Primaria Onesti a intocmit o noua documentatie privind transportul de calatori in municipiu, ca urmare a aparitiei unei noi legi in acest domeniu, dar si datorita anularii vechiului contract de concesiune.
Primarul Emil Lemnaru a propus Consiliului Local Onesti un set de patru documente, care au fost aprobate la ultima sedinta a legislativului local. Unul dintre aceste documente este un Caiet de sarcini, care precizeaza ca transportul de persoane prin curse regulate “va fi asigurat doar cu autobuzeâ€, cu un numar de 48 de locuri in total, dintre care 21 pe scaun. Autobuzele trebuie sa aiba doua usi, dintre care una dubla, precum si sistem de incalzire, scara de acces pentru persoanele cu handicap, manere si bare de sustinere, iluminare fluorescenta in plafon si iluminare scari, ceas digital, radio-casetofon etc. Operatorului de transport i se mai cer si alte conditii, de exemplu sa asigure “informarea publicului calator prin mijloace vizuale si sonore cu privire la denumirea statiei care urmeazaâ€, sa aiba locuri rezervate pentru persoanele cu handicap, batrani, femei insarcinate, persoane cu copii in brate sau sa asigure transportul gratuit al copiilor sub 5 ani.
Reclamatiile calatorilor – foarte importante
Un alt document aprobat de consilierii locali din Onesti este Regulamentul de organizare si functionare al serviciului de transport public local. Actul normativ face referire la transportul de persoane prin curse regulate si speciale, dar si la transportul de marfuri, in regim contractual si cu tractoare cu remorci, precum si la cel efectuat cu vehicule speciale, destinate serviciilor funerare. Regulamentul stabileste conditiile pe care trebuie sa le indeplineasca opratorii, dar si indicatorii de performanta, printre acestia figurand si numarul de reclamatii facute de calatori sau numarul de accidente de circulatie produse din vina transportatorului. Actul mai precizeaza drepturile si obligatiile operatorului, precum si sanctiunile aplicate transportatorului, incepand cu amenzile (de la 100 la 15.000 de RON) si terminand cu retragerea licentei de transport.
Firme private sau autobuzele Primariei?
Setul de documente prezentat de primarul Emil Lemnaru consilierilor locali mai cuprinde si un Regulament de acordare a autorizatiilor de transport, continand procedurile de solicitare, acordare, modificare, prelungire si retragere a respectivelor autorizatii. De asemenea, a fost intocmit si un Studiu de oportunitate, privind efectuarea transportului cu autobuzele pe traseele 1 si 2. In document este prezentat si un exemplu de calcul, cu veniturile pe care le-ar realiza municipalitatea daca transportul ar fi efectuat cu firme private, castiguri care s-ar ridica la 14.760 de euro pe an. S-a luat in calcul un numar de 6 masini, necesare pentru cele doua trasee, cu cate 15 curse pe zi de fiecare autobuz, un numar mediu de 20 de calatori pe cursa si un pret de un leu pentru fiecare bilet de calatorie.
In zilele urmatoare, executivul onestean va decide daca transportul va fi efectuat cu firme private sau prin intermediul unei structuri proprii, din cadrul Primariei si Consiliului Local Onesti. Pana atunci, vor fi folosite tot microbuzele, inclusiv cele ale firmei Massaro, cu care municipalitatea onesteana a ajuns la un acord.
Gheorghe LEU