Tăriceanu: Ministerul Mediului va modifica taxa de poluare auto

Ministerul Mediului va propune un nou tip al taxei de poluare auto care să coreleze nivelul taxei cu nivelul emisiilor de dioxid de carbon ale unui automobil, a declarat joi, într-o emisiune televizată a postului public, primul-ministru Călin Popescu-Tăriceanu.

Şeful Executivului a precizat că propunerea a venit în urma consultărilor avute joi cu reprezentanţi ai organizaţiilor neguvernamentale de mediu.

‘ÃŽn discuÅ£iile pe care le-am avut astăzi, propunerea care s-a degajat este de a face o taxă care să se reflecte într-o formulă simplă, legată de nivelul taxei cu nivelul de emisii de dioxid de carbon, după principiul poluatorul plăteÅŸte – cu cât poluează mai mult cu atât plăteÅŸte mai mult’, a arătat premierul Tăriceanu.

Premierul a subliniat că ‘formula actuală, care este o taxă de poluare auto, nu pare să fie percepută în esenţă ca o astfel de taxă’, iar Ministerul Mediului va propune o nouă formulă de taxă în funcÅ£ie de emisiile de dioxid de carbon ale unui automobil.

‘Ministerul Mediului a fost însărcinat să vină cu o nouă propunere pe care o vom supune unei dezbateri publice’, a afirmat premierul, adăugând că vor exista consultări ÅŸi cu Comisia Europeană.

Noua taxa va fi supusă dezbaterii publice, urmând să intre în vigoare de la 1 iulie, iar actuala taxă auto va rămâne până atunci în vigoare, după cum a explicat primul-ministru Călin Popescu-Tăriceanu.

El a subliniat că, până în 2011, conform reglementărilor UE, România va trebui să scoată din circulaţie automobilele non-euro, iar taxa a fost concepută şi în acest sens.

Primul-ministru Călin Popescu-Tăriceanu a avut joi o întâlnire consultativă pe tema taxei pe poluarea auto cu reprezentanţi ai organizaţiilor neguvernamentale de mediu. La întâlnire au participat şi ministrul Economiei şi Finanţelor, Varujan Vosganian şi ministrul Mediului, Attila Korodi.

Conform unui comunicat al Guvernului, primul-ministru a vrut să prezinte reprezentanţilor organizaţiilor neguvernamentale din domeniul mediului argumentele pentru care Executivul a decis să introducă o taxă pe poluarea auto, precum şi modul de calcul al acestei taxe.

Premierul Tăriceanu a afirmat, în timpul întâlnirii, că România vrea să se alinieze standardelor europene în ceea ce priveşte reducerea emisiilor poluante. Aproximativ 12% din emisii provin de la autoturisme, prin urmare, suntem nevoiţi să acţionăm în acest sens, a arătat şeful Executivului.

Primul-ministru a precizat că nu este în interesul României ca parcul auto să se învechească, în condiţiile în care producţia auto în România este în plină dezvoltare, iar perspectivele devin din ce în ce mai favorabile şi pentru români.

‘Fiecare persoană poate alege ce maÅŸină doreÅŸte, însă taxa trebuie să Å£ină seama ÅŸi de cât rău produce mediului. Acesta este principiul european pe care îl vom aplica ÅŸi în România’, a afirmat premierul, subliniind că din fondurile ce vor fi strânse vor putea fi finanÅ£ate cât mai multe proiecte de mediu.

La rândul său, ministrul Economiei ÅŸi FinanÅ£elor, Varujan Vosganian, a precizat că România nu trebuie să se transforme ‘într-o Å£ară second-hand

‘Vom merge mai departe cu această temă pentru că ne interesează ce lăsăm în urma noastră: ne dorim un mediu mai curat, mai puÅ£ină poluare’, a afirmat ministrul Vosganian.

O parte dintre reprezentanţii ONG-urilor participante la consultări au arătat că este firesc ca aceia care merg cu maşina şi îi poluează pe ceilalţi să plătească. Astfel, în discuţie au fost menţionate modelul francez şi austriac de aplicare a taxei pe poluare.

Totodată, unii reprezentanţi ai ONG-urilor de mediu au atras atenţia Guvernului că este nevoie de o mai mare transparenţă în gestionarea Fondului de mediu, subliniind că orice iniţiativă privind taxele, trebuie să precizeze cu claritate destinaţia fondurilor. ROMPRES

Adauga un comentariu

*