De voie, dar mai ales de nevoie, Romania este obligata sa-si armonizeze legislatia in conformitate cu cerintele Uniunii Europene. Un astfel de exemplu il reprezinta si modalitatea de obtinere a permisului auto. In cel mai scurt timp se v-a termina cu chestionarele sacaitoare, cu suspiciunile de favorizare a vreunui candidat, cu bunatate de timp pierdut pe la Politie. Cine nu are inca permise de conducere, poate obtine carnetul de conducator auto doar manuind calculatorul. E drept, vorbim doar despre proba teoretica.
Dar, s-o luam metodic. Iata ce trebuie sa stie despre aceasta examinare un posibil candidat. Dupa cum ne-a precizat Dan Zota, seful compartimentului informatic din cadrul Serviciului Public Comunitar Regim Permise de Conducere si Inmatriculare a Vehiculelor (SPCRPCIV) Bacau, cel care a realizat intreaga retea informationala a acestui nou sistem, cei care vor sa aiba permis de conducere in buzunar trebuie mai intai sa urmeze cursurile unei scoli de profil. Dupa care, se va prezenta la unul dintre ghiseele serviciului cu dosarul pentru examinare pentru a fi inregistrat. Apoi, fiecare candidat este fotografiat si este planificat pentru examen. In ziua respectiva candidatul este invitat intr-o incapere alaturata statiei de examinare, unde pe baza documentului de identitate i se elibereaza un cod de bare individual, unic, cu ajutorul caruia se poate deschide testul teoretic, atunci cand se asaza in fata calculatorului.
Cod de bare ca la supermarket
“Codul de bare este valabil numai pentru ziua in care a fost tiparit. Toate etichetele neasociate unui candidat intr-o zi se anuleaza informatic, automat. Cat despre codul de bare, acesta nu se poate folosi decat la deschiderea, o singura data, a unui singur test pentru categoria cu care a fost asociatâ€, ne-a precizat Dan Zota. Apoi candidatul trebuie sa orienteze codul de bare sub un cititor electronic incorporat in calculator. Cititorul de cod de bare îl identifica si începe programul calculatorului. Initial candidatilor li le dau cinci întrebari de antrenament în vederea acomodarii cu modul de lucru, dupa care se trece la procedura de examinare.
Chestionare unicat
Calculatorul este cel care va alege 26 de întrebari din cateva mii cate vor fi în baza de date si îi va prezenta candidatului chestionarul. Intrebarile din chestionar vor fi alese de un program special, astfel ca este imposibil ca in acelasi timp sa existe doua chestionare identice la nivel national. Chestionarele vor fi in mai multe limbi, respectiv in romana, engleza, franceza, germana si maghiara, pentru a permite cetatenilor straini, care au permis de sedere in Romania (studenti, oameni de afaceri etc.) sa isi dea examenul in limba materna sau in alta limba straina pe care o stapanesc mai bine decat limba romana. La examen, candidatul, prin sistemul touch-screen, va alege raspunsul considerat corect si are trei posibilitati de a se exprima: în cazul unui raspuns considerat corect îl trimite în baza de date; daca raspunsul initial se considera gresit se acceseaza „stergeti raspunsulâ€, putand fi corectat; daca mai trebuie timp de gandire se selecteaza „raspund mai tarziuâ€. Pe tot timpul examinarii candidatii sunt informati despre numarul total întrebari (26), despre cele ramase pentru rezolvare, cele la care s-a raspuns corect, raspunsurile gresite si timpul ramas. Daca se depaseste numarul de greseli admise (cinci) înainte de expirarea timpului, sesiunea de examinare se închide automat. Candidatul primeste rezultatul examinarii in clipa imediat urmatoare si trebuie sa elibereze calculatorul. Aici vine un alt candidat, cu un alt cod de bare si tot asa. In situatia in care candidatul este admis la proba teroretica, acesta se prezinta cu un formular ce are trecut pe el datele personale, numarul de puncte obtinute la proba teoretica si rezultatul obtinut si este repartizat unui ofiter examinator in vederea sustinerii probei de traseu.
Multi si repede
Daca a trecut cu brio si peste aceasta proba, candidatul poate ca in maxim doua ore sa intre in posesia mult ravnitului permis auto. Comisarul sef Ardeleanu, seful SPCRPCIV Bacau, a opinat ca noul sistem de examinare are foarte multe avantaje. “In primul rand procedura este mai simpla si se elimina în totalitate fraudarea examenului, iar intr-o singura zi, pot fi examinati chiar si 400 de candidatiâ€, a mai spus Ardeleanu.
Putintica rabdare…
Comisarul sef Virgil Ardeleanu ne-a precizat ca noul sistem va intra in functiune in cel mai scurt timp cu putinta “Deja avem amenjata sala cu cele 14 monitoare si suntem in faza probelor tehnice. O sa le mai dam instructorilor un termen de maximum doua luni sa vina cu elevii si sa-i instruiasca în aceasta sala, iar din martie-aprilie sa începem examinarea pe calculator. Ne propunem sa mergem pentru o perioada de timp în paralel, adica si pe hartie si sistem electronic, fiecare cum va doriâ€, a spus cms. sef Ardeleanu.
Cristinel AIOANEI
prost gandit intrebarile
Asta nu ajuta cu nimic fratilor !
Daca vreti cu adevarat sa faceti ceva pt a conduce mai bine intrebarile ar trebui limitate fiecare la un minut si ele sa reprezinte situatia din trafic!
Intrebarile voastre bat campii.
Nici macar nu gasesti o baza de date unde sa te poti documenta!
Am aproape un milion de km condusi ,sunt tehnician mecanic si nu pot completa cu inca o cat!
Vreti mai putine accidente?:::poligon-conducere de noapte si altele legate de soferie (caci oricum pt mecanica motoarelor nu se va ocupa soferul caci asa mor mecanicii de foame .si ma numar si eu)