Reuniunea initiata de presedintele Consiliului Judetean, Dragos Benea, cu privire la soarta Aeroportului International Bacau a avut o desfasurare nedorita. Practic, proiectul comandat de CJ unei renumite firme de consultanta, Deloit, a fost tratat cu superficialitate sau chiar ostilitate de reprezentantii unor partide politice. Asta chiar daca toata lumea a fost de acord, formal, ca modernizarea aeroportului este un proiect de cea mai mare importanta pentru municipiul Bacau si pentru judet.
Dragos Benea si-a sintetizat demersul intr-un mod inspirat, spunand ca „Un kilometru de autostrada, chiar si bine facut, nu te duce nicaieri; un kilometru de aeroport te duce oriunde”. Tot el s-a temut insa ca proiectul aeroportului are un adversar extrem de puternic: campania electorala. Si a avut dreptate. Practic, aeroportul a fost bombardat, inainte de a avea sansa sa fie extins si modernizat.
Acum, ori niciodata
Miza modernizarii aeroportului bacauan este uriasa. Ocolit de viitoarele autostrazi, Bacaul are o singura sansa de a iesi in lume: aeroportul. In stadiul actual, pista si terminalul nu mai pot face fata cererii de zboruri in strainatate, in continua crester, dar nici nevoilor de dezvoltare ale orasului. Problema este ca Deloit a precizat ca in Moldova are sanse de supravietuire doar primul aeroport care se va dezvolta, dintre cele trei pentru care se intentioneaza acest lucru: Bacau, Suceava si Iasi. Daca Bacaul pierde cursa acum, va fi o infrangere pe termen lung, iar consecintele vor fi foarte greu de reparat. Dragos Benea a trecut in revista posibilitatile de a rezolva situatia.
Ar trebui 12 bugete de CJ, pentru a moderniza aeroportul, fara a se cheltui pe altceva. Pe sprijinul Guvernului nu ne putem baza, desi premierul Tariceanu a promis candva ca va ajuta Bacaul, doar o data plecat din oras a acordat preferinta Iasiului. Pe banii europeni iarasi nu ne putem bizui, deoarece nu au fost acordate nicaieri fonduri UE pentru aeroporturi. In consecinta, a ramas doar posibilitatea atragerii unui investitor puternic, care sa cheltuiasca 44 milioane de euro pentru modernizare si extindere, contra concesionarii aeroportului si a unei suprafete adiacente pentru 35 de ani. Nici asa nu se stie daca la licitatie se va prezenta cineva, deoarece Bacaul nu este chiar atat de atragator pentru investitori. Dar este singura si ultima sansa. Argumentatia, detaliata si competent facuta de Deloit, a fost cuprinsa intr-un dosar, prezentat politicienilor din sala, membri ai CJ sau nu.
Miroseanu a torpilat discutia
Dupa prezentarea lui Dragos Benea, primul care a luat cuvantul a fost deputatul PD-L Liviu Miroseanu. Fara sa ia in seama expunerea pre-opinentului sau, l-a acuzat ca proiectul a fost facut in pripa (desi ideea a inceput sa fie dezbatuta din 2006, iar intocmirea proiectului a durat 4 luni), ca altcineva – recte presedintele CJ Brasov – a fost mai competent pentru ca a inceput treaba din timp si acum este gata-gata sa rezolve problema unui aeroport, ori ca Benea ii pune pe consilierii judeteani in fata unui fapt implinit. Dragos Benea a intervenit imediat sa se apere, repetandu-si in rezumat expunerea anterioara. Unii au fost de partea lui, iar cei de la PD-L au intervenit si ei, cerand ca Miroseanu sa-si duca tirada pana la capat. Practic, de la interventia lui Miroseanu discutia s-a dus numai pe taram politicianist, cu tot efortul unora de a indrepta situatia.
Aeroport la Orbeni???
Cu acest prilej, unii dintre participanti si-au prezentat ideile. Consilierul Ion Rotaru a opinat ca cetatenii din municipiul Bacau ar trebui feriti de poluarea fonica, iar aeroportul ar putea fi mutat la Orbeni (35 km de Bacau!). Fireste, fara a fi sigur ca ar exista acolo teren suficient disponibil pentru aeroport, ori ca oamenii de-acolo ar dori sa aduca in acel paradis natural o sursa de poluare fonica. Gicu Vlasie (PNL) a lansat ideea constituirii unei firme pe actiuni, la care sa poata participa cetatenii judetului, pentru a nu mai fi obligati sa concesionam aeroportul. Tot el a cotit discutia spre alte probleme, precum reclama stradala, ceea ce a starnit imediat alte replici si pasiuni.
Senatorul Catalin Mardare s-a pronuntat ca o astfel de societate este sortita din start esecului, deoarece „este in intregime eterogena, nu are capacitatea sa gestioneze fonduri atat de mari si nici timp sa-si recupereze investitia”, timpul estimat de Deloit fiind de 10-12 ani. „Iasiul a facut progrese importante. Cei de-acolo au prezentat solutii, au pus umarul impreuna, respectandu-se unul pe altul. Respect si eu parerile tuturor celor de-aici si cred ca punctele de vedere bine argumentate ne-ar putea ajuta. Parerea mea este ca aeroportul n-ar trebui mutat. Ar fi bine sa folosim ceea ce deja avem, sa nu descoperim surse iluzorii”.
Se parea ca Mardare a reusit sa imprumute celor din sala ceva din echilibrul sau si capacitatea de comunicare. Mai ales ca, in cunostinta de cauza, Grigore Filip, presedintele CA al Aerostar SA, a demontat spusele lui Miroseanu: „Cunosc situatia de la Brasov. Este mai mult dorinta, decat realizare. De fapt, proiectul de acolo pur si simplu a stagnat. Nu s-a reusit sa se adune fonduri, desi Brasovul este intr-o pozitie privilegiata fata de Bacau, cu un posibil trafic anual de 3 milioane de calatori. Bacaul trebuie sa foloseasca orice oportunitate, inclusiv cea a atragerii unui investitor. Cat despre poluarea fonica, ati fost vreodata la Londra? Acolo avioanele trec in numar mare deasupra cartierelor, dar nimeni n-a pus problema desfiintarii aeroportului”.
Incercari de conciliere si… resemnare
Deputatul Ionel Palar (PNL), la fel ca Benea, a subliniat: „Consilierii judeteni poarta o mare responsabilitate fata de generatiile viitoare. Vrem cu totii un viitor mai bun pentru copiii nostri nu ne vor ierta daca vom opri dezvoltarea regiunii in care traim. Atat doar, Ioan Chiriac (PD-L) s-a angajat si el intr-o provocare inflamanta, spunand ca proiectul prezentat de Dragos Benea este „o afacere imobiliara”, fiind ferm contrat de cel acuzat. S-au iscat discutii aprinse peste mese. Un punct de vedere de bun simt, conciliant, l-a avut Tudorita Lungu (PD-L), iar Dragos Benea i-a multumit. Oricum, pe chipul presedintelui CJ se putea citi o trista resemnare. „Este bine ca presa a fost aici. Aceste discutii vor ramane inregistrate. Proiectul va fi dezbatut si votat in Consiliul Judetean. Pana atunci sunt la dispozitia oricui vrea sa ma intrebe despre proiect”.
Peter KELMANN