Ziarul „Observator de Bacau” deschide astazi o campanie de presa dedicata descoperirii celor mai eficiente mijloace pentru relansarea interesului pentru lectura al elevilor, incepând cu micii scolari din clasa I. Nu vom fi singuri, alaturi de noi se afla cei doi inspectori scolari pentru invatamântul primar, Ioan Surdu si Adina Albu, cei doi inspectori de Limba si literatura româna, Nicoleta Iftimiu si Cecilia Stoian, alti inspectori scolari, invatatori si profesori din mai multe scoli ale judetului, precum si câteva grupuri de parinti.
„Declansati campania si noi o vom alimenta pe parcurs”, ni s-a spus. Si iata, o declansam. Marturisim de la bun inceput ca nu vrem sa acuzam pe nimeni, nu vrem sa punem pe nimeni „la zid” pentru faptul ca interesul pentru lectura a scazut dramatic in ultimii ani (mai ales la nivelul liceenilor!). Ceea ce vrem, ceea ce ne-am propus, este sa-i avem alaturi de noi pe invatatori, pe profesori, pe parinti si – nu in cele din urma – pe elevii insisi, pentru a afla impreuna, punând cap la cap experinetele, cum pot fi atrasi copiii, preadolescentii si adolescentii sa descopere frumusetea aparte a lecturii unui text, cum poate fi relansat interesul pentru lectura.
Ce efecte poate avea „incorsetarea lecturii”
In timpul discutiilor preliminare cu unii invatatori si profesori pe tema lecturii am descoperit câteva aspecte interesante, vizând anumite tipuri de incorsetare a lecturii. Uneori, anumite carti sunt interzise copiilor (uneori chiar categoric interzise). „O eleva de-a mea, din clasa a XI-a, mi-a spus ca preotul catolic i-a interzis cu desavârsire sa citeasca faimoasa, de acum, carte „Codul Da Vinci” a lui Dan Brown, ne-a spsus un profesor de la un colegiu bacauan. I-am explicat ca preotul considerase, probabil, ca adolescenta nu e pregatita pentru a citi o asemenea carte, a carei lectura presupune serioase cunostinte prealabile despre Noul Testament, despre adevarata istorie a Ordinului Templierilor sau despre Sfântul Graal, despre Legendele din Languedoc si despre implicarea lui Leonardo Da Vinci in sfera sacrului. Dupa o saptamâna mi-a spus ca a vorbit din nou cu preotul si acesta i-a spus ceea ce-i spusesem si eu: sa se pregaterasca, prin alte lecturi, redcomandate, pentru a putea sa citeasca apoi, Codul Da Vinci”. Un alt tip de incorsetare este punerea la colt a unui anumit tip de lecturi. Sunt profesori care strâmba din nas, dispretuitor, când afla ca elevii lor citesc romane politiste, carti de aventuri sau carti de genul „Harry Potter” sau „Stapânul inelelor”. E bine, e rau? Personal, am vazut preadolescenti citind si in autobuz „Harry Potter” in limba engleza si m-am bucurat, gasind ca ei isi perfectioneaza limba engleza asroape fara sa-si dea seama, captivati fiind de continutul cartii. Multi profesori impartasesc unghiul nostru de vedere. „Daca-i dai unui elev, de la inceput, numai carti „grele”, „serioase”, ii inhibi interesul pentru lectura”, ne-a spus un experimentat profesor bacauan. Un invatator aflat in pragul pensionarii ne-a declarat: „Eu mi-am facut un obicei din a-i intreba pe copii ce carte au citit, ce le-a placut, ce nu le–a placut, ce le place in general sa citeasca. Le-am recomandat si alte carti in afara celor din bibliografia scolara. Cred ca daca le recomanzi carti care sa-i captiveze, ii poti determina usor sa citeasca din ce in ce mai multe carti si astfel cititul devine o pasiune, pentru ca n-a fost nici un moment receptat ca obligatie”.
„Daca nu cunoastem pârghia, cum vor realiza ascensorul?”
Majoritatea invatatorilor care ne-au fost parteneri de dialog au fost de parere ca interesul pentru lectura trebuie trezit cu texte scurte, foarte atractive. „Trebuie sa folosim textele clasice pentru copii, scurte si incitante, trebuie sa-i relansam pe Ion Creanga, pe George Cosbuc, sau folosim superbele texte din „Ocolul infinitului mic…” al lui Marin Sorescu. Trebuie, de asemenea, sa ne intoarcem la minunatele noastre basme. Aceasta ar fi primele trepte in trezirea si consolidarea interesului pentru lectura, abia pe urma putem recomanda texte sau carti mai solicitante penmtru minteas elevului. Pentru ca, daca nu cunoastem pârghia, cum vom putea construi mai târziu ascensorul?” a incheiat, cu o intrebare retorica, unul dintre interlocutorii nostri.
Parintii, aliati pretiosi in stimularea interesului pentru lectura
O invatatoare, aflata intâmplator pe holurile Inspectoratului Scolar Judetean in timp ce discutam cu unul dintre inspectorii scolari pentru invatamântul primar, s-a apropiat de noi: „Iertati-ma, am auzit fara sa vreau, si daca-mi permiteti as adauga ceva. I-am pus copilului meu, pe calculator, acum vreo cinci ani, ecranizari ale unor foarte cunoscute opere literare recomandate la scoala celor de vârsta lui. Unele dintre ele i-au stârnit atât de mult interesul, incât a dorit citeasca imediat si cartea. De atunci a citit peste o suta de carti”. Foarte interesant! Se adauga si exemplul personal. Aceeasi invatatoare a mai adaugat ceva la fel de interesant: „Ca sa-i stimulez si mai mult interesul pentru lectura, de câte ori incepea sa citeasca luam si eu o carte si incepeam sa citesc. Dupa un timp il intrebam: Tu câte carti ai citit saptamâna asta? Eu am citit doua. In saptamâna urmatoare mi-a zis, triumfator, ca a citit trei carti”.
Stefan OLTEANU
Aida PULPAN
In episoadele urmatoare:
* „Nu-mi place sa citesc carti de acum doua sute de ani” * Intre ironie si tact * Ce ne spun graficele Bibilotecii Judetene „C.Sturdza” * Problema continutului lecturii * Sa invatam de la clasicii rusi * Cum poate fi stimulat un copil sa afle neintârziat sfârsitul cartii? * Relatia imagine – text * Pot invatatorii, singuri, sa rezolve „problema lecturii”? * Ministerul trebuie sa declanseze o actiune „la vârf” * Rescrierea manualelor scolare cu ajutorul … elevilor * Ce facem noi si ce fac altii * Initative românesti „plantate” in S.U.A., Germania si tarile nordice etc.etc. Asteptam cât mai multe opinii pe aceasta tema, pe adresa redactiei ziarului „Observator de Bacau” (Bulevardul Unirii, nr,30, fax 0234 – 516770) sau pe adresa de e-mail fanicaolteanu@gmail.com