Cum poate fi relansat interesul pentru lectura? ( 4 )

Ziarul „Observator de Bacau” continua campania de presa dedicata descoperirii celor mai eficiente mijloace pentru relansarea interesului pentru lectura al elevilor, incepând cu micii scolari din clasa I. Ceea ce vrem, ceea ce ne-am propus, este sa-i avem alaturi de noi pe invatatori, pe profesori, pe parinti si – nu in cele din urma – pe elevii insisi, pentru a afla impreuna, punând cap la cap experientele, cum pot fi atrasi copiii, preadolescentii si adolescentii sa descopere frumusetea aparte a lecturii unui text, cum poate fi relansat interesul pentru lectura.

Cum poate fi stimulat un copil sa afle neintârziat sfârsitul cartii?

„Noi trebuie sa raspundem optim la marea curiozitate a copilului, dar, in acelasi timp, trebuie sa tinem seama ca daca textul e prea lung, copilul poate sa se plictiseasca si sa nu mai aiba rabdare sa mearga pâna la sfârsit”, a opinat inspectorul scolar pentru invatamântul primar, institutorul Ioan Surdu. Si, totusi, cum am putea stârni intr-o atât de mare masura interesul unui elev din clasele primare, incât sa citeasca pe nerasuflate o carte, de la inceput pâna la sfârsit? „Peste 40 la suta dintre elevii claselor I-IV au ca disciplina optionala lectura suplimentara, ne-a informat institutorul Adina Albu, inspector scolar pentru invatamântul primar. Elevul citeste, apoi interpreteaza textul citit, monitorizat de invatator. Daca invatatorul stie sa aleaga un fragment de text cât mai incitant si elevul il roaga sa-i spuna ce se intâmpla mai departe, raspunsul trebuie sa fie: Mergi la biblioteca, imprumuta cartea si citeste-o! Copilul are o nevoie nativa de a descoperi singur, de a afla ceva prin efort propriu si trebuie sa profitam, cu tact, de acest impuls nativ. Atât noi, invatatorii, cât si parintii elevilor, pe care trebuie sa-i transformam in partenerii nostri permanenti in actul de educatie”.

Relatia imagine – text

Ati cautat prin librarii o carte „mai deosebita” pentru copilul dumneavoastra sau pentru copilul unor prieteni? Intrând intr-o librarie, unii ar putea avea impresia ca este o mare diversitate de carti pentru copii, altii, dimpotriva, ar putea fi dezamagiti de oferta. Ca de obicei, adevarul este undeva, la mijloc. Inspectorul scolar Ioan Surdu este categoric: „Am intrat si intru des in librarii si foarte rasr mi se intâmpla sa gasesc o carte pentru copii care sa raspunda raportului imagine – text. Avem, in majoritatea cazurilor, exces de imagine, avem o abundenta de imagini care sufoca lectura, care pune aproape total in umbra textul. Intr-o carte cu adevarat bine conceputa pentru elevii din clasele primare, imaginea trebuie sa fie momeala, iar texul trebuie sa fie tinta. Dar, pentru a-si atinge scopul, atât imaginile , cât si textul, trebuie sa fie foarte bine gândite si concepute, iar raportul imagine – text trebuie sa punna in valoare textul, cu ajutorul imaginilor”.

Stefan OLTEANU
Aida PULPAN

In episoadele urmatoare: * Pot invatatorii, singuri, sa rezolve „problema lecturii”? * Ministerul trebuie sa declanseze o actiune „la vârf” * Rescrierea manualelor scolare cu ajutorul … elevilor * Ce facem noi si ce fac altii * Initative românesti „plantate” in S.U.A., Germania si tarile nordice etc.etc.

Asteptam cât mai multe opinii pe aceasta tema, pe adresa redactiei ziarului „Observator de Bacau” (Bulevardul Unirii, nr,30, fax 0234 – 516770) sau pe adresa de e-mail stefan@vladolteanu.eu

Adauga un comentariu

*