Ziarul „Observator de Bacau” continua campania de presa dedicata descoperirii celor mai eficiente mijloace pentru relansarea interesului pentru lectura al elevilor, incepând cu micii scolari din clasa I si incheind cu elevii care vor absolvi, peste numai câteva saptamâni, clasa a XI-a. Ceea ce vrem, ceea ce ne-am propus, este sa-i avem alaturi de noi pe invatatori, pe profesori, pe parinti si – nu in cele din urma – pe elevii insisi, pentru a afla impreuna, punând cap la cap experientele, cum pot fi atrasi copiii, preadolescentii si adolescentii sa descopere frumusetea aparte a lecturii unui text, cum poate fi relansat interesul pentru lectura.
Pot invatatorii, singuri, sa rezolve „problema lecturii”?
Evident, raspunsul la aceasta intrebare nu poate fi decât unul negativ. Institutorul Ioan Surdu, inspector scolar pentru invatamântul primar, a fost categoric: „Oricât de bine intentionati ar fi, oricât ar munci cu elevii lor peste program, invatatorii singuri nu pot relansa interesul pentru lectura, ar putea, cel mult, sa dezvolte la cât mai multi elevi interesul de a citi. Sa nu uitam ca un invatator are actualmente foarte putin timp liber. Invatatorii sunt sufocati acum de numeroasele concursuri de matematica, unde sunt foarte bine punctati. La limba si literatura româna sunt, cel putin deocamdata, foarte putine concursuri si invatatorii nu sunt stimulati. Consider ca Ministerul trebuie sa elaboreze o intreaga politica, o intreaga strategie, la nivel national, in directia relansarii interesului pentru lectura al copiilor”.
Rescrierea manualelor scolare cu ajutorul … elevilor
Institutorii Ioan Surdu si Adina Albu, inspectori scolari pentru invatamântul primar, au avut, in urma cu trei ani, o initiativa generata tot de suferinta in care se aflau (si se afla, inca) textele din manualele scolare pentru clasele I – IV. In vederea elaborarii unui manual destinat elevilor din clasa a II-a, avându-i ca autori pe conf.univ.dr.Ioan Danila, de la Facultatea de Litere a Universitatii Bacau si instituorul Ioan Surdu, cei doi inspectori scolari au selectat textele propuse de invatatorii din numeroase unitati scolare din judet apoi au facut, in clasa, la câteva scoli din municipiul Bacau, o serie de lecturi auditive. „Le-am explicat copiilor ce asteptam de la ei, ne-a spus inspectorul scolar Ioan Surdu. Ei trebuia sa asculte cu atentie fiecare text si apoi sa voteze textele care le-au placut. Textele care au obtinut cele mai multe optiuni ale copiilor au fost apoi incluse in manualul respectiv, care s-a bucurat de un mare succes, fiind solicitat de invatatorii din toata tara. „As putea spune ca a fost un manual scris de copii, noua, autorilor, revenindu-ne doar rolul de monitori, de organizatori ai compomnentelor manualului”, ne-a spus institutorul Ioan Surdu, inspector scolar pentru invatamântul primar. „Am fost cooptata de cei doi autori in colectivul de „incercare” a manualului, inainte ca acesta capete forma definitiva, a adaugat institutorul Adina Albu, inspector scolar pentru invatamântul primar, actualmente colega de birou cu Ioan Surdu. A fost o experienta foartte interesanta, mi-a placut foarte mult sa testez sensibilitatea si sipritul de selectie al copiilor. Am intuit succesul de librarie al acelui manual”.
Initative românesti „plantate” in S.U.A., Germania si tarile nordice
Manualul realizat de conf.univ.dr. Ioan Danila, de la Facultatea de Litere a Universitatii Bacau, si instituorul Ioan Surdu a ajuns in Satetele Unite si s-a bucurat de un mare suscces in numeroasa comunitate româneasca din Chicago. „Am primit nu numai felicitari, ci si numeroase cereri, nu numai din partea comunitatii românesti din Chicago, ci si din partea comunitatilor românesti din alte câteva mari orase americane, ba chiar si din Canda, ne-a spus unul din cei doi autori, inspectorul scolar Ioan Surdu. Din nefericire, nu mai aveam atunci atâtea exemplare câte ne-au fost solicitate, dar ne-a bucurat foarte mult succesul manualului nostru. Trebuie sa precizez ca elevii din clasele a II-a participanti la selectia textelor pot fi considerati, pe bune, coautori ai acestui manual”. La scurt timp dupa „succesul american”, autorii manualului au primit cereri si din partea unor mici comunitati românesti din Germania si din statele nordice, fapt care a confirmat o data in plus valoarea manualului. Si copiii din comunitatile românesti respective si parintii acestora le-au declarat autorilor ca „iubesc acest manual, care le-a stimulat copiilor interesul de a invata limba româna”.
Ce facem noi …
Ce facem noi? „Peste 40 la suta dintre elevii claselor II – IV au ca disciplina optionala lectura suplimentara, ne-a informat inspectorul scolar Adina Albu. Fiecare text citit este apoi interpretat de cât mai multi elevi si aceasta confruntare a gusturilor si ideilor este, de cele mai multe ori, foarte interesanta. Apoi, foarte incitante pentru elevi sunt fragmentele unor texte interesante. Copiii ne intreaba deseori: Si mai departe? Cum se termina povestea? Atunci ne vine noua apa la moara: Mergeti la biblioteca, solicitati cartea si cititi-o pâna la sfârsit”. Foarte interesanta este si initativa celor doi inspectori scolari din judetul nostru, Ioan Surdu si Adina Albu, demarata cu doi ani in urma, „Creativitate si ortografie in scoala primara”, in care abunda textele foarte incitante pentru copii. Iata ce li s-a cerut elevilor la etapa pe scoala, in primavara acestui an: I. Citeste cu atentie urmatorul enunt: Un copil, un greiere si o furnica vor sa construiasca o noua planeta. Cum va arata aceasta? Alcatuieste un text in care sa prezinti noua planeta parintilor tai … V. Precizeaza ce este ca parte de vorbire cuvântul noua din fiecare vers: Noua picaturi de roua/Stralucesc in iarba noua./Noua ne-ar placea sa ploua/Sa se faca vreme noua. Iata, asadar, ca initative locale foarte valoroase pot contribui la relansarea interesului elevului pentru text, pentru lectura.
Sa recunoastem ca este, totusi, prea putin si ca Ministerul Educatiei, Cercetarii si Tineretului trebuie sa se implice mult mai mult in aceasta directie.
… si ce fac altii
Ce fac altii? Problema relansarii interesului pentru lectura la nivelul elevilor preocupa pedagogii din mai multe tari europene. In Germania, de pilda, a fost lansata, la nivel national, o actiune de tipul „Pasaport pentru lectura”. Elevii citeau câte o carte pe saptamâa, din bibliografia scolara si câstigau puncte pentru acest pasaport. Cei care citeau mai multe carti primeau mai multe puncte, inclusiv pentru lecturile din afara bibliografiei scolare, acestea din urma fiind notate cu mai putine puncte. Verificarea elevilor se face prin teste on line. Numeroase initiative menite sa relanseze interesul pentru lectura al copiilor, al preadolescentilor si al adolescentilor au fost lansate in ultimii ani in Franta, Spania, Anglia, Italia, Danemarca si in tarile nordice, mergând de la relatia imagine – text, in cazxul cartilor pentru scolarii mici, pâna la efectuarea unor largi sondaje de opinie in rândul preadolescentilor si adolescentilor pe tema „Ce fel de carti v-ar place sa cititi?”
Stefan OLTEANU
caseta
Asteptam cât mai multe opinii pe aceasta tema, pe adresa redactiei ziarului „Observator de Bacau” (Bulevardul Unirii, nr,30, fax 0234 – 516770) sau pe adresa de e-mail stefan@vladolteanu.eu