Va aducem aminte: dup Dex, sloganul este o formula pregnanta, concludenta care exprima in chip laconic, telurile politice, economice, ale unor grupuri, organizatii etc. sau o problema de actualitate.
O formula care sa esentializeze expresiv, ca un proverb intelept, un mesaj penetrant, memorabil si persuaisv; cam asa ceva. Sloganul electoral, fireste, ar trebui sa traiasca in simbioza cu imaginea candidatului de pe afis; armonie nu usor de realizat dupa cum lesne constatam in actuala campanie, galagioasa si diletanta; cu atât mai grav si hilar, am adauga noi, cu cât sumele puse in jocul imagistic intrec inzecit prevederile legale. Bani aruncati in vânt si plostiti de ploaie! Pentru ca nicio campanie, fie ea si profesionista, nu e cazul nostru, nu poate aduce decât 2-3 procente in plus candidatilor. Stim pe cine votam inca din timpul prestatiei lamentabile a actualului guvern, convingerile noastre sunt deja constituite; campania s-ar adresa nehotarâtilor care cred ca tot ce zboara se manânca; doar credulii sadea, nevindecabili clinic sa opteze pentru niste neica nimeni carora li s-a nazarit ca ar fi in stare sa administreze un oras de dimensiunea si complexitatea Bacaului! Votul de la 1 iunie a deschis calea tuturor veleitarilor; in lipsa unei culturi politice, democratia isi releva slabiciunile, mai cu seama intr-un mediu emotional cum este România. Asa a ajuns Stavarache primar, cel de astazi ne cerseste din giganticele afise votul; cel ce se autodefineste un primar pentru toti bacauanii; asta in intentie, de fatada; eu unul n-am nicio incredere intr-un glob-troter prin tara partidelor, cu scurte escale profitabile, aici, acolo, dincolo, PDSR, APR, PC, PNL… Ce caracter are un astfel de om? Judecati singuri. Ce alt principiu de viata ii domina comportamentul, daca nu acela al captarii avantajelor si pozitiei sociale? Iata-l cum ne priveste de sus, de la inaltimea multor etaje unde si-a cocotat chipul plângaret, cu ambele mâini ininte de parca asteapta sa primeasca o tava; o tava pe care s-ar afla Bacaul, un plocon, un dar din care sa suga inca patru ani. Neinspirata imagine! Atât l-a dus capul, asta e! Poza inspira mila si compasiune, daca nu milogeala. Nici imagologii Doamnei Clinton n-ar reusi sa scoata mai mult, fiindca Stavarache n-are carisma de lider, nici discurs; carisma e de la Dumnezeu, o ai sau ba. Pacat de paralele cheltuite, fiindca Stavarache daca nu e primar, nu e nimic, e un nimeni in urbea lui Bacovia; sau ramâne cineva in comunitatea stiintifica a detergentilor.
Sa demontam nitelus, cu haz, caci merita, sloganul unu aspirtant fara nicio sansa, la sefia Consiliului Judetean; avem de-a face cu o doamna bagacioasa, activa degeaba, caci n-are pregatirea necesara. Asa sunt unii; vor sa-si depaseasca competentele in tentatia de a ocupa un post superior unde isi vor releva incompetenta. Ne referim la reprezentarea PRM-ului, al carei slogan te inmarmureste pur si simplu: Incercati si cu o femeie! Fireste ca primul gând te duce spre cearsaf! Intentia enuntatorului a fost cu totul alta, desigur, dar nepriceperea l-a tradat rizibil inlesnind echivoul nedorit. Acel si mai face o pozna, cu substrat homosexual: adica, se-ntelege, ca pâna acum am incercat cu barbati si ce-ar fi sa redevenim heterosexuali, adica normali? De fapt doamna este o feminista convinsa de capacitatile sale egale cu ale barbatilor, insa… Unde-i formularea pregnanta, concludenta care sa exprime laconic un tel politic? Nu-i, chiar de-o cauti cu lumânarea. Nu-i si n-ai ce face. Va datI seama ce-ar fi iesit din sloganul asta, incercati si cu o femeie, daca fotografia ar fi reprezentat-o pe doamna Elena Aceea? Prapad…
E adevarat: somnul ratiunii naste monstri ori de câte ori se manifesta.
Vasile CALARASU