Un slogan ciudat, ca sa nu-i spun ermetic, foloseste Dl Chiriac, candidat la Primaria municipiului Bacau, din partea PD-L –ului; la un prim contact cu enuntul acestuia, ramâi oarecum descumpanit; cum vine asta, Chiriac de siguranta? (am reprodus sloganul electoral) E o gluma, o metafora opaca?†Posibil. Dar formula aleasa e ambigua, si echivocul nu constituie o calitate a enuntului; penetrant este, si nostim, intriga, te pune pe gânduri, e activ si provocator; merge la o sueta intre amici la o berica. In niciun caz nu comunica un mesaj politic; poate ilaritate, la inceput, din pricina formularii; apoi, fortat, te straduiesti sa-i dai un sens in legatura cu scopul; daca ai bunavointa si cauti partea pozitiva a sloganului; daca n-ai – ramâne cum l-ai citit: un ac de siguranta, sugerat si de poster-ul Chiriacului. Atât a fost in stare sa elaboreze PD-L –ul in inteligentele sale laboratoare, cel mai performant partid din România, cum cu emfaza se autodefineste; adica acolo sunt selectate cele mai bune minti morale (fireste!); in afara doar ciurucuri, strânsura. Citind Chiriac de siguranta repede te duce gândul la zavor, lacat, lita sau alt mecanism destinat securitatii. In sintagma citata, cuvântul chiriac emana ceva hazos, jucaus; ba imi aminteste involuntar de Chiriacul lui Caragiale; trimiterea n-a fost dorita de enuntator fiindca nu s-a gândit la asta; dar a obtinut-o fara sa vrea; tel ratat. Domnul Chiriac tine in mâna o agrafa. Ei si?
Un alt slogan compus de ageamii este urmatorul: A venit vremea sa alegi! Tu de care parte esti? Apartine tandemului Stavarache si Paler, gemeni pe acelasi poster liberal. E chiar o tâmpenie; in fata cuvintelor politicienii sunt total dezarmati; au teribile complexe de inferioritate, pricina pentru care nu agreeaza vecinatatea artistilor, scriitorilor; ii evita desi acestia le-ar putea oferi, contracost, o mâna de ajutor. Dar sa revenim: sloganul nu emite un mesaj, ci pune o intrebare indiscreta la care nimeni nu va raspunde decât la urne, in cel mai strict secret. Intrebare inutila (partea a doua); cât priveste prima parte, aceasta e la fel de stupida: stiam ca a venit vremea sa alegem, ce mare brânza. Interogatia e similara cu “baba batrânaâ€.
Ionel Paler, singur de asta data pe un poster, afirma sigur de el: Am puterea sa câstig! Sloganul, americanesc-triumfalist nu-i confirmat de chipul de adolescent al candidatului, finut, aerian, devitalizat, palid. Cum sa folosesti un ton imperativ, de boxer profesionist inaintea meciului, când n-ai si niste maxilare de buldog? O fi chiar atât de prost alegatorul incât sa nu constate nepotrivirea imagine/text? Si mai e ceva: la alegeri e stupid sa crezi ca poti forta victoria, oricât de puternic te-ai crede: rezultatul, finalitatea procesului electoral se afla in mâna electoratului.
Ridicolul maxim al elaborarii unui slogan este atins insa de alt candidat, Petru Munteanu, reprezentant al PIN –ului: Nu imi este rusine sa ma privesc in ochi! Acest domn doreste sa ne fie primar, Dumnezeule! Ca si când n-am fi avut pâna acum destui primari, ultimul fiind Stavarache, adevarate modele de minti confuze, lipsiti de o armatura intelectuala minima, complexati, fara personalitate… Dar chiar va rog, domnule Munteanu, sa va priviti in ochi cât doriti. Probabil cu ajutorul oglinzii, altfel cum?
PER –ul ne cheama cu indemnul specific bransei: Voteaza ecologic! Vom proceda intocmai. Pacat ca ecologistii, de care avem mare nevoie, n-au elaborat un slogan mai persuasiv; regret sincer.
Diletanti suntem aproape in tot ceea ce facem; noroc, si asta ma consoleaza, noroc ca am citit sI sloganuri adecvate, judicioase, cu mesaje limpezi, atractive; nu le citez; va las dumneavoastra placerea de a alege.
Vasile CALARASU