Imediat dupa confirmarea sa oficiala, de catre M.E.C.T., in functia de inspector scolar general adjunct (pe scaunul vacantat prin plecarea la catedra a predecesoarei sale, Brândusa Popescu), Remus Cazacu ne-a solicitat un ragaz de o saptamâna inaintea primului interviu, ragaz necesar „pentru intâlnirile cu echipa de inspectori din subordine si pentru a intra ca lumea in probleme”. Ne-am conformat si, cum ieri s-a implinit saptamâna, am stat din nou fata in fata.
– Cum a fost prima intâlnire cu noua dumenavoastra echipa?
– Excelenta! A fost o primire calduroasa si cred ca asta se explica in primul rând prin faptul ca-i cunosteam bine pe aproape toti inspectorii din echipa mea. Primele discutii profesionale le-am avut chiar cu precursoarea mea, doamna Brândusa Popescu si vreau sa precizez ca n-a fost doar o discutie privind predarea documentatiei, ci un dialog de lucru, prin care am vrut sa aflu cum a rezolvat dumneaei unele situatii concrete. Luni am discutat cu inspectorii teritoriali, cu cei doi inspectori de la Resurse umane si calificare personal, Ionel Ardeleanu si Constatin Nastac, urmând sa discut pe indelete si cu ceilalti inspectori scolari din echipa, inspectorul de proiecte si programe europene, Angela Sterpu, si inspectorul pentru invatamântul particular, Loredana Elena Ghelasa.
– In urma acestor discutii v-ati schitat deja o lista de prioritati?
– Da, mi-am schitat deja o asemenea lista si chiar am discutat-o, atât cu inspectorul scolar general Ovidiu Cojocaru si cu „vecinul” meu de birou, inspectorul scolar genral adjunct Cristian Ovidiu Merticaru, cât si cu inspectorii din echipa mea. Se poot face multe pentru ca sistemul bacauan de invatamânt sa mearga mai bine. Vom aborda relatiile cu unitatile scolare si cu managerii acestora dintr-o perspectiva noua, aceea a unui parteneriat. Dorim ca Inspectoratul Scolar sa nu mai fie perceput doar ca un organ de control, ci ca un partener deschis de dialog, la care orice slujitor al scolii sa vina cu inima deschisa ori de câte ori are o problema. Dorim sa dispara rezervele, sa umanizam sistemul de relatii.
– Asadar, vreti sa faceti din Inspectoratul Scolar un prieten al celor care-i calca pragul?
– Nu numai un prieten al cadrelor didactice, ci si al elevilor si al parintilor acestora. Vom gasi varianta optima pentru realizarea acestui obiectiv, atât prin purtatorul de cuvânt al Inspectoratului, cât si printr-o rotatie a inspectorilor scolari care vor sta, in fiecare zi, la dispozitia celor veniti cu o problema la Inspectorat. Vom utiliza mai eficient si internetul …
– In ce sens?
– Avem foarte multe cai de comunicare si trebuie sa le eficientizam. Din câte stiu, nu mai exista unitate scolara in judet care sa fie conectata la internet iar Inspectoratul Scolar are un portal propriu, care poate fi accesat oricând, de oriunde, si prin care putem transmite informatiile de baza.
– Intentionati, deci, sa transformati acest portal intr-o biblioteca virtuala?
– Exact, asa am vrea sa fie. Orice cadru didactic, director sau secretar de scoala trebuie sa gaseasca aici orice tine de legislatie, organizare, management scolar, noutati comunicate de Minister sau de Inspectorat etc.
– Stiu ca sunteti, de multa vreme, un adept convins al descentralizarii. Aveti vreun proiect si in aceastra directie?
– Descentralizarea ramâne singura solutie viabila a eficientizarii intregului sistem românesc de invatamânt, fara implementarea grabnica a descentralizarii nu vom putea vorbi de o utilizare eficienta a resurselor umane, nici nu-i vom putea transforma cu adevarat pe directorii scolari in manageri autentici. Proiectul meu vizeaza o echipa de inspectori care sa faca permanent loby pe lânga parlamentarii bacauani pentru promovarea noului pachet legislativ i pentru rezolvarea tuturor problemelor spinoase cu care inca ne mai confruntam.
– Ca director al Colegiului Tehnic „N.V.Karpen” ati militat pentru finalizarea a cât mai multe proiecte. Veti milita in acest sens si ca inspector general adjunct?
– Bineinteles, fara proiecte nu putem atrage bani comunitari si fara bani nu putem realiza ceea ce ne propunem. Este vorba de fonduri importante si ma gândesc chiar la proiecte realizate in echipa, de doua sau chiar mai multe unitati scolare. Aici vom mai discuta si vom face un plan detaliat, dar e bine sa se stie ca vom merge pe realizarea a cât mai multe proiecte europene.
A consemnat
Stefan OLTEANU