Am scris, in ultima saptamâna din luna mai, despre decizia Ministerului Educatiei, Cercetarii si Tineretului de a elimina din programa probei orale de limba si literatura româna scriitori de talia lui Ion Creanga, I.L.Caragiale si George Calinescu, inlocuindu-i cu „texte europene” mult mai potrivite cu disciplina stiinte sociale decât cu proba de limba si literatura româna. Fostul ministru al Educatiei, Ecaterina Andronescu , vicepresedinte al P.S.D., a solicitat imediat M.E.C.T. sa elimine subiectele care nu sunt conforme cu programa scolara, subiecte „care politizeaza excesiv invatamântul. Curios a fost faptul ca, desi multi dintre profesorii de româna autori de manuale de liceu au luat foc, invinuind in gura mare Ministerul de o grava confuzie a punctelor de vedere, Asociatia Nationala a Profesorilor de limba si literatura româna – A.N.P.R.O. s-a grabit sa-i dea dreptate ministrului Cristian Adomnitei, care afirmase – cu gura unor subalterni, pentru ca el era angrenat in cursa pentru Primaria Iasului – ca subiectele pentru limba si literatura româna sunt conforme cu programa scolara si ca nu vor fi schimbate. Mai mult chair, obedienta A.N.P.R.O. fata de ministrul Adomnitei si „locotenentul” sau, Zvetlana Preoteasa a mers pâna acolo incât a precizat ca „nu proba orala trebuie sa vizeze verificarea competentelor literare ale elevilor, ci proba scrisa” si ca „la proba orala accentul trebuie sa cada pe verificarea abilitatilor si competentelor de comunicare”. Urmând logica A.N.P.R.O., copiata dupa logica M.E. C.T., daca unui elev i se cere la matematica sa vorbeasca despre cerc, acesta poate sa-si demonstreze abilitatile si competentele de comunicare vorbindu-le membrilor comisiei despre aplicatia cercului in arcurile de la ferestrele monumentalei cladiri sa Parlamentului European. Sestepta o reparatie din partea Comisiei de invatamânt a camerei Deputatilor, dar aceasta a tratat problema cu o totala lipsa de responsabilitate. In primul rând, la dezbateri au fost prezenti doar sase din cei 25 de membri ai Comisiei. In al doilea rând, cei sase membri prezenti au cocncluzionat, dupa incheierea dezbaterilor, ca pentru acest an lucrurile vor ramâne asa cum sunt, adica asa cum a decis Ministerul, urmând ca, pentru anul scolar viitor, lucrurile sa se imbunatateasca. Poate ca si subiectele. (St.O.)