Se poarta „meseria” de student

Situatia invatamântului superior din România este actualmente cu totul diferita fata de aceea dinainte de 1989, când sistemul admiterii „clasice”, foarte exigente, deschidea poertile universitatilor (mult mai putine la numar) doar pentru aproximativ 20 la suta dintre absolventii de liceu. Asadar, doar un absolvent din cinci devenea student. Exigenta se facea serios resimtita si in anii studiilor universitare, multi dintre cei intrati descoperind ca „iesirea poate fi pe brânci”, chiar daca intrarea nu fusese deloc usoara. La faculatile cu profil tehnic, de exemplu, in „anii mici” (I -III) erau inregistrati multi repetenti, dar victimele nu erau tocmai rare nici in anii terminali.
Dupa 1990, schimbarile in invatamântul superior românesc au venit in cascade. Numarul universitatilor s-a dublat, apoi s-a triplat, admiterea clasica a disparut, fiind inlocuita cu sisteme mult mai permisive, iar studentii se numara cu sutele de mii, chiar in conditiile plecarii masive a tinerilor in tarile bogate din Uniunea Europeana. Anul acesta, de pilda, sunt disponibile peste 62.000 de locuri de licenta, cu trei la suta mai multe decât in 2007. Alinierea la „programul Bologna” a marit foarte mult si numarul de locuri la masterat, Departamentul Invatamântului Superior din cadrul Ministerului Educatiei si Cercetarii anuntând pentru anul universitar 2008 – 2009 nu mai putin de 34.000 locuri la masterat, de aproape doua ori mai mult decât in anul universitar precedent. S-a dublat, de asemenea, si numarul de locuri la doctorat, in noul an universitar fiind disponibile 3000 de locuri. Singura exigenta deosebita manifestata de M.E.C.T. este aceea fata de acordarea titlului de profesor universitar, numai ca aceasta exigenta maxima, printre putinele de fapt, se explica exclusiv prin criterii de ordin financiar (salariile profesorilor universitari au fost dublate, iar ale conferentiarilor au fost majorate doar cu câteva procente, asa ca numarul profesorilor universitari trebuie mentinut, pe cât posibil, la nivelul actual). In rest, la nivelul invatamântului universitar, ce-i drept, cu multe exceptii notabile, exigenta lasa mult de dorit, iar calitatea de student a devenit foarte usor de obtinut. O fi bine, o fi rau? Raspunsul va veni nu dupa obtinerea diplomei de licenta, cum s-ar astepta unii, ci atunci când proaspetii licentiati vor incerca sa-si converteasca diploma in obtinerea unui loc de munca. Abia atunci se va vedea cât de serioasa e pregatirea lor. (St.O.)

Adauga un comentariu

*