Legende urbane din Bacau (II) – „Bine aţi venit în clubul SIDA!”

O poveste înfricoşătoare bântuie de mai mulţi ani oraşele româneşti. Oamenii sunt avertizaţi asupra pericolului de a se infecta cu virusul HIV în discotecă ori la cinema, unde te poţi trezi înţepat brusc, pe întuneric, de un necunoscut înarmat cu un ac suspect, iar acasă să descoperi în buzunar un bilet pe care scrie: „Bine-ai venit în clubul SIDA”. Alte variante ale legendei susţin că nenorocirea se poate petrece în orice loc public, chiar şi la un bancomat, unde acul ucigaş aşteaptă să întinzi mâna după bani. O variantă circulă şi pe internet, unde avertismentul, semnat de o aşa-zisă personalitate medicală, relatează şi cazul unei tinere care a murit din cauza şocului veştii, cu mult înainte ca virusul HIV să devină boala SIDA. Varianta băcăuană face referire la discoteca „Marinarul”, de pe Insula de Agrement a oraşului.
Nu este absolut exclus ca legenda urbană în discuţie să aibă la origine o întâmplare adevărată sau măcar o farsă macabră despre care să se fi dus vestea. Studiul ei ca şi produs al imaginaţiei ne duce cu gândul la frica de moarte (inclusiv de moartea prin SIDA), la frica de ace infectate şi poate la frica de discoteci.
SIDA a pătruns în mod violent în România, un număr imens de copii fiind infectaţi cu HIV, prin ace sau sânge, în urma unor erori grave de asistenţă medicală. Cu toate acestea, românii nu ştiu încă să se comporte în faţa bolii şi a celor atinşi de ea. Din legenda cu discoteca „Marinarul” răzbate teama de un rău pe care nu-l cunoaştem prea bine (despre care totuşi ştim sigur că ucide), dar şi un sentiment de culpă colectivă – teama de răzbunarea „sidoşilor”, a adolescenţilor stigmatizaţi azi pentru că o asistentă criminală i-a infectat ieri. Discoteca a fost aleasă nu numai din cauza întunericului (care prin tradiţie ascunde manifestarea răului), ci şi ca un îndemn indirect la prudenţă, adresat de părinţi tineretului dornic de distracţie. Referirea exactă la cunoscutul local „Marinarul” ar putea masca o formă de anti-reclamă (marketing ocult), opera vreunei firme concurente.
Alin LEANCA

Adauga un comentariu

*