În ultimii ani, în România a crescut numarul accidentelor de circulatie, mai ales a celor grave, soldate cu morti si raniti, una din cauzele producerii accidentelor fiind comportamentul conducatorilor auto in trafic. În 2008, pe sosele judetului Bacau au avut loc 831 accidente rutiere. Din acestea, 375 au fost evenimente rutire grave, în urma carora 91 de persoane si-au pierdut viata, cu 6 mai putine decât în 2007. Au fost ranite grav 344 persoane, iar 644 au suferit vatamari corporale usoare în urma implicarii în evenimentele rutiere. Asadar, in total, 1079 de oameni au avut de suferit de pe urma accidentelor rutiere, iar 91 dintre ele nu s-au mai ridicat de pe patul spitalelor, decedând. „Cu toate acestea, se poate afirma ca, in judetul Bacau, indicele de mortalitate în accidente rutiere a scazut de la 0,32 la suta, la 0,24 la suta, media la nivel national fiind de 0,29 la suta. Acest indice arata, de fapt ca, la fiecare 4 accidente rutiere grave, o persoana moare”, declara sbcms. Dorin Roman, seful Serviciului Politiei Rutiere.
Principala cauza, traversarile neregulamentare
În ceea ce priveste cauzele producerii evenimentelor rutiere, datele statistice comunicate de Serviciul Politiei Rutiere Bacau arata ca cele mai multe, 72, s-au produs pe fondul traversarilor neregulamentare. In urma unor astfel de accidente au murit 19 persoane, iar 53 au fost ranite grav. Pe locul al doilea, într-un topul al cauzelor generatoare de evenimente rutiere grave, se află neadaptarea vitezei la conditiile de drum, in urma careia s-au produs accidente soldate cu 17 morti, 59 raniti grav si 33 raniti usor. Cea de a treia cauza generatoare de accidente rutiere este conducerea imprudenta. Din cauza imprudentei unora dintre cei aflati la volan, au murit în 2008 pe soselele judeului Bacau, opt persoane si au fost ranite grav 27.
Un sondajul care spune multe
Institutul pentru Cercetarea si Prevenirea Criminalitatii a realizat un studiu asupra atitudinilor în trafic ale conducatorilor auto, care arata ca marea majoritate a conducatorilor auto se autopercepe ca având un comportament prudent si destul de prudent (96,3 la suta). Chestionati asupra încalcarii unor reglementari rutiere, un procent semnificativ dintre acestia au declarat ca încalca frecvent regulile de circulatie. Aceasta demonstreaza ca pentru participantii la trafic, respectarea regulilor de circulatie nu echivaleaza întotdeauna cu conducerea prudenta, soferii fiind mai dispusi sa conduca încalcând în anumite conditii regulile, daca apreciaza ca fac acest lucru cu prudenta. Astfel, admit faptul ca a fi un sofer bun nu înseamna ca poti circula cu viteza mare, dar totodata sunt dispusi frecvent sa depaseasca limitele legale de viteza cu 10 – 20km/h pentru ca anumite conditii de trafic permit sau necesita acest lucru, pentru ca si ceilalti soferi fac asta sau pentru ca se grabesc. Cu alte cuvinte, din perspectiva acestor respondenti, conducerea preventiva este realizata daca încalcarea regulilor referitoare la viteza nu este exagerata. O cincime dintre respondenti afirma ca depasesc frecvent limita legala de viteza pe autostrazi sau pe drumurile nationale, între localitati. În plus, aproximativ o treime dintre soferi declara ca depasesc uneori viteza legala, atât în localitati, cât si în afara acestora.
Alcoolul, cel mai important factor de risc
Acelasi tip de atitudine se vede si în aprecierea riscului conducerii sub influenta alcoolului. Consumul de alcool a fost cotat de cei mai multi dintre subiecti ca cel mai important factor de risc în traficul rutier. Totusi, unii respondenti au declarat ca exista cantitati de alcool pe care le pot ingera fara ca aceasta sa le afecteze performanta la volan sau ca au condus sub influenta alcoolului în situatii considerate de risc minim, cantitate de alcool moderata, care nu îi afecta, drum scurt de parcurs, o situatie de urgenta. Astfel, o treime dintre conducatorii auto au declarat ca pot consuma 1 – 2 sticle de bere, 25,5 la suta 1 – 2 pahare de vin, iar 17,7 la suta – 50 ml de spirtoase, fara ca aceasta sa le afecteze capacitatea de a conduce în siguranta. Totodata, în cea mai mare parte respondentii au demonstrat ca nu cunosc prevederile legale referitoare la consumul de alcool, declarând fie ca nu cunosc limita legala a concentratiei de alcool în sânge, fie indicând diverse valori ale acesteia. Doar 16,7 la suta dintre cei chestionati au indicat valoarea zero. O concluzie importanta a acestui sondaj este aceea ca unii soferi au o perceptie eronata asupra riscului comportamentelor neregulamentare în trafic, caracterizata prin supraestimarea rolului experientei de conducator auto, indiferent de dificultatea conditiilor de trafic, subestimarea efectelor alcoolului asupra neurofiziologiei umane, indiferent de cantitatea ingerata, necunoasterea sau convingeri eronate referitoare la dinamica autovehiculului la viteze mari, supraaprecierea capacitatii de anticipare a modificarii rapide a circumstantelor din trafic, astfel încât isi permit sa se lanseze în manevre riscante sau să nu se asigure suficient.
Dan MINDIRIGIU