Datele statistice comunicate de Serviciul Politiei Rutiere Bacau arata ca, in privinta cauzelor producerii evenimentelor rutiere, cele mai multe, 72, s-au produs pe fondul traversarilor neregulamentare. In urma unor astfel de accidente au murit 19 persoane, iar 53 au fost ranite grav. Intrebari, care este definitia exacta a traversarii neregulamentare? Ce se intâmpla in cazul localitatilor unde nu exista treceri de pietoni amenajate?
Miercuri, 14 ianuarie, la ora 18,45, pe DN2 –E 85, în interiorul localitatii Racaciuni, Ionut Daniel G.,de 23 ani, în timp ce conducea un autotractor marca Scania, ce tracta o semiremorca marca Schmitz, l-a surprins si accidentat grav pe Ion C., de 41 ani, din Racaciuni, care s-a angajat în traversarea drumului prin loc nepermis si fara a se asigura. În urma accidentului a rezultat vatamarea corporala a lui Ion C. care a rămas internat în spital cu diagnosticul “coma de gradul II – III, otoragie urechea dreapta, fractura ambele oase gamba dreapta”. S-a întocmit dosar penal. Se pare ca victima a decedat.
Ce inseamna traversare neregulamentara?
Conform definitiei date de OUG 195, in ceea ce priveste „ Circulatia pietonilor”, la articolul 205, citim: „(1) Pietonii trebuie sa circule numai pe trotuare sau pe pistele special amenajate. (2) In afara localitatilor, pietonul trebuie sa circule pe potecile laterale sau acostamentele drumurilor publice, iar in lipsa acestora, cât mai aproape de marginea din stânga a partii carosabile, in sensul lui de mers. (3) Traversarea drumului public de catre pieton se face perpendicular pe axul acestuia, numai prin locurile marcate ori/si semnalizate cu indicatoare, iar in localitati, in lipsa acestora, pe la coltul strazii, dupa ce s-a asigurat ca o poate face in siguranta pentru el si ceilalti participanti la trafic…
Art. 206. Se recomanda ca, pe timp de noapte, pietonul care circula pe partea carosabila a drumului sa poarte, aplicate pe imbracaminte, accesorii reflectorizante sau sa poarte o sursa de lumina vizibila din ambele sensuri. Art. 207. – Se interzice pietonilor: a) sa circule pe autostrazi; b) sa circule pe partea carosabila a drumului public daca exista amenajari rutiere destinate circulatiei acestora; c) sa traverseze drumul public prin alte locuri decat cele permise ori prin locurile permise, in fuga si/sau fara sa se asigure; d) sa prelungeasca timpul de traversare a drumului public, sa intârzie ori sa se opreasca fara motiv; e) sa ocupe partea carosabila in scopul impiedicarii circulatiei…”.
Foarte putine treceri de pietoni
Realitatea este ca, pe mai toate drumurile nationale sau judetene care strabat in special satele judetului, exista foarte putine, sau chiar deloc, marcaje pentru trecerile de pietoni. Acest lucru are mai multe conotatii. Exista in primul rând vocea conducatorilor auto care pretind ca traficul sa fie cât mai fluid, iar un numar mare de treceri de pietoni ar impiedica acest lucru. Pe de alta parte, intervine o situatie extrem de delicata. Sa spunem ca intr-o localitate nu exista nicio trecere de pietoni. Pe unde sa traverseze omul? Pentru ca nici pe la coltul strazii nu poate s-o faca. Atunci o ia de-a dreptul, este surprins de conducatorii auto care, observând ca nu exista nicio avertizare, circula fara restrictii. In cazul in care exista, totusi, o trecere de pietoni, aceasta este fixata, de regula, in mijloc ul satului. Ce sa faca bietul om? Sa o ia cale de un kilometru pâna da de trecerea de pietoni, sa traverseze, dupa care se intoarce aceeasi distanta si ajunge la vecinul de peste drum? Si aceasta pentru a nu incalca regulamentul de circulatie! Ce-i ramâne? Sa stea la marginea drumului vreo jumatate de ora pâna se mai linisteste circulatia, dupa care sa-si incerce norocul. Pe care poate sa-l aiba, poate nu!
Primarii, complici la decesul consatenilor
Privit din acest punct de vedere, regulamentul de circulatie este ambiguu. Pentru ca, orice agent de circulatie mentioneaza in procesul verbal ca accidentul de circulatie a avut loc „in urma traversarii neregulamentare”. De moartea sau ranirea grava a unui locuitor al unei comune nu sunt departe de a fi condiderarati vinovati si primarii. Pentru ca acestia neglijeaza iluminarul public, amenajarea potecilor laterale sau montarea de treceri de petoni. „Orice primar care vine cu propunerea infiintarii unei treceri de pietoni va fi sprijint de noi”, spune sbcms. Dorin Roman, seful Serviciului Politiei Rutiere Bacau.
Dan MINDIRIGIU