Directia Judeteanã pentru Cultura, Culte si Patrimoniu National Cultural Bacau a organizat ieri, 22 ianuarie, in parteneriat cu Universitatea Bacau si Centrul International de Cultura si Arte „G. Apostu”, o intânire cu reputatul scriitor, politolog, istoric si publicist Stelian Tanase, unul dintre cei mai prestigiosi comentatori politici ai momentului. Au fost de fapt, asa cum anuntasem in editiile precedente ale ziarului nostru, trei intâlniri ale bacauanilor cu distinsul oaspete.
O lectie de jurnalism
Prima intâlnire s-a desfasurat, timp de aproape doua ore, in Amfiteatrul C3 al Facultatii de Litere, unde profesorul Stelian Tanase a dialogat cu studentii Universitatii Bacau, moderatorul intâlnirii fiind prof.univ.dr. Vasile Spiridon, care a facut, „in deschidere”, o succinta dar incitanta prezentare a invitattului si a ultimului sau roman, „Maestro”. „Toate mediile sociale sunt investigate in acest roman coplesitor, de la politicieni si lumea presei, pâna la cetatenii de rând”, a spus prezentatorul, adaugând ca „romanul poate fi receptat si ca un scenariu de film consacrat societatii românesti postdecembriste”. Profesorul Stelian Tanase si-a facut intrarea in scena ex abrupto, amutindu-si auditoriul: „Este cineva aici, in amfiteatru, care a citit vreo carte de Stelian Tanase?” S-au ridicat doar vreo câteva mâini. „Va uitati la televizor? Câte ore pe zi?” Cei mai multi au ridicat mâinile la o ora pe zi. Dupa acest inviorator sondaj, distinsul oaspete al profesorilor si studentilor Universitatii Bacau a predat o magnifica lectie de presa, cu accent pe televiziune si pe responsabilitatile care revin jurnalistilor. „Intr-o prima faza, talk-show-urile erau niste dezbateri reale, spontane dar constructive, se intâneau doua inteligente. Acum, totul este spectacol, un spectacol bine regizat si bine pus in scena. Exista, intr-adevar, si câteva exceptii, Catalin Stefanescu sau Eugenia Voda, dar unii vor spune ca acestia sunt „vestigii”. Dar accentul e pus acum pe efecte speciale, pe personalitatea moderatorului si invitatul e mai putin pus in valoare. Dar trecerea la spectacol nu inseamna disparitia spontaneitatii, nu inseamna ca invitatii vin cu lectia invatata si cu raspunsuriole gata pregatite”. Cu vasta sa experienta in domeniul emisiunilor de televiziune, Stelian Tanase a trecut imediat la un incitant joc „asa da, asa nu”, exemplificând cu tipuri de emisiuni reusite si nereusite. A venit apoi rândul politicienilor, priviti in noile lor raporturi cu televiziunea, cu presa in general: „Politicianul român a devenit un expert in promovarea imaginii sale. El actioneaza acum asa cum i-au pregatit scenariul consilierii sai. Cei care au actionat inteligent, au facut cariera, ceilalti au disparut din politica si nimeni nu-si mai aminteste de ei. In al doilea rând, politicienii au inteles ca televiziunea face parte din spatiul public, din instrumentarul lor de lucru si isi controleaza atent aparitiile la televiziune”. Profesorul Stelian Tanase a vorbit apoi, la fel de dezinvolt si de convingator, despre noile raporturi dintre realizatorii de emisiuni televizate si politicieni, despre conduita unor politicieni, despre distanta ideala a unui ziarist fata de partide si de politicieni, despre conduita ziaristului vis-a-vis de continua schimbare a lumii politice, despre relatia presa – partidele din opozitiedespre presiunile exercitate asupra ziaristilor verticali si, fireste, incomozi, despre starea televiziunilor locale, despre „o Românie foarte stratificata”, care-i impune realizatorului de televiziune sa-si aleaga atent nu numai unghiurile de abordare, ci si accesibilitatea limbajului si a rationamentelor. In final, timp de aproape o ora, invitatul a raspuns intrebarilor formulate de studenti.
Un roman despre destinul României
La numai o ora de la incheierea acestui prim dialog cu bacauanii, Stelian Tanase a fost prezent la o noua intâlnire, la Libraria „Glissando”, unde si-a lansat romanul „Maestro”. De aceasta data, prezentarea romanului si a autorului a fost facuta de scriitorul Petru Cimpoesu – presedintele Directiei Judetene Bacau pentru Cultura, Culte si Patrimoniu National Cultural. Si Petru Cimpoesu si-a surprins auditoriul cu prima fraza: „Vreau sa precizez din start ca romanul m-a respins chiar de la primele fraze, pentru ca mi se parea ca vocea naratorului este vocea lui Stelian Tanase, apoi am realizat, insa, ca naratorul este de fapt un personaj , ca avem 69 de secvente independente, practic, un scenariu de film, sunt mai multe romane intr-unul singur. Si lectura m-a captivat apoi pâna la capat. Am citit foarte incet romanul, am avut multe reveniri. Este un roman plin de imagini, are o pasta foarte buna. In roman conteaza si povestea, evident, dar mai mult conteaza modul in care scrii povestea. Ma bucur ca Stelian Tanase a revenit la literatura”. Autorul a precizat ca romanul este povestea unei realizatoare TV care face cariera dupa Revolutie, dintr-o pura intâmplare, transmitând in direct un reportaj despre demolarea statuii lui Lenin din fata Casei Scânteii, in martie ’90. Succesul emisiunii ii asigura o ascensiune fulminanta, devine o realizatoare cunoscuta, apreciata, temuta. Dar ii cere unui ministru, in direct, sa demisioneze si este concediata. „Nu este un roman cu cheie, nu este un roman autobiografic, a subliniat autorul. Televiziunea mi-a provocat intotdeauna numeroase teme de meditatie foarte dramatice. Am incercat sa ma salvez de obseseia acestor teme scriind acest roman despre lumea televiziunii, valorificându-mi o buna parte din experinta mea in acest domeniu”. Aceasta a fost prima sursa a cartii, a precizat autorul. Cea de-a doua sursa isi are obirsia intr-o cercetare facuta de autor, cu 11 ani in urma, la Paris, asupra exilului cultural român din capitala Frantei. „Am peste 100 de casete realizate atunci, dar n-am scris nimic pâna la acest roman, am asteptat ca totul sa se coaca”, a marturisit Stelian Tanase. Cea de-a treia sursa a izvorât din marea pasiune a autorului pentru trecutul românesc, pentru cel autentic, nu pentru cel cosmetizat de propaganda comunista. Autorul n-a tinut secret nici actul zamislirii romanului: „Ideea cea buna mi-a venit intr-o noapte, dupa ora 2.00, si de atunci am lucrat timp de sapte saptamâni in transa. Am scris si am rescris pasaje intregi. Asa s-a nascut acest roman. Ceea ce va ofer acum este a saptea versiune a cartii”. Autorul a incheiat cu o ultima precizare pentru cititorii romanului sau: „Destinul personajului din roman care traieste in exil este, de fapt, destinul României”. In fine, cel de-al treilea moment al zilei de joi, 22 ianuarie, s-a desfasurat seara seara, de la ora 17.30, la „Salonul Artelor” de la Centrul International de Cultura si Arte „G. Apostu”, aceasta noua intâlnire a scriitorului, publicistului si politologului Stelian Tanase cu cititorii bacauani avându-l ca moderator pe scriitorul Petru Cimpoesu. Vom reveni.
Stefan OLTEANU