Centrul Regional de Ecologie (CRE) Bacau a finalizat in cursul acestei saptamâni prima etapa a proiectului „Situl Natura 2000 «Lacurile de acumulare Buhusi – Bacau – Beresti», actiune locala pentru patrimoniul natural european”, finantat din Fondul pentru Mediu.
Aceasta etapa a avut un caracter educational si de informare, grupul tinta reprezentându-l elevii si primariile din localitatile riverane lacurilor Bacau, Galbeni si Lilieci. Dupa cum ne-a informat Gabriel Gritcu, secretarul CRE Bacau, in 10 primarii si 15 scoli au fost amplasate panouri de prezentare a ariei naturale protejate aflate pe raza localitatii si s-au distribuit pliante continând harta ariei, informatii privind statutul, date privind fauna dar si extrase din regulament.
Momente inedite si impresii impatasite de ambele parti
Aproximativ 800 de elevi din cele 15 unitati de invatamânt au fost implicati direct in discutii cu voluntarii Centrului Regional de Ecologie, in cadrul unor lectii privind importanta ariilor naturale protejate. Lectiile de ecologie au avut si momente inedite. Câtiva elevi ai scolii din satul Racatau au explicat ecologistilor faptul ca ei au autorizatii pentru plasele pe care le folosesc pe lacul Racaciuni, iar copiii din satul Galbeni au povestit cum primavara ciobanii dau foc la stuf ca sa faca pasune pe lacul Galbeni. „Având certitudinea ca am trezit tinerilor un interes real fata de subiect, vom reveni când vremea va permite pentru a continua dialogul pe malul lacului, in cadrul unor aplicatii de teren”, a mai precizat Gabriel Gritcu.
Schimbare de perspectiva
Scopul principal al acestui prim pas a fost ca tinerii sa afle faptul ca lacul din spatele casei lor este arie naturala protejata, ce inseamna o arie naturala protejata si de ce trebuie protejata viata salbatica. La rândul lor, reprezentantii administratiilor locale riverane s-au interesat ce oportunitati poate genera prezenta ariilor, precum si care sunt conditiile speciale de protectie de care trebuie sa tina seama la autorizarea diferitelor activitati. Pe lânga paza si monitorizare, comunicarea si masurile adecvate de educare si informare asigura, pe termen lung, o schimbare de perspectiva a comunitatilor din mediul rural, fata de patrimoniul natural local.
Scolile implicate in proiect:
Scoala cu clasele I-VIII Nr.9 Bacau – 148 elevi; Scoala cu clasele I-VIII, “Nicu Enea” Bacau – 213 elevi; Scoala cu clasele I-VIII Letea Veche – 370 elevi; Scoala de Arte si Meserii Nicolae Balcescu – 535 elevi; Scoala cu clasele I-VIII Galbeni – 186 elevi; Scoala cu clasele I-VIII Nr.1 Tamasi – 252 elevi; Scoala cu clasele I-VIII Chetris – 164 elevi; Gradinita “Sf.Carol Borromeu” Gioseni – 163 prescolari; Scoala cu clasele I-VIII “Ion Strat” Gioseni – 490 elevi; Scoala de Arte si Meserii Horgesti – 240 elevi; Scoala cu clasele I-VIII Racatau – 163 elevi; Scoala cu clasele I-VIII Nr.1 Pancesti – 270 elevi; Scoala cu Clasele I-VIII Fundul Racaciuni – 314 elevi; Scoala de Arte si Meserii Racaciuni – 477 elevi; Scoala de Arte si Meserii Cleja – 441 elevi.
Unitatile administrativ-teritoriale riverane au o populatie totala de aproximativ: 217.800 locuitori, astfel: Municipiul Bacau – 170.000, com. Nicolae Balcescu – 4900, com. Letea Veche – 6000, com. Tamasi – 3000, com. Gioseni – 4200, com. Horgesti – 4900, com. Pancesti – 4400, com. Racaciuni – 8000, com. Cleja – 6900, com. Faraoani – 5500.
Razvan SENDREA