In sedinta din 30 ianuarie consilierii judeteni au aprobat, cu unanimitate de voturi, contractul de concesionare a Aeroportului International „George Enescu” – potrivit clauzelor stipulate in contract, urmeaza o perioada de 180 de zile de „tranzitie”, timp in care va avea loc transferul responsabilitatilor de conducere catre concesionarul Blue Air – procesul va avea loc prin constituirea unei societati care va administra concesionarea propriu-zisa n conform directorului Regiei Aeroportuare, Radu Bondar, „dupa finalizarea lucrarilor de extindere si modernizare, nu vom mai putea vorbi despre alte aeroporturi in zona Moldovei” – in prezent, de pe aeroportul din Bacau pleaca, in medie, 150 de zboruri lunar – aproximativ 50 la suta din totalul calatorilor este transportat chiar de compania Blue Air – numele aeroportului va ramâne neschimbat
In urma cu exact o saptamâna, consilierii judeteni girau, cu unanimitate de voturi, contractul de concesionare a aeroportului din Bacau. Prin votul acordat, acestia au instituit o perioada de 180 de zile de „tranzitie” in care responsabilitatea conducerii Regiei Aeroportuare va fi transferata catre concesionarul Blue Air. „O semnatura deschide drumul, dar nu schimba nimic peste noapte”, afirma directorul aeroportului, Radu Bondar.
Termen maxim
Potrivit sefului aeroportului, in contractul de concesionare este stipulat un termen maxim de 180 de zile, perioada dedicata „schimbului de documente” intre concesionar si autoritatea administrativa, in speta Consiliul Judetean Bacau. „Sa nu uitam ca proiectul concesionarii a inceput inainte de criza economica. Eu vad criza ca pe o reactie de domino. Cam toata lumea cauta sa-si consolideze afacerile, sa se expuna cât mai putin. Pe de alta parte, acum este momentul in care se poate construi mai ieftin”, spune Bondar. El a adaugat ca, odata cu intrarea in pâine a concesionarii, robinetul cu fonduri de la CJ va fi intrerupt. „Aici va fi unul din beneficiile CJ. Robinetul cu bani va fi inchis, consiliul nu va mai da bani pentru aeroport. Concesionarea va aduce in schimb venituri din redevente de pâna la 500 de mii de euro pe an”, explica acesta.
Blue Air si-ar putea face hub pe aeroportul din Bacau
O ipoteza atractiva, dar speculata mai putin de partile implicate in concesionarea aeroportului, vorbeste despre posibilitatea ca Blue Air sa-si „docheze”, in viitor, intreaga flota aeriana la Bacau, parasind in acest fel aeroportul Baneasa, un obiectiv tot mai vânat de rechinii imobiliari bucuresteni. Potrivit afirmatiilor directorului Bondar, pe aeroportul bacauan ar putea stationa nu numai flota concesionarului, ci si cele ale altor companii aeriene low-cost. „E clar ca interesul unui investitor privat nu este sa-si mute banii dintr-un buzunar in altul. Este o chestiune elementara. Bacaul nu va fi doar un aeroport de casa. Aici vor stationa mai multe companii aeriene”, declara el. Bondar a mai spus ca in contractul de concesionare e specificata si mentinerea statului aviatiei militare ca parte ce opereaza aeroportul fara alte obligatii financiare. „Când se vor finaliza toate lucrarile de modernizare, nu vom mai putea vorbi de alte aeroporturi in zona Moldovei”, crede directorul.
Terminal de zece ori mai mare
Conform caietului de sarcini, Blue Air va trebui sa construiasca un nou terminal pentru pasageri. Acesta va putea opera sase zboruri simultan, fata de doar unul singur pe care-l poate opera prezentul terminal. Suprafata utila a viitorului terminal va fi de aproximativ 7.000 de metri patrati. In acest moment, terminalul pasageri al aeroportului dispune de o suprafata utila de doar 800 de metri patrati. „Traficul de 120 de mii de pasageri pe an nu spune foarte multe. Atât poate suporta infrastructura actuala. Cu o infrastructura dezvoltata numarul pasagerilor va creste. Concesionarul e interesat sa faca treaba aici pentru ca va zbura de aici”, precizeaza Bondar.
Ce vor sa controleze?
Un subiect care a suscitat vii controverse la ultima sedinta a Consiliului Judetean a fost legat de modul in care autoritatile administrative vor putea controla mersul concesionarii si indeplinirea obligatiilor contractuale de catre concesionar. Mai multi consilieri liberali au sugerat ca CJ nu mai are nicio pârghie de control a procesului, odata efectuat transferul responsabilitatilor de conducere catre Blue Air. „Problema este ce se doreste sa se controleze de fapt. CJ nu va mai da bani la aeroport, iar investitiile vor fi suportate exclusiv de catre concesionar. E normal sa dai bani daca vrei sa controlezi ceva. Consiliul va controla economic concesionarea prin redeventele pe care le va incasa regulat. Insa nu se va putea implica in niciun fel in strategiile viitoarei societati de concesionare”, apreciaza seful aeroportului bacauan.
Aerostar, un avantaj strategic
Infrastructura industriala aflata in proximitatea aeroportului este un avantaj major. Actuala conducere a aeroportului apreciaza ca Blue Air va beneficia de conditii unice din acest punct de vedere. Compania aviatica Aerostar va juca la rândul ei un rol crucial, stiut fiind faptul ca aceasta poate face mentenanta si lucrari de reparatii la marca de aeronave pe care o utilizeaza chiar concesionarul aeroportului bacauan. De asemenea, reteta financiara a concesionarii este cu mult sub cele vehiculate in strategiile de dezvoltare ale aeroporturilor din Iasi si Suceava, principalii concurenti ai aeroportului din Bacau. Conform contractului de concesionare care a primit unda verde din partea CJ, Blue Air se angajeaza sa investeasca peste 45 de milioane de euro in modernizarea pistei de decolare si construirea unui terminal nou, la standarde europene. In plus, concesionarul va trebui sa construiasca o platforma noua pentru parcarea si operarea aeronavelor la sol, dar si o parcare auto noua, cu 300 de locuri.
Lucian BOGDANEL