Politia Rutiera vrea sa propuna schimbari in ceea ce priveste modalitatea de a obtine permisul de conducere auto.
Cu ocazia lansarii proiectului european „Life Save”, derulat in 26 de tari europene, comisarul sef Gino Bosman, reprezentantul Directiei Politiei Rutiere din IGPR, a declarat intr-o conferinta de presa ca, impreuna cu Directia Regim Permise din Ministerul de Interne si cu Autoritatea Rutiera, vor sa propuna schimbarea modalitatii de obtinere a permisului auto, prin introducerea probei de noapte, in poligon si a unor cursuri de conducere preventiva. Proiectul „Life Save” urmareste reducerea numarului accidentelor rutiere. Bosman a mai declarat ca, desi anul trecut s-au ridicat cu 20 la suta mai multe permise auto si s-au dat mult mai multe amenzi, numarul accidentelor grave a crescut, asta aratând ca problema este in alta parte. El a vorbit despre necesitatea unor investitii in infrastructura, despre nevoia de educatie rutiera, a unor investitii in fortele si resursele Politiei.
Examen auto ca pe vremuri
Potrivit acestui pooiect, examenul pentru obtinerea unui permis auto se va da ca pe vremuri. Românii vor avea de trecut nu doua obstacole, ca pâna acum, ci patru. Probele examenului pentru obtinerea permisului de conducere ar putea fi modificate, urmând a fi reintroduse poligonul si conducerea pe timp de noapte. In conceptia acestora, sistemul de examinare pentru obtinerea permisului de conducere ar trebui refacut intrucât exista peste cinci milioane de masini si tot mai multe accidente de circulatie. Numai în 2008 au murit 3.000 de oameni în peste 10.000 de evenimente rutiere petrecute pe soselele din România. Se anunta vremuri exigente privind modalitatea de testare a examenului auto.
De ce a disparut poligonul?
Imediat dupa Revolutie, poligonul a disparut ca proba de examen pentru obtinerea permisului de conducere. Politisti mai vechi, care au figurat printre examinatori dar acum au iesit la pensie, spun ca poligonul a fost scos de la examinare la presiunea… instructorilor auto si a aparitiei unui numar foarte mare de scoli de soferi. „Poligonul era o proba cu cântec dupa Revolutie. Nu mai era vorba despre masina statului, ci de cea personala, a instructorului, sau a patronului. Risca el s-o loveasca de jaloane toata ziua? Sau sa strice ambreiajul? Nu, acum e mai comod, stai lânga elev, ii dai traseul si el merge si merge. Iar la examen, când trebuie sa faca o parcare laterala, sa vezi atunci chinuri. Sau o plecare din panta, cine ii mai invata?”, declara un fost examinator care, culmea, acum e instructor la o scoala de soferi. Asadar, poligonul ar fi disparut in urma presiunii exercitate de instructorii scolilor de soferi.
De unde atâtea poligoane?
In România exista 1.485 de scoli de soferi. Daca s-ar introduce obligativitatea sa aiba sau sa închirieze poligon, abia daca ar mai ramâne 100 scoli de soferi! In Bacau, sunt in jur de 30 scoli de soferi. Acest lucru nu le-ar conveni nici celor care autorizeaza scoli de soferi pe criterii minime. In momentul de fata, o scoala de soferi are ca baza materiala minima, o sala de curs cu un singur loc, un singur profesor de legislatie rutiera si un singur instructor auto, luati cu norma de două ore, si un singur autovehicul pentru pregatire practica. Exista insa si scoli care pot pregati cel putin 10 cursanti, au minim un profesor de teorie, cinci instructori auto cu cu normă întreaga si cel putin cinci autovehicule. Cât despre introducerea probei cu poligonul ca proba de examen, toti o considera necesara, dar greu de realizat.
Ce spun instructorii auto
Acestia sustin si nu prea propunerile Politiei Rutiere. Din punct de vedere tehnic, totul pare in regula. Elevii se pot perfectiona, invata sa conduca pe timp de noapte, exista instructori pregatiti pentru acest lucru. Problema e unde se vor efectua orele de poligon? In Bacau a fost unul singur, pe vremea când exista o singura scoala de soferi, de stat, si se dadea examen la poligon. „Dupa Revolutie, odata cu aparitia scolilor de soferi private si desfiintarea poligonului ca proba de examen, a disparut si poligonul. Câte poligoane ne-ar trebui pentru toate scolile de soferi din Bacau? Doar daca Primaria amenajeaza un poligon si-l inchiriaza scolilor de soferi”, spune Ion Gudea, patronul unei scoli de soferi din Bacau.
Examinatorii sunt de acord…
In ceea ce-i priveste pe politistii examinatori, acestia sunt de acord cu reintroducerea acestor probe. „Elevii vor capata mai multa indemânare in concurs, vor sti sa faca o parcare laterala, nu cum se intâmpla acum când unii dintre candidati cu greu reusesc sa efectueze o astfel de manevra si apoi dau vina pe examinator. In plus, mersul pe timp de noapte este binevenit. Deseori, când ne prinde noaptea, si avem examene, observam stângacia candidatilor si mai ales teama. Efectuând ore pe timp de noapte, vor sti sa evite un obstacol, sa desluseasca un biciclist sau o caruta. Pentru ca, de ce sa n-o recunoastem, dupa ce iau carnetul, fara sa fi facut o ora de conducere pe timp de noapte, proaspetii conducatori auto pornesc la drum si orbecaiesc prin intuneric, iar de aici si pâna la accident nu mai e decât un pas. Iar daca se introduce poligonul, indiferent unde va fi amenajat, ne vom deplasa acolo sa suistinem examenul, fie ca a fost amenajat la Nicolae Balcesacu sau la Racaciuni”, declara comisar sef Virgil Hustiu, din cadrul Serrviciului Inmatriculari si Permise Auto Bacau.
… Candidatii, intre da si nu
„Sunt de acord cu reintroducerea poligonului, foarte multi soferi nu pot sa faca nici macar o parcare laterala”, spune un candidat, viitor conducator auto. „Am auzit de la conducatorii auto mai vechi despre o astfel de proba. Pentru mine, ca elev, n-ar fi o problema, mai ales daca scoala de soferi are masina asigurata. Numai sa nu tipe la mine instructorul ca ii lovesc masina de jaloane, incolo e o.k.!”, adauga un altul. „Ce nevoie am de poligon? Examenul adevarat e strada, acolo se vede cât de bun sofer esti, nu la poligon. Mai ales ca, dupa ce ai luat examenul, daca gresesti o parcare si lovesti o masina, platesti tu. Te doare la buzunar pe tine si esti mai atent. Mi-e frica de faptul ca, daca se introduc si aceste doua probe, va creste si pretul la scoala de soferi, e normal sa fie asa!”, spune un candidat.
Dan MINDIRIGIU
Proba cu poligonul mi se pare o idee buna numai ca in ultima perioada masinile de scoala s-au inmultit foarte mult. Cred ca ar fi foarte greu de facut atatea poligoane sau daca ar face primaria unul ar trebui sa fie imens. In bacau cred ca sunt cam 1000 de masini de scoala si pe langa astea mai vin si scolile din moinesti, comanesti, tg. ocna etc. E cam greu!
Proba de traseu pe timp de noapte nu mi se pare tocmai o idee buna. Bacaul are iluminat public si pe proaspetii soferi nu o sa-i incomodeze deloc, poate chiar o sa-i ajute traficul care este mai redus noaptea.
In loc de proba de noapte mai bine ar mari numarul minim de ore la scoala de soferi si astfel elevii ar avea mai multa indemanare.
Sper sa citeasca cine trebuie acest comentariu!
proba cu poligonul nu cred k va fi introdusa prea curand…anul asta nu prea vad sa fie sanse de asa ceva..nu va dati seama de ce sume este vorba??ministere se chinuie de o luna sa fac bugetul, d-apoi sa mai faca si investitiile necesare pentru atatea poligoane. cate scoli de soferi o sa puna la dispozitie masinile pentru asa ceva?
proba cu circulatul noaptea e o.k pentru ca e mult mai liber in trafic..si nu cred k asta o sa puna cuiva o problema.
sper sa nu creasca si pretul scolii din caza asta iar proba de noapte mi se pare ok
sunt instructor auto si cred ca prin reintroducerea cel putin al poligonului,nnu o sa fie soferi mai buni si disciplinati.cu conducerea de noapte sunt de acord.cauza principala a accidentelor nu este parcarea laterala sau gararea cu fata,sau spatele.principalele cauze sunt viteza,indisciplina la volan,alcoolul.si cred ca daca s-ar intensifica controalele si s-ar dota soselele cu mai multe radare fixe numarul accidentelor sunt sigur ca ar scadea.in loc de poligon ar trebui ca,cel putin o data la 3-5 ani un posesor de permis sa fie examinat,si nu neaparat sa i se suspende permisul daca nu face 22 bune,dar cel putin stiind ca o sa fie examinat o sa citeasca cel putin o data decretul.cu acesti soferi e problema,nu cu parcarea si pernirea din rampa.stati 1 ora intr-un sens giratoriu si vedeti ce catastrofe de soferi avem.incercati si trimiteti ce am scris eu acolo sus unde trebuie si daca vede cine ar trebui sa vada ,atunci sa se ocupe si o sa vedeti ca,nu o sa mai avem nevoie de poligon,pentru ca prin introducerea lui o sa se mai imbogateasca cineva.cu stima si respect.
foarte bine a fost puncat mai sus.Este vorba doar de bani…ca cineva sa se inboteasca rapid.Unu-cel care amenajeaza si inchireaza poligonul,si DOI:examinatorii.Dupa introducerea examinarii pe calculator nu mai fac baietii de la examinari asa multi bani si atunci inventeaza probe noi ca sa le creasca onorariul.Sper ca cei care se ocupa de coruptie in tara asta sa se mai gandesca un pic inainte.
ca si colegul de mai sus sint de parere ca introducerea poligonului nu o sa ne aduca pe sosele soferi mai bine pregatiti. De ce? In poligon inveti mecanic,faci manevra fara a te asigura, fara a avea alte autovehicule in preajma,pe cind in trafic trebui sa te asuguri sa fi atent si la ceilalti participanti la trafic. Daca esti in oras si vrei sa parchezi nu te duci in poligon sa lasi masina, o vei lasa intre masini in parcare si acolo trebui sa fi atent cum parchezi.La examinarea candidatului examinatorul pune elevul sa execute plecarea in rampa (intersectii cu plecare in rampa), sa execute garare sau parcare cu fata sau spatele (deci manevre reale, in trafic). De conducere pe timp de noapte ce sa zic sint de acord pentru ca ar trebui invatati cursantii sa conduca si pe timp de noapte, Problema nu este introducerea poligonului si a conducerii pe timp de noapte, ci a numarului insuficient de ore pentru pregatire soselele noastre nu mai fac fata la numarul mare de autovehicule, iar timpul de pregatire este foarte redus, jumatate din timp stai la semafoare si ambuteiaje. Degeaba se da vina pe incepatori in privinta producerii accidentelor. Motivele reale ale producerii accidentelor sint cu totul altele: infrastructura – sosele inguste, pline de gropi, numarul mare de participanti la trafic, slaba pregatire a participantilor la trafic (atit teoretica cat si practica: conducatori auto, biciclisti, carutasi, pietoni), viteza, nerespectare elementara a regulilor de circulatie, alcoolul, traversarea prin locuri nepermise si ne asigurarea inainta de traversare, montarea indicatoarelor si semnalizarea proasta (semne puse in pomi unde nuse vad din cauza frunzelor), ordonanta si regulamentul insuficient de clare, cu portite pentru a scapa smecherii.
Am si eu o intrebare pentru……toata lumea: cand o sa se reduca limiteze masinilor de scoala ? Ca prea s-au inmultit ca ciupercile dupa ploaie……..
Eu nu cred ca ar fi o idee buna ca spaga o sa fie din ce in ce mai in floare;)
infrastructura drumurilor noastre lasa de dorit, cred ca e una din cauzele principale care duc la numarul mare de accidente si un alt aspect este activitatea slaba a politistilor rutieri , care fac munca de pindari si nu de rutieristi.Eu cred ca ar trebui sa se ocupe de probleme clare de trafic ci nu de faptul ca l-am prins pe ala fara centura sau nu-i merge un bec ,s-au oprim masinile vechi ca acolo sigur gasim o problema si vezi doamne si-a facut treaba pe ziua respectiva ca doar merge cu activitatae la seful lui.NU poligonul s-au examenul de noapte rezolva problemele traficului ci activitatea din teren si radarele acolo unde se impun si sa nu uitam smecherii din oras care nu mai mau legi nici macar pe strada.
nu cred ca ar fi necesare aceste probe pt ca o ca o sa creasca spaga tot mai mult
Dacă după promovarea examenului pentru obţinerea permisului de conducere noii posesori ai acestuia vor efectua în timpul conducerii parcări sau garări intre jaloane sunt de acord, dar pe de parte, poligonul este numai o simulare a realităţii dar nu şi o realitate.
nu cred ca e necesara aceasta schimbare pt ca ar creste spaga foarte mult si nu prea ar mai lua permisu multi ci decat cei cu bani
Sunt perfect de acord cu ceea ce au spus colegii instructori putin mai sus.Nu vad o solutie in introducerea poligonului.Nu o sa stie viitorul sofer sa conduca mai bine in trafic daca a facut poligonul.Examenul real este acolo in trafic printre masini,pentru ca acolo i pun si eu pe elevi sa faca o parcare, sa vada si sa stie cand si cum sa se opreasca in timpul manevrei atunci cand trec masini pe langa el, si sa-si dea seama ca parcheaza intre doua masini si nu intre niste jaloane.Si sa fim sinceri,nu asta e cauza accidentelor: „parcarile”, iar dupa ce-si ia permisul sa-l vad eu pe elevul ala care se pune sa faca o parcare laterala cu spatele in plin trafic….. atata umbla pana gaseste o parcare goala, unde-i intra masina.Problema cea mare e la nesimtirea unora in trafic, a vitezei, alcoolului, si a altor lucruri care se intampla pentru ca nu sunt legi si amenzi mai mari.In fiecare zi cand ies cu elevul pe traseu vad nenumarate exemple de „nebuni” in trafic.
Asta suntem, si asta e tara in care traim…. prea multa nesimtire.
fratilor ati inebunit ? dupa ce ca sa modificat si modul de testare, cea pe calculator vor sa bage si poligoane etc etc niste nebuni ei cred ca vor stopa accidentele dar degeaba cei care au permis ce vor face? vor da poligonu si traseu de noapte ? sa facut discriminareeee
din partea mea fratzilor nu are decat sa se bage dar dupa 6 aprilie ;)) am si eu orasul atunci si sper sa-l iau…..
oameni buni am 17 ani si sunt in clasa aXI la SAM.La noi in scoala sa dat o lege sa se dea de permis doar elevi din calasa mea .
Mie mi se pare o ideie buna cea cu poligonul pt.k io decand fac in poligon am invatat multe lucruri eram bata la conducerea masini dar acum cu poligonul am invatat sa conduc sa fac intoarcerea din 3 miscari sa dau cu spatele sa fac garari…….. etc.etc.deci ideia cu poligonul este o ideie grozava
e cea mai buna idee pt ca multi stiu sa mearga doar inainte cu masina…..cand e vb de marsarier se blocheaza si asta pt ca au obtinut prea usor permisul auto
Da sunt de acord cu cele 2 probe mai putin cu poligonul dar si asta face parte din ‘SOFAT’ eu cred ca ar trebui bagate cele 2 probe cat mai curand ca nu se mai poate cu asa zis ‘soferi” habar nu au ce este aia o prioritate daca nu esti atent intra in tine si uite asa cresc nr de accidente cat mai mult…
sunt de acord cu toate probele inclusiv cu cea cu poligonul.DE CE? pai eu ca sofer m-am saturat ca in fiecare zi sa intalnesc prin oras cate 10 masini de SCOALA prin interesectii, care blocheaza foarte mult traficul,90 % din cei care fac scoala de soferi, toate orele de curs nu fac de cat sa mearga inainte puitni fac si parcari si intoarceri, mersul cu spatele, nu ai unde.POLIGONUL este o idee foarte buna, si ar fi bine sa se impuna aceasta lege.iar in legatura cu accidentele, sunt doar vitezomanii, cei care adorm betivii.
extraordinar costel nu a facut scoala de soferi sa intalnit cu 10 scoli de soferi si incurca traficu domne …ce sa spunem si cum ati vrea sa se obisnuiasca oameni in trafic?
care are de luat carnetul il ia si cu poligon si cu proba de noapte,singura chestie e ca o sa creasca spaga…si asa la proba de conducere si la examinarea medicala se da spaga…ca doar noi nu avem nevoie de bani…ii dam alora care au deja prea multi!
cum comentati faptul ca am absolvit 2 facultati si un master (fara copiat , fara spagi cum se obisnuieste mai nou la universitatile noastre ) sunt un om responsabil si nu mi-am permis sa nu tratez examenul auto cu maxima seriozitate. sunt constient ca in momentul in care urci la volan esti responsabil atat de viata ta cat si de viata celorlalti participanti la trafic . Am invatat de 4 ori pt acest examen nou si surpriza am picat . De ce revoltat ? In acelasi timp cu mine au absolvit scoala de soferi niste cetateni de etnie rroma . Doi dintre ei sunt analfabeti (semneaza cu X sau pun degetul ) cu toate acestea acestia au luat permisul de conducere din prima. Cum este posibil ? Cum au studiat dansii legislatia ? este o dilema …….nu pot sa cred ca Politia romana este atat de josnica incat sa accepte situatii de genul . In orice stat civilizat nu ar accepta nimeni o asemenea situatie. Dupa parerea mea nr accidentelor a crescut considerabil datorita teribilismului pustanilor de bani gata, a debandadei din trafic si a sutelor de analfabeti ce poseda permisul de conducere .Cred ca decat sa introduca aceste probe noi cei de la Politie ar trebui mai intai de toate sa faca restructurari si reorganizari in cadrul propriei institutii .