Un „fan” al negocierilor fara anunt: Primaria Bacau

lucrari-suplimentare-prima.jpgSe dau bani grei pentru lucrari suplimentare la institutiile de invatamânt. Mai toate scolile, gradinitele si liceele reabilitate cu banii din bugetul pe 2007 au primit lucrari suplimentare. Bucuria constructorilor, teribil afectati de criza, care au prins contractele acum doi ani. Pentru ca tot ei fac si „suplimentarele” pentru care-si iau abia acum banii. Fara dobânda, fara compensare de curs valutar.

De când legea a instituit obligatia publicarii pe SEAP (Serviciul Electronic de achizitii Publice) a tuturor licitatiilor, fiind absolut libera participarea tuturor, a devenit ceva mai greu sa fie sustinute firmele „apropiate”. Dar nu imposibil. Manevra este relativ facila: firmele vin, se baga-n licitatie cu un pret de toata jena, iar apoi se suplimenteaza fondurile farar bataie de cap. Motivul, legal de altfel, este aparitia, din neant, a lucrarilor suplimentare. Conform articolului 28 din Ordonanta de Urgenta a Guvernului nr. 94/2007, „valoarea cumulata a contractelor care vor fi atribuite sau a actelor aditionale care vor fi incheiate pentru lucrari si servicii suplimentare ori aditionale nu depaseste 50% din valoarea contractului initial.” Buuun… Si uite asa, societatile „pretene” vin la licitatie cu un scor sub pretul pietei, fac cât pot din banii primiti, iar apoi, când poate uita poporul, mai baga un act aditional cu lucrari suplimentare, cifrat la cât se-ndura vistieria publica, dar ajungând, nu o data, pâna la 50% din valoarea initiala. Totul legal, totul in regula, totul…pe bani publici.

Februarie, luna invatamântului

De la inceputul acestei luni, au fost perfectate nu mai putin de 20 de contracte pentru diferite „lucrari suplimentare de reabilitare” a unor institutii de invatamânt bacauane. Care, institutiile adica, au mai fost contractate si reabilitate si in 2007, si cam tot pe atunci s-a dat si bonusul, adica lucrarile suplimentare. Pentru curiosi, lista completa exista pe site-ul primariei, libera la descarcat. Mai precis, intre 5 si 11 februarie a fost o perioada extrem de prolifica pentru serviciul de achizitii al primariei, care a luat listuta de acum doi ani si, din mila si pe motiv de criza, a pompatu finalmente banii pentru lucrari suplimentare in dreapta si-n stânga. Peste 13.000 lei la Electric Plus (Scoala 15), aproape 40.00 la Colegiul Vasile Alecsandri (Mateea Invest, dar in 2007 erau in schema si expertii in reabilitare de la Nataconex), 58.291 la Scoala 10 (nimeni altii decât Nova Casa, firma prietena a fostului vice Onica), Consizo a luat intre 16.000 (Scoala Spiru Haret) si 96.000 (Scoala I. Luca). Si este doar o mica parte a listei reactualizate, pe motiv de criza, de serviciul de achizitii. Probabil este o masura ajutatoare, un fel de finantare nerambursabila pentru constructori, care recupereaza ceva bani, dar fara diferenta de curs valutar, datorati de primarie de acum doi ani…

Un exemplu…

Conform legii, anunturile de genul lucrarilor din bani publici trebuie publicate, pentru transparenta, cât se poate de repede. Cu toate astea, ai nostri de la „achizitii” dorm in papuci. Altfel nu se explica de ce au „uitat” sa publice niste lucrari suplimentare de prin 2007. Un exemplu este cel al Gradinitei 35. Conform listei oficiale a achizitiilor pe 2007, la pozitia 77 apare „Reabilitare Gradinita 35”, cerere de oferta, lucrarile fiind trecute in portofoliul Siracusa Prodcom Bacau, suma totala cifrându-se la 144.641,69 lei. Bun. Dar tot in 2007, confrorm aceleiasi liste, s-au suplimentat lucrarile pentru acelasi obiectiv de investitii cu 70.100 lei, adica, din start, aproape de cei 50% ce reprezinta plafonul maxim, conform legii. Dar ca banii au plecat sau vor pleca spre Siracusa… s-a facut public abia acum, prin anuntul de atribuire 54.907 din 9 februarie anul curent. Cum de n-au dat firmele Primaria-n judecata pentru amânari de aproape doi ani, nu se stie. Dar nici nu se stie de ce incompetentii de la achizitii nu au publicat anunturile la timpul lor. De teama, sau de jena? Ori poate din delasare, ca d-aia sunt functionari. Oricum, amânarea cu ani intregi nu intra in prevederile legii. Motiv de demitere pentru neindeplinirea sarcinilor de serviciu, s-ar putea spune.
Emilian Berceanu

Adauga un comentariu

*