Aventuri pe doua roti, cu Dorin Roman, seful SPR

foto-1.jpgIn ce masura un accident rutier tine de intâmplare, de jocul imprejurarilor si sanselor, respectiv in ce masura putea fi prevenit, evitat, depinde de la caz la caz. Oricâte similitudini ar prezenta sub raportul cauzelor, circumstantelor si chiar ale urmarilor, niciodata doua accidente nu sunt pe deplin asemanatoare. Fiecare dintre acestea avându-si particularitatile sale, care-l individualizeaza, il distinge, conferindu-i trasaturi proprii”, spune sbcms. Dorin Roman, seful Serviciului Politiei Rutiere Bacau. “ Oricum am porni-o in prezentarea unui accident, adica de la finalul sau tragic catre intâmplarile care l-au precedat, ori in ordine inversa, concluzia este aceeasi, putea fi prevenit! Si inca de la inceputul inceputurilor. Apoi, de mai multe ori pe parcursul derularii secventelor, reconstituind filmul evenimentelor”, precizeasa seful SPR.

Vine primavara, s-a incalzit si au aparut motociclistii si mopedistii pe strazile si soselele judetului…

”Intr-adevar, se impune sa acordam putina atentie motociclistilor, categorie de participanti la trafic din ce in ce mai numeroasa si, in acelasi timp, tot atât de ignorata de ceilalti participanti la trafic, ma refer aici la pietoni, biciclisti, carutasi si, in special conducatori auto, fiecare dintre acestia nefiind obisnuiti cu vitezele aproape astronomice pe care le dezvolta acestea si in acelasi timp, echilibrul precar al lor”.

Ce sunt motocicletele?

Subcomisarul Dorin Roman a considerat insa ca este necesara definirea motocicletei si ciclomotorului, asa cum reiese ea din Ordonanta de Urgenta 195/2002: “motocicleta reprezinta autovehiculul cu doua sau trei roti, al carui motor are o capacitate cilindrica mai mare de 50 cm³, cu sau fara atas si/sau o viteza maxima, prin constructie, mai mare de 50 km/h,a carui masa proprie nu depaseste 400 kg; ciclomotorul reprezinta vehiculul cu doua sau trei roti, care este prevazut cu un motor cu ardere interna, având o capacitate cilindrica de cel mult 50 cm³, care pastreaza caracteristicile generale ale bicicletei, putând fi pus in miscare si cu ajutorul pedalelor, si a carui viteza de deplasare, prin constructie, nu depaseste 50 km/h”. Daca pentru ciclomotor nu este necesar permis de conducere pentru persoana care-l conduce, pentru motociclete se impune detinerea unui permis de conducere categoria ”A”(pentru motociclete cu sau fara atas) sau subcategoria ”A1” (pentru motociclete usoare cu o capacitate care nu depaseste 125 cmc si o putere care nu depaseste 11 kW.

Mersul pe doua roti, o aventura!

Care sunt cauzele accidentelor de circulatie in care sunt implicati motociclistii? “

In general, cauzele producerii accidentelor de circulatie in care sunt implicati conducatorii motocicletelor ori ciclomotoarelor sunt dintre cele mai diverse, plecand de la culpa acestora care poate tine de neadaptarea vitezei la conditiile de trafic, cum s-a intâmplat cu B.M., din Suceava, care conducea o motocicleta prin curbele de la Magura si nu a adaptat viteza la conditiile de trafic, carosabilul fiind umed, a iesit in decor si s-a izbit violent de un copac. Impactul a fost nimicitor pentru motociclist, acesta fiind descoperit fara suflare, dupa aproximativ 10 ore, intr-o prapastie.Apoi, neportul castii de protectie cumulat cu nerespectarea regulilor de circulatie si viteza excesiva, cazul lui C.S., care conducea un motoscuter pe faleza din dreapta Bistritei, fara a purta casca de protectie si cu o viteza mult peste cea regulamentara, iar in momentul acrosarii unei denivelari din carosabil, a cazut, impactul cu betonul fiindu-i fatal. Neacordarea prioritatii, o alta cauza, G.P. conducea o motocicleta cu atas, pe un traseu pe care-l parcurgea zilnic de aproximativ 20 ani, si, ajungând la o intersectie, nu a respectat semnificatia indicatorului ”Cedeaza trecerea”, izbindu-se frontal in partea laterala a unui autotren care circula regulamentar prin intersectie. Din fericire, desi s-a ales cu multiple fracturi, a scapat cu viata. Nerespectarea culorii rosii a semaforului electric, cazul lui L.A. care conducea o motocicleta performanta, cu multi cai putere si, ajungând in intersectia de la ”Economic”, nu a respectat culoarea rosie a semaforului electric, oprindu-se sub un autoturism parcat pe marginea strazii. Si de aceasta data motociclistul a fost norocos, scapând doar cu câteva fracturi. Sunt si situatii in care, prin nerespectarea regulilor de circulatie, conducatorii motocicletelor si motoscutereler creaza pericol pentru ceilalti participanti la trafic, uneori accidentându-i grav, exemplificând in acest sens cazul lui P.F., elev la un liceu bacauan, care, fara a poseda permis de conducere, s-a urcat pe un motoscuter neinmatriculat, accidentând un tânar in comuna Magura. Din pacate mai sunt si cazuri, din ce in ce mai multe, in care putem vorbi de culpa altor participanti la trafic, iin special conducatori auto, care nu se asigura la schimbarea directiei de mers, la deschiderea portierelor, nu respecta normele privind acordarea prioritatii ori culoarea rosie a semaforului electric, punând in pericol siguranta celor care circula pe doua roti, dar despre acestea, alta data. Asadar, dupa aceste aspecte pe care vi le-am prezentat, cred ca mersul pe motocicleta poate fi considerat uneori, sau poate permanent, o…”aventura pe doua roti”!
A consemnat,
Dan MINDIRIGIU

Comentarii

  1. SPAGAGIULEEEEEEEEEEEEE!!!!!!!

  2. ungurasul a zis:

    lasane ca stimnoi cine esti si ce ai fost.esti de partea smecherilor,valutistilor si alti barosani nu ai nimic comun cu munca.te intereseaza doar de tine sati fie bine si atat.ai caciula prea mare

  3. frsustratilorrrrrr lasati omul in pace sa-si faca meseria. tineti-o tot asa domnule comisar

Adauga un comentariu

*