Continuam dialogul cu sbcms. Dorin Roman, seful Serviciului Politiei Rutiere Bacau, despre inconstienta la volan. O facem pornind de la un caz concret, inregistrat in seara zilei de 8 martie, la Urechesti. Dupa ce a fost implicat intr-un accident de circulatie soldat cu decesul victimei, conducatorul auto a fugit de la locul faptei.
Judecând dupa desfasurarea lor, unele accidente de circulatie dau impresia ca sunt in opozitie cu expresiile ce le definesc. Cum poate fi calificata ”eveniment fortuit, imprevizibil, care intrerupe mersul normal al lucrurilor, producând avarii, raniri, mutilari sau chiar moartea”, fapta lipsita de orice precautie, de cel mai elementar simt de prudenta al unui om, care, dupa ce produce un asemenea eveniment, paraseste locul faptei, ca si când nimic nu s-ar fi intâmplat? Sa pornim chiar de la accidentul din seara zilei de 8 Martie, de la Urechesti.
In cele mai multe cazuri, conducatorii de vehicule implicati in accident profita de prezenta intunericului, absenta martorilor sau starea victimelor, si parasesc locul producerii accidentelor soldate cu victime omenesti, nefiind interesati de starea victimelor, de pericolul social al faptei si, nu in ultimul rând, de gradul de vinovatie al persoanelor implicate in eveniment. De cele mai multe ori, si practica confirma acest lucru, conducatorii auto nu se faceau vinovati de producerea accidentelor de trafic, intrucât victimele se aflau intr-o stare avansata de ebrietate, culcati pe carosabil, traversau arterele rutiere prin loc nepermis si fara a se asigura, circulau cu biciclete si atelaje neechipate corespunzator si dupa un ”exces bahic la bord”, situatii in care culpa apartinea, in exclusivitate acestora. Asa au stat lucrurile si la Urechesti, când un batrân de 72 de ani, a traversat prin loc nepermis si fara sa se asigure, fiind surprins si accidentat grav de un autoturism. Victima a decedat in cele din urma. Ca si in alte situatii, conducatorul auto a fugit de la locul accidentului, fara a anunta organele de politie. Lucratorii serviciilor specializate din cadrul Inspectoratului Judetean de Politie Bacau i-au depistat dupa zile si nopti de cautari, scotociri si investigatii, cum suntem siguri ca se vor petrece lucrurile si in acest caz. As vrea sa trag un semnal de alarma asupra inconstientei, daca poate fi numita asa, de care au dat si mai dau dovada unii dintre conducatorii auto implicati in evenimente rutiere soldate cu victime omenesti.
Inconstientii de la volan
Ati intâlnit multe situatii de acest gen in cariera dumneavoastra?
Destule. Intr-o sâmbata, I. M.., de 71 ani, din Bacau, iesise cu nelipsitul sau prieten, un frumos catelus care-l insotea in toate plimbarile, pe una dintre arterele centrale ale municipiului nostru. Din pacate, plimbarea i-a fost intrerupta de V. F., de 55 ani, tot din Bacau, care l-a acrosat cu autoturismul pe batrânel, continuându-si apoi deplasarea, fara a fi interesat de consecintele accidentului, starea victimei si fara a sesiza politia. I.M. a fost ranit grav si nu va mai vedea niciodata cu unul dintre ochi. Tot de aceasi lasitate a dat dovada si V. P.,de 49 ani, din Onesti, care-si conducea autoturismul pe DN11 si l-a accidentat grav pe D. A.,de 78 ani, care traversa prin loc nepremis si fara sa se asigure. In ambele cazuri autorii accidentelor au fost depistati, fiind tradati de cioburile de sticla si particulele de vopsea ramase la fata locului, cele doua victime nereusind sa retina numerele de inmatriculare si nici macar tipul de autovehicul.
Ce consecinte au suportat cei doi conducatori auto inconstienti?
Li s-au intocmit dosare penale pentru faptele savârsite, având timp sa “studieze” prevederile legale, pe care le-au ignorat dupa producerea accidentelor.
Ce prevede legea in astfel de situatii?
Art. 81, pct. 1, din OUG 195/2002, mentioneaza ca “parasirea locului accidentului fara incuviintarea politiei ori a procurorului care efectueaza cercetarea locului faptei, precum si modificarea sau stergerea urmelor accidentului de catre conducatorul oricarui vehicul angajat intr-un accident de circulatie de pe urma caruia a rezultat uciderea sau vatamarea integritatii corporale ori a sanatatii uneia sau mai multor persoane ori daca accidentul s-a produs ca urmare a unei infractiuni, se pedepsesc cu inchisoare de la 2 la 7 ani”.
Si totusi, exista si situatii in care conducatoriii auto pot parasi locul accidentului…
Da, exista si astfel de situatii, acestea fiind prevazute de acelasi art.81, pct.2, din OUG.195/2002. Conform acestuia, conducatorii autovehiculelor apartinând politiei, serviciului de ambulanta, pompierilor, apararii civile, Ministerului Aprarii Nationale(destinate controlului circulatiei vehiculelor din parcul propriu sau care insotesc coloane militare), jandarmeriei, unitatilor speciale ale Serviciului Român de Informatii si Serviciului de Protectie si Paza, care au in functiune dispozitivele de avertizare sonora si luminoasa si se afla in misiune, acestia având obligatia de a anunta de indata unitatea de politie pe a carei raza s-a produs accidentul, urmând ca dupa terminarea misiunii, sa se prezinte la sediul acesteia in vederea intocmirii actelor de constatare. O alta categorie este cea a conducatorilor vehiculelor care, in lipsa altor mijloace de transport, ei insisi transporta persoanele ranite la cea mai apropiata unitate sanitara in masura a da asistenta medicala necesara, acestia având obligatia de a se inapoia imediat la locul accidentului.
Pot fi numiti astfel de oameni niste inconstienti?
Am stat de multe ori si m-am intrebat unde ar putea fi catalogati si ce nume ar trebui sa poarte semenii nostrii, conducatori de vehicule care, dupa producerea unui accident de circulatie, abandoneaza victimele, parasind locul accidentului? Si ma gândesc, mai pot fi oare, numiti oameni?
A consemnat,
Dan MINDIRIGIU