Administratia Fondului pentru Mediu a validat producatorii/ importatorii si distribuitorii de autoturisme înscrisi în Programul de stimulare a înnoirii Parcului auto national pe anul 2009. Contractele de finantare cu producatorii/ importatorii si distribuitorii de autoturisme validati sa participe în Program se încheie incepând cu 12 martie a.c. la sediul Administratiei Fondului pentru Mediu.
Programul de Stimulare a Innoirii Parcului auto national se adreseaza persoanelor fizice care detin un autoturism care are cel putin 10 ani de la anul fabricatiei si se afla in stare de functionare si a carui prima inmatriculare in România a avut loc pâna la data de 21 decembrie 2006 si pentru care va primi 3.800 lei din partea Administratiei Fondului de Mediu. Anul acesta vor fi trei etape ale asa-numitului Program “Rabla”. Prima etapa a inceput deja si se va incheia pe data de 29 mai, a doua etapa se va derula in intervalul 1 iunie – 31 august, iar a treia faza a Programului va dura de pe 1 setembrie pâna pe 11 decembrie.
Numai patru dealeri in Bacau
Din judetul Bacau, doar patru dealeri de autoturisme noi s-au inscris in prima etapa a programului “Rabla” pentru anului 2009. Nici numarul total de masini pe care acestia le “pun la bataie” nu este mai incurajator. Astfel, SC Cybernet Auto Center SRL (dealer Volkswagen) va participa cu cel mai mare numar de autoturisme la prima faza din Rabla 2009, 70 de masini. La mica distanta se situeaza SC Auto Moto Invest SRL (dealer Skoda) care a inclus in aceasta etapa a programului 69 de masini. Urmeaza SC Exclusiv Motors SRL (dealer Seat), cu 26 de autoturisme si SC TDM Car SRL (dealer Mazda), cu 4 masini. “Societatea noastra a alocat pentru prima etapa a programului un numar de 69 de locuri pentru bacauanii care vor sa isi achizitioneze o masina noua prin programul amintit”, a declarat Ada Balaita, directorul de vânzari din cadrul Auto Moto Invest (Centrul Auto Skoda) Bacau.
Noua puncte de colectare in judet
Bacauanii care vor sa scape de rable au la dispozitie nu mai putin de noua puncte de colectare autorizate de Administratia Fondului de Mediu. Este vorba despre Hidroconstructia, Remat Bacau, Soma, Carsero (comuna Nicolae Balcescu), Casa Auto (comuna Letea Veche), Ibeb Car (comuna Faraoani), Marva Service (comuna Nicolae Balcescu) si Remat Iasi – punctele de lucru Bacau si Moinesti. De retinut faptul ca suma amintita, 3.800 de lei, este valabila numai in cadrul Programului National de Innoire a Parcului Auto. In caz contrar, oricine merge la Remat, spre exemplu, si vrea sa scape de o masina veche, va primi pe ea doar aproximativ 0,05 bani pentru fiecare kilogram de fier.
Inscrierea persoanelor fizice în program
Conform art. 6 din Ordonanta de urgenta nr. 217/2008 “Poate beneficia de o prima în cuantum de 3.800 lei orice proprietar/ mostenitor al unui autoturism uzat, care întruneste cumulativ urmatoarele conditii: s-a înscris la un producator validat pentru achizitionarea unui autoturism nou; a predat autoturismul uzat spre casare unui operator economic autorizat, conform prevederilor legale, sa desfasoare activitati de colectare a vehiculelor scoase din uz, obtinând un certificat de distrugere; a radiat din evidenta circulatiei autoturismul uzat; achizitioneaza un autoturism nou de la un producator validat.
Proceduri de urmat
Proprietarul autoturismului uzat este definit ca fiind “orice persoana fizica având domiciliul sau resedinta în România care detine în proprietate un autoturism uzat înmatriculat pe numele sau, precum si mostenitorii sai”. Proprietarul unui autoturism uzat având o vechime de cel putin 10 ani de la anul fabricatiei, aflat în stare de functionare si a carui prima înmatriculare în România a avut loc pâna la data de 31 decembrie 2006 inclusiv, se înscrie în Program la un singur producator validat, dupa publicarea pe site-ul Autoritatii a listei producatorilor validati. Producatorul validat elibereaza persoanei fizice o nota de acceptare valabila 30 de zile calendaristice de la eliberare, fara ca valabilitatea acesteia sa depaseasca data ultimei cereri de tragere din etapa, depusa de catre producator, conform contractului încheiat cu Autoritatea. La expirarea valabilitatii notei de acceptare, producatorul validat poate scoate din evidenta sa persoana fizica respectiva.
Acte necesare
Persoanele fizice înscrise în Program trebuie sa puna la dispozitia producatorului validat, în termen de 30 zile de la eliberarea notei de acceptare, urmatoarele documente: actul de identitate (B.I./C.I.), în copie; certificatul de înmatriculare al autoturismului uzat, în copie legalizata; certificatul de distrugere al autoturismului uzat, în copie legalizata; certificatul de radiere din evidenta circulatiei a autoturismului uzat, în original; certificatul de mostenitor, în copie legalizata, daca persoana fizica înscrisa este mostenitoarea proprietarului (inclusiv, daca este cazul, certificatul de casatorie sau un alt document care atesta schimbarea numelui si/sau al prenumelui, în copie legalizata). Atunci când certificatul de mostenitor atesta existenta mai multor mostenitori, este necesara o declaratie notariala prin care acestia accepta ca un singur comostenitor, nominalizat, sa beneficieze de facilitatile Programului, în original; nota de acceptare eliberata de producatorul validat, în original.
Razvan SENDREA