In cadrul conferintei de joi, de la Onesti, ministrul secretar de stat Maria Pârcalabescu, de la Ministerul pentru IMM-uri, prefectul Dorian Pocovnicu si primarul Emil Lemnaru i-au indemnat de oamenii de afaceri sa nu mai stea pe gânduri si sa intocmeasca proiecte pentru obtinerea de fonduri europene. “Institutia Prefectului are deschidere totala pentru aceasta problematica”, a afirmat prefectul Dorian Pocovnicu. “Vreau sa avem rezultate pentru judetul Bacau”, a adaugat prefectul, iar ministrul Maria Pârcalabescu a spus ca “guvernul are tot interesul ca fondurile europene sa fie accesate”, cât mai repede si cât mai mult, pentru ca e nevoie de o puternica infuzie de numerar pe piata din România, iar “relansarea productiei este singura sansa de a iesi din criza”. Maria Pârcalabescu a mai spus ca “trebuie sa ajunga la oameni acesti bani”, pentru ca, daca nu sunt accesate fondurile, sumele se reintorc la Uniunea Europeana, dar România tot trebuie sa dea “cotizatii infioratoare pentru acesti bani”, chiar daca ei nu au intrat in posesia românilor. Din 30 miliarde de euro alocate tarii noastre, românii nu s-au priceput sa atraga decât 180 de milioane, in doi ani, 2007 si 2008, ceea ce “a fost o crima”, a apreciat ministrul pentru IMM-uri, dar patronii de firme mici si mijlocii au, acum, sanse mult mai mari de a intra in posesia banilor europeni.
Sunt bani si programe
Prin intermediul Ministerului pentru IMM-uri, pot obtine fonduri europene firmele care au sub 250 de salariati, o cifra de afaceri anuala de pâna la 50 milioane de euro, si fara a avea in actionariat o firma mare, care sa detina mai mult de 25 % din actiuni. Banii pot fi obtinuti prin intermediul a 5 programe europene (pe axa 1 de competitivitate): pentru investitii mari (1,5 milioane de euro nerambursabili si aport propriu de 40 %), pentru investitii mici (pâna la 250.000 de euro nerambursabili si cota proprie de 40 %, daca sunt peste 50 de salariati, si 30 %, daca sunt sub 50 de salariati), pentru standardizare (200.000 de euro nerambursabili, destinati certificarilor si dotarilor de laborator), pentru internationalizare (200.000 de euro nerambursabili si aport propriu de 50 %, cu scopul promovarii de brand-uri la export sau participarea la târguri internationale) si pentru consultanta (25.000 de euro nerambursabili, in vederea cresterii productivitatii sau rentabilitatii firmei). In afara de 5 programe europene, mai sunt, la Ministerul pentru IMM-uri, alte 9 programe nationale, pentru start-up (35.000 de euro, necesari pentru pornirea unei afaceri), pentru cresterea antreprenoriatului feminin, pentru mestesugari, pentru cooperatii, pentru participarea la târguri interne si pentru multe alte domenii. In afara de fondurile disponibile la Ministerul pentru IMM-uri, bani multi mai exista si la alte ministere, cum ar fi la Ministerul Mediului (6 miliarde de euro), la Ministerul Muncii (peste 5 miliarde de euro), la mediu, la agricultura si la alte ministere. Toti acesti bani asteapta sa fie accesati prin depunerea de proiecte, care ar trebui facuta pâna la 30 aprilie, iar “Bacaul are prioritate” la Ministerul pentru IMM-uri, a spus Maria Pârcalabescu.
Birocratie mai mica si facilitati mai mari
Si procedurile necesare inscrierii proiectelor sunt mai simple, anul acesta, când nu se mai cer decât foarte putine documente, in principal bilantul pe 2008, actele societatii si declaratia administratorului, din care sa reiasa faptul ca firma nu are datorii la buget. Totusi, exista si posibilitatea ca, in cazul in care sunt astfel de datorii, acestea pot fi esalonate, dar si prefinantarea afacerii e mai usor de facut, acum, prin intermediul Fondului National de Garantare si a scrisorilor de garantie bancara fara ipoteca. Alte facilitati pot fi oferite la birourile unice, prin care sa se si deruleze afacerea, nu doar sa fie inregistrate firmele, iar procedurile de achizitii publice vor fi simplificate. Mai multi oameni de afaceri, care au fost prezenti la conferinta, au amintit faptul ca s-au izbit de multe greutati la accesarea fondurilor structurale, insa aproape toate aceste probleme au fost solutionate, dupa cum a precizat ministrul secretar de stat pentru IMM-uri.
Sprijin informational masiv
Progrese uriase s-au facut si in privinta comunicarii informatiilor si a sprijinului acordat de autoritati, in plan consultativ. Dupa conturarea unei idei de afaceri, patronii de IMM-uri pot obtine informatii, in legatura cu pasii care trebuie urmati, din ghidurile de utilizare pe care le vor intocmi ministerele. Cel pentru IMM-uri va fi publicat zilele acestea, si pe Internet, iar celelalte ghiduri vor fi finalizate in perioada urmatoare. Primarul Emil Lemnaru a anuntat ca va achizitiona 500 de ghiduri, pe care onestenii le pot gasi la biblioteca, unde se va infiinta si un punct de lucru, iar informatii suplimentare pot fi obtinute si de la Biroul de integrare europeana, din cadrul Primariei. Cei care doresc sa afle cum pot sa intre in posesia banilor europeni mai au la dispozitie si Agentia pentru IMM-uri, care are un oficiu teritorial in Bacau si va avea si un punct de lucru la Onesti, unde consultatiile sunt gratuite. Se va infiinta si un telefon verde, la Ministerul pentru IMM-uri, dar informatii pot fi solicitate chiar si direct de la ministrul secretar de stat Maria Pârcalabescu, care si-a facut public numarul de telefon (0722.555.825), precum si adresa de e-mail a directorului sau de cabinet, Marian Nitu (marian_nitu@minind.ro). In astfel de imprejurari favorabile, prefectul Dorian Pocovnicu i-a sfatuit pe oamenii de afaceri sa nu ezite si sa treaca la intocmirea de proiecte. “Trebuie sa accesam aceste fonduri; n-avem alta solutie”, a spus prefectul.
Gheorghe LEU