Ministerul Educatiei, Cercetarii si Inovarii a elaborat recent noul proiect de normare a cadrelor didactice, pornind de la necesitatea stabilirii concrete a continutului celor 8 ore de munca pe zi, in afara orelor de predare efectiva. Propunerile de normare sunt, in linii mari, urmatoarele: Norma A va reprezenta norma de predare (cuprinzand activitatile didactice de predare – invatare, de instruire practica si de evaluare). Norma B va reprezenta numarul de ore necesar pentru: pregatirea orelor (planificari calendaristice, proiectarea unitatilor de invatare, conceperea materialelor didactice, a auxiliarelor curriculare, a echipamnetelor si materialelor suport pentru invatare); evaluare (conceperea, aplicarea si corectarea probelor de evaluare, corectarea caietelor, examinare orala, extemporale, teze, probe practice etc.); activitatile de educatie remediala si pentru elevii capabili de performante superioare. Norma A A Norma B pot reprezenta intre 60 la suta si 80 la suta din timpul total de munca, in functie de nivelul de invatamant si disciplina predata. Norma C va cuprinde celelalte activitati de la nivel de unitate scolara, care pot fi grupate, la randul lor, in doua subcategorii: C 1 – activitati stabilite la nivel national si alocate unitatii scolare (de exemplu, metodist, sef de catedra/comisie metodica, formator, sef/membru al Comisiei de evaluare si asigurare a calitatii, responsabil cu formarea profesionala continua, sef al comisiei dirigintilor etc.); C 2 – activitati stabilite la nivelul scolii si alocate tot la nivelul scolii (cum ar fi: conceperea si realizarea activitatilor extracurriculare, intocmirea orarului scolii, planificarea serviciului pe scoala, participarea la reuniuni etc). Activitatea de dirigentie poate fi si ea normata, ca activitate suplimentara, pentru care se poate primi, ca si in prezent, un spor de 10 la suta, ceea ce echivaleaza cu 4 ore de munca in plus pe saptamana, ore care vor cuprinde: ora de dirigentie; consultatiile, sedintele si lectoratele cu parintii; consilierea si orientarea primara a elevilor. M.E.C.I. considera ca acest nou sistem de normare ar avea mai multe avantaje, printre care inlaturarea abuzurilor (atat din partea angajatilor, cat si a angajatorilor), cresterea echitatii in normarea activitatii cadrului didactic, cat si in evaluarea acestuia, cresterea prestigiului cadrului didactic prin inlaturarea prejudecatii ca un cadru didactic nu munceste decat strict in orele predate la clasa. Ramâne de vazut care va fi reactia federatiilor sindicatelor reprezentative din invatamânt fata de acestr nou sistem de normare a activitatii didactice. (St.O.)