34 de milioane de lei pentru reabilitarea a doua drumuri judetene

bani-europeni.jpgDoua drumuri judetene vor intra in reparatii capitale la mijlocul acestui an. Lucrarile vor fi finantate exclusiv din fonduri europene. Contractele de finantare a reabilitarii DJ 116 Oituz – Tg. Ocna, respectiv DJ 119 F Caiuti – Pralea au fost semnate ieri, la Bacau, in cadrul unei festivitati la care a participat crema administratiei locale in frunte cu seful CJ, Dragos Benea si prefectul Dorian Pocovnicu. Autoritatile centrale au fost reprezentate la eveniment de Razvan Murgeanu, secretar de stat in Ministerul Dezvoltarii Regionale si Locuintei (MDRL), in timp ce din partea Agentiei pentru Dezvoltare (ADR) Nord-Est a participat directorul Constantin Apostol, seful institutiei.

Mijlocul acestui an va consemna demararea lucrarilor de reabilitare a doua drumuri judetene cheie: DJ 116 Oituz – Tg. Ocna, respectiv DJ 119 F Caiuti – Pralea. Cele doua proiecte vor fi realizate exclusiv cu fonduri europene, iar contractele de finantare au fost semnate ieri, la Bacau, in cadrul unei festivitati la care au participat secretarul de stat Razvan Murgeanu, seful ADR Nord-Est, Constantin Apostol, dar si vârfurile administratiei publice locale, reprezentate de tandemul Dragos Benea, presedinte al CJ, Dorian Pocovnicu, prefect al Bacaului. Costurile modernizarii celor doua drumuri se ridica la aproximativ 34 de milioane de lei, CJ contribuind cu o cofinantare modica de doar 2 la suta. Potrivit informatiilor oficiale, cele doua proiecte vor fi realizate in termen de 24 de luni, de modernizarea drumurilor urmând sa beneficieze o populatie de peste 16 mii de locuitori, arondata zonei de sud a judetului.

Necesitatea descentralizarii

Secretarul de stat Razvan Murgeanu a declarat ca Executivul vizeaza accelerarea introducerii descentralizarii in administratie. El a calificat descentralizarea drept „cheia de bolta a oricarei guvernari”. „Administratia locala rezolva problemele comunitatii, nu administratia de la Bucuresti. Iar administratia locala trebuie sa primeasca sprijinul celei centrale si nu invers”, a afirmat Murgeanu, care l-a laudat pentru activitatea depusa pe seful ADR Nord-Est, Constantin Apostol. Oficialul guvernamental a dezvaluit ca agentia condusa de Apostol e cea mai performanta, sub raportul numarului de proiecte declarate eligibile, dintre toate institutiile regionale similare. „In aceasta perioada tara nu poate merge inainte decât prin investitii in infrastructura”, a decretat Murgeanu. Acesta a anuntat ca alte trei proiecte de modernizare a infrastructurii rutiere din judetul Bacau ar putea fi finantate din bugetul Ministerului Dezvoltarii Regionale, in conditiile in care ele au fost declarate eligibile de autoritatile de resort. Dragos Benea, presedintele CJ, a declarat ca, dupa aproape doi ani de zile de la inaugurarea Programului Operational Regional (POR), are loc in sfârsit semnarea contractelor de finantare, perioada pe care Benea a socotit-o prea lunga. „Acestea sunt momentele in care un sef al administratiei trebuie sa iasa in fata. Când cheltuiesti banii contribuabililor este usor. Ca sa atragi bani europeni pentru proiecte este insa mai greu”, a spus seful CJ. El a adaugat ca un alt proiect vital de infrastructura, DJ 252 care leaga Huruiestiul de Buhoci (aproximativ 55 de kilometri), va fi o prioritate pentru CJ in perioada urmatoare.

Sapte proiecte evaluate la 240 de milioane lei

Lansat in vara lui 2007, Programul Operational Regional vizeaza dezvoltarea echilibrata a tuturor zonelor tarii. La nivelul judetului Bacau, aparatul de specialitate din cadrul CJ a elaborat 7 proiecte pe Axa 2 a POR (destinata ameliorarii infrastructurii de transport regionale si locale), valoarea totala a acestor proiecte atingând cifra de aproximativ 240 de milioane de lei, suma de 10 ori mai mare decât bugetul anual al Serviciului Public Judetean de Drumuri (SPJD). Toate proiectele au fost declarate eligibile, insa de finantarea propriu-zisa vor beneficia doar DJ 116, respectiv DJ 119 F. Cauza o reprezinta suma infima alocata pe Axa 2 (aproximativ 140 de milioane de euro), una insuficienta in conditiile in care totalul cererilor de finantare depuse la Autoritatea de Management a POR de catre administratiile din regiunea Moldovei depaseste suma de un miliard de euro. Secretarul de stat Murgeanu a explicat ca proiectele nu merita irosite, mai ales ca amânarea lor ar duce, invariabil, la modificarea, in timp, a indicatorilor tehnici. Potrivit directorului Valentin Palea, seful SPJD, filozofia administrativa care a stat la baza intocmirii celor doua proiecte supuse finantarii cu fonduri europene a fost impulsionarea turismului la nivelul judetului Bacau. „Cu drumul judetean Caiuti – Pralea am obtinut un punctaj ridicat mergând pe partea de dezvoltare turistica a zonei, in timp ce pentru Oituz – Tg. Ocna am plecat de la ideea de a ajunge mai repede dinspre Brasov catre Slanic Moldova. Am avut in vedere aici si faptul ca in scurt timp vor incepe lucrarile de realizare a pârtiei de ski de la Slanic. Cred ca undeva in jurul datei de 1 iulie vom da ordinele de incepere a lucrarilor de modernizare a celor doua artere rutiere”, a spus Palea. DJ 119 F urmeaza sa fie reabilitat pe o portiune de 13 kilometri, in timp ce DJ 116 va fi modernizat pe o distanta de 8, 65 de kilometri.
Lucian BOGDANEL

Adauga un comentariu

*