Evenimentul a fost marcat de asociatia Betania Bacau prin implicarea unor copii diagnosticati cu autism in activitatile unei gradinite obisnuite
Ziua Internationala a Constientizarii Autismului (2 aprilie) a fost marcata in Bacau de asociatia Betania prin implicarea unor copii diagnosticati cu autism in activitatea unei gradinite obisnuite.
„O lume pe care n-o cunosteam”
Timp de mai multe ore, 12 copii asistati in cadrul centrului Betania „Delfinul” au participat,impreuna cu micutii de la Gradinita cu program prelungit 29 Bacau, la activitati recreative si de socializare. „E o actiune de promovare a imaginii, intereselor si drepturilor copiilor cu autism, dar si de familiarizare a cadrelor didactice cu specificul si problematica tulburarilor de spectru autist si de identificare a oportunitatilor pentru integrarea copiilor autisti in invatamântul de masa. Vrem sa dam un semnal ca acesti copii pot fi integrati in invatamântul normal si chiar se recomanda acest lucru. Nu e prima activitate de acest fel, totusi adesea ne lovim de reticente. Aici am gasit deschidere”, a declarat presedintele Betania, Andre Muit. „Ziua de azi e un dar si pentru noi si pentru oaspetii nostri, o zi de inceput de drum”, a declarat directorul Gradinitei 29, Daniela Juncu. Interesul fata de autism, a explicat ea, a fost stârnit cadrelor didactice din unitate in vara anului trecut, când, in cadrul unei actiuni de vacanta, „l-am cunoscut pe Gabi, un copil cu autism asistat de Betania. El ne-a introdus intr-o lume pe care n-o cunosteam. A fost o experienta cu totul deosebita sa lucram cu acest copil, am avut multe de invatat”.
Tulburare sau „stare unica”?
Potrivit enciclopediei online Wikipedia, autismul e o tulburare de dezvoltare a creierului uman care afecteaza interactiunea sociala si comunicarea si produce comportamente repetitive, debutând inaintea vârstei de trei ani. Putini copii cu autism pot trai independent ca adulti, totusi exceptiile au dat nastere unei „culturi autiste”, in care unii cauta leacuri, in timp ce altii considera ca autismul ar fi mai degraba o „stare unica” decât o tulburare. Cauzele autismului ramân controversate. Potrivit spuselor lui Andre Muit, „statisticile indica un copil autist la 160 de copii normali, cifra fiind in crestere”. Exista doua abordari terapeutice importante pentru autism: comportamentala si relationala. Terapia comportamentala (ABA), explica Wikipedia, se centreaza pe invatarea sarcinilor dupa principiile behavioriste stimul, raspuns si recompensa, precum si pe masurare si evaluare obiectiva a comportarilor observate. ABA este utilizata in centrul „Delfinul”, unitate deschisa in 2005 pe fondul unui numar mare de copii autisti. Metoda relationala (DIR/Floortime) este definita de Wikipedia ca fiind centrata pe dezvoltare, individualitate si relationare. Ea trateaza cu problema cheie a comunicarii in mod individualizat, cu ajutorul mai multor forme de terapie (ocupationala, senzorial-motorie sau de vorbire), asociate cu implicarea familiei si cu sesiuni speciale de joaca. „Nu numai autistii trebuie sa se adapteze la lumea noastra, ci si noi la a lor”, spune psihologul clinic Michal Omer, practicant al metodei DIR/Floortime.
Alin LEANCA