Somnul Ministerului Educatiei naste deruta
Departamentul pentru Invatamânt Tehnic, Profesional si Postliceal constituit la nivelul Federatiei Sindicatelor Libere din Invatamânt – F.S.L.I. a dezbatut intr-o sedinta speciala de lucru, la Sinaia, urmatoarele probleme: 1) analizarea consecintelor H.G. nr. 77/11.02.2009, publicata in Monitorul Oficial din 17.02.2009, privind aprobarea cifrei de scolarizare la nivel national pentru anul scolar 2009 – 2010; 2) restructurarea invatamantului profesional si tehnic: rute profesionale, conditii de admitere, curriculum, finalitati, costuri, implicatii sociale; 3) modalitati de motivare a elevilor pentru a urma invatamantul profesional si tehnic; 4) finantari complementare pentru invatamantul profesional si tehnic; 5) unele probleme organizatorice curente ale F.S.L.I. si ale departamentului respectiv. Sedinta de lucru a fost convocata si prezidata de Aurel Cornea, presedintele F.S.L.I. Concluziile rezultate in urma evaluarii discutiilor vor face obiectul unor dezbateri la nivelul Ministerului Educatiei, Cercetarii si Inovarii. Din partea Sindicatului Liber din Invatamantul judetului Bacau au participat doi delegati cu o bogata experienta didactica si manageriala: prof.ing. Remus Emanoil Cazacu – directorul Colegiului Tehnic de Comunicatii „N. V. Karpen” si prof.dr.ing. Mitica Manea, de la Colegiul Tehnic „Dumitru Mangeron”. Prezentam in cele ce urmeaza o sinteza a opiniilor celor doi delegati bacauani.
Desfiintarea S.A.M.-urilor declanseaza
o avalansa de efecte negative
Prof.dr.ing. Mitica Manea ne-a enumerat efectele pe care le va avea H.G.nr.77/11.02.2009, care nu mai prevede ca forma de invatamant preuniversitar Scoala de Arte si Meserii. „Acest act normativ produce o avalansa de efecte negative, a declarat Mitica Manea. As enumera doar cateva, care se vor resimti mai acut: blocarea elaborarii planurilor de scolarizare 2009/2010 a unitatilor de invatamant preuniversitar cu profil profesional si tehnic; imposibilitatea derularii actiunilor prevazute de incadrarea, transferul/pretransferul personalului didactic tehnic si a Calendarului miscarii personalului didactic; disparitia din Nomenclatorul calificarilor profesionale din Romania a calificarilor profesionale de nivel 1 si 2, ceea ce inseamna de fapt disparitia invatamantului profesional; desfiintarea (intrarea in procedura de lichidare) a unitatilor de invatamant preuniversitar constituite ca S.A.M.-uri, cu toate consecintele care decurg din aceasta; diminuarea drastica a orelor de instruire practica din planurile cadru ale invatamantului tehnic; disponibilizarea – incepand chiar din toamna acestui an – a unui numar insemnat de cadre didactice tehnice, indeosebi maistri instructori”. S-a ajuns la concluzia ca pentru aplicarea acestei Hotarari de Guvern, Guvernul insusi si, desigur, Ministerul Educatiei, Cercetarii si Inovatiei vor trebui sa aprobe in regim de urgenta nomenclatoarele calificarilor profesionale pentru care se asigura pregatirea prin invatamantul preuniversitar, precum si durata de scolarizare. De asemenea, trebuie elaborate noile planuri cadru de invatamant, noile programe scolare, SPP-uri si celelalte acte normative specifice, in noul context creat de H.G. 77/2009. Trebuie modificata Metodologia privind incadrarea, vacantarea si miscarea personalului didactic din invatamantul preuniversitar pentru anul scolar 2009 – 2010 si trebuie corelate prevederile H.G. 77/2009 cu pachetul de legi ale educatiei, inainte ca acestea sa fie inaintate spre dezbatere si aprobare.
Trebuie luata urgent o decizie administrativa
bine gandita si eficienta
La randul sau, prof.ing. Remus Emanoil Cazacu a venit si el cu o serie de propuneri. Si a inceput cu urgentele: modificarea nomenclatorului cu noul sistem de calificari, pe doua nivele (2 si 3), cu noile domenii propuse si prezentarea rutelor arborescente (calificari de nivel 3 la care se paote accede dupa parcurgerea unei calificari de nivel 2, fara examen de diferente); o diseminare eficienta, bazata pe o fundamentare judicioasa a acestor schimbari, prin intermediul mass-media si al inspectoratelor scolare judetene, pentru a scoate in evidenta punctele tari ale acestei noi filosofii de profesionalizare. „Daca nu se va face acest lucru, schimbarea va fi receptata mai mult ca o involutie decat ca o evolutie catre ceea ce a insemnat avantajul rutei directe, mult mai atractive, a precizat Remus Emanoil Cazacu. De asemenea, se impune reluarea transmiterii de catre scoli a noului plan de scolarizare cerut de acestea in conformitate cu noul nomenclator. Sa nu uitam ca pentru acele calificari de pe ruta progresiva, scolile au cerut un plan de scolarizare, la nivel S.A.M.(lucrator in …) si acum aceste calificari nu mai exista, trebuind cerute calificari de nivel 2 (electronist …, electrician …, operator …)” Remus Emanoil Cazacu crede ca trebuie luata urgent o decizie administrativa in legatura cu vechile S.A.M.-uri, in sensul de ase stabili daca acestea pot solicita calificarile noi de nivel 2 , pentru care majoritatea, mai ales cele din mediul rural, nu sunt autorizate/acreditate de ARACIP: „Parerea noastra este ca S.A.M.-urile rurale, in marea lor majoritate, nu au ce cauta in peisajul invatamantului profesional si tehnic din Romania. Solutia pentru copiii din mediul rural o constituie continuarea studiilor pentru profesionalizare in localitati urbane, prin promovarea unui sistem de „burse sociale”, care sa tina cont si de performanta scolara a elevului (absente, dobandirea competentelor etc), iar dupa aprobarea noului plan de scolarizare, trebuie conceputa o strategie de promovare a noului sistem de invatamant profesional si tehnic pentru absolventii din acest an ai gimnaziului, cu noile calificari la care pot aspira. Daca acest lucru nu va fi facut, invatamantul profesional si tehnic va ramane, ca vechile S.A.M.-uri, in coada preferintelor elevilor, surclasat de invatamantul teoretic si vocational”, a concluzionat Remus Emanoil Cazacu.
Ceea ce a facut Ministerul este o improvizatie
si nu o strategie
Decizia M.E.C.I. de modificare a structurii invatamantului profesional si tehnic este o improvizatie nascuta in birouri, situata foarte departe de ceea ce se prevazuse in „Strategia de modernizare a educatiei”. Remus Emanoil Cazacu aduce si argumente. Profesionalizarea trebuia sa inceapa dupa finalizarea invatamantului obligatoriu de 10 ani (clasa pregatitoare A 8 clase actuale A o clasa a IX-a). In aceasta formula, pe parcursul celor 10 clase de invatamant obligatoriu restructurat, centrat pe elev, s-ar fi obtinut acele „preachizitii necesare”, astfel incat, dupa doi ani si cateva luni de profesionalizare sa se obtina un muncitor calificat. Dar, anul acesta, in noua formula „gandita” de M.E.C.I., profesionalizarea incepe dupa clasa a VIII-a si primul ciclu de scolarizare face parte tot din invatamantul obligatoriu. Cineva a uitat sa gandeasca! Apoi, reforma curriculara din „Strategie” sustine necesitatea centrarii curriculumului pe 8 competente cheie, flexibilizarea curriculum-ului prin cresterea ponderii CDS-CDL la 33 la suta la nivelul liceului si lasarea la dispozitia fiecarui cadru didactic a 25 la suta din orele de curriculum national impus. Or, directorii liceelor tehnologice vor scrie in zilele urmatoare noile curriculum-uri, fara a cunoaste clar noul mesaj de decongestionre a cuuriculum-ului, centrarea acestuia pe dobandirea de competente, mutarea invatarii de acasa la scoala si regandirea orelor pe ideea de „activitate de invatare”, in care elevii sa fie activ implicati.
Scolile trebuie sa-si poata alege specialistii
Trebuie schimbat si sistemul de recrutare a resurselor umane pentru invatamant. Continuarea sistemului de selectie prin concursul national unic de titularizare va aduce la catedra absolventi care au memorat bine cursurile din timpul facultatii, dar care nu stiu cum sa-i pregateasca pe elevi. „Indeosebi pentru cadrele didactice de specialitate, scolile trebuie sa-si poata alege specialistii care se pricep cum sa-i invete meserie pe viitorii absolventi, a subliniat Remus Emanoil Cazacu. Este esential ca Ministerul sa priceapa acest lucru.Cadrele didactice din sistem si mai ales cele de specialitate trebuie sa treaca obligatoriu prin programe de formare in spiritul promovarii si aplicarii unui invatamant activ participativ, bazat pe dobandirea de competente, centart pe elev, avand ca finalitate ceea ce trebuie sa stie sa faca viitorul absolvent.Trebuie regandit intreg sistemul de evaluare, in sensul de a se evalua competente si nu memorarea mecanica de continuturi. Bunele practici din derularea proiectelor PHARE TVET trebuie aplicate in perfectionarea continua a cadrelor didactice tehnice”.
Reprezentantii judetului Bacau au fost cooptati
in comisia centrala de negocieri
Apreciati in mod desoebit pentru interventiile curajoase, consistente, la obiect si pentru calitatea propunerilor concrete formulate, cei doi reprezentanti ai judetului Bacau la intalnirea de lucru de la Sinaia – Remus Emanoil Cazacu si Mitica Manea – au fost cooptati in comisia centrala care va purta discutii, dezbateri si negocieri cu Ministerul Educatiei, Cercetarii si Inovatiei privind analizarea si modificarea continutului H.G. nr.77/11.02.2009, a H.G. 866/13.08.2008 privind aprobarea nomenclatoarelor calificarilor profesionale.
Stefan OLTEANU
Felicitari si succes in activitatile propuse d-le Remus!