După modelul ţărilor dezvoltate, şi în România se va introduce o taxă pentru utilizarea
autostrăzilor, pentru că altfel statul nu va avea bani pentru întreţinerea lor, avertizează oficialii Ministerului Transporturilor şi Infrastructurii (MTI).
„Lumea trebuie să înţeleagă că o autostradă se întreţine cu bani. În următorii patru, maximum cinci ani se va introduce taxare pe toate autostrăzile din România”, a declarat pentru Gândul directorul Direcţiei infrastructură rutieră şi concesiuni din MTI, Adrian Ionescu.
Taxarea va fi introdusă însă numai atunci când în România va exista un număr mai mare de kilometri de autostradă. În prezent, singurele autostrăzi pe care se poate circula sunt A1 Bucureşti – Piteşti (128 km) şi A2 Bucureşti – Cernavodă (151 km).
Ţările europene au modele diferite de taxare. În timp ce în Germania taxa este inclusă în preţul combustibilului, francezii preferă taxarea directă. Compania Naţională de Autostrăzi şi Drumuri Naţionale din România (CNADNR) are în momentul de faţă un mare deficit de finanţare. „Se încasează anual 150-180 milioane de euro din rovinietă, în timp ce necesarul numai pentru întreţinerea celor 17.000 km de drumuri naţionale, nu şi pentru reparaţii sau construcţii, este de 500 milioane de euro”, explică Ionescu.
Într-o primă fază, compania care va câştiga contractul de concesiune pentru construcţia autostrăzii de centură a Capitalei va prelua şi întreţinerea A2, pentru care va percepe o taxă de acces, iar acest model se va extinde.
Până la viitoarea autostradă ce va înconjura Bucureştiul, sunt însă probleme cu actuala centură. Cu toate că a fost anunţată lărgirea la patru benzi în zona de nord, nu toate sectoarele au fost scoase la licitaţie, aşa că nu se poate face legătura între A1, A2 şi viitoarea A3 Bucureşti – Ploieşti.