A doua generaţie a modelului compact japonez se remarcă printr-un design modern, o listă generoasă de dotări şi un preţ de intrare în gamă ridicat.Mazda rămăsese constructorul japonez cu cel mai vechi model de clasă compactă prezent în România. Rând pe rând, Honda, Toyota, Mistubishi şi chiar Subaru şi-au primenit oferta din segmentul C, unul care, până la debutul actualei crize financiare, a fost un fel de vedetă a rapoartelor de vânzări.
Debutul verii aduce un vânt al schimbării în showroomurile Mazda, odată cu lansarea noului 3.
A doua generaţie a celui mai de succes model la nivel global din portofoliul Mazda, dar care nu a făcut o carieră prea strălucită pe meleagurile mioritice păstrează dimensiunile şi profilul consacrate, pe care le altoieşte cu detalii proaspete de design, popularizate de Mazda6 şi Mazda2.
Există, în continuare, două versiuni de caroserie – sedan şi hatchback (cu cinci uşi), ultima alintată cu apelativul ”Sport”.Dimensiunile exterioare – 4,48 metri (4,58 metri, în cazul sedanului) – lungime (, 1,75 metri – lăţime şi 1,47 metri – înălţime – plasează Mazda3 la limita superioară a segmentului.
Portbagajul are 340 de litri, în cazul hatch-ului, şi 430 de litri, în varianta sedan.
Patru motoare, între 105 şi 185 de cai-putere
”Benzinarul” de 1.6 litri şi 105 cai-putere este cel mai firav motor din gamă, dar versiunile care îl vor avea sub capotă vor constitui, potrivit estimărilor Mazda, o majoritate consistentă din totalul vânzărlor.
A doua unitate pe benzină are 2.0 litri şi dezvoltă 150 de cai-putere. Cel puţin în prima fază, acesta este singurul motor care poate fi comandat şi cu o cutie de viteze automată sau, mai important, cu sistemul ”start-stop” (botezat ”i-stop”), care veghează reducerea consumului de combustibil. Cele două dotări nu sunt compatibile.