De la 1 ianuarie 2010 intra in vigoare sistemul bonus-malus la asigurarile de tip RCA, care presupune penalizarea soferilor care cauzeaza accidente prin majorarea primei (malus) si acordarea unei reduceri soferilor fara daune intr-o anumita perioada de timp (bonus).
Soferii cu multe accidente rutiere la activ ar putea plati din 2010 chiar si cu 60 la suta mai mult pentru asigurarea obligatorie de raspundere civila auto (RCA), odata cu intrarea in vigoare a sistemului bonus-malus, in timp ce soferii prudenti vor cumpara polite cu pâna la 40 la suta mai ieftine. Malusul se va stabili in functie de numarul de accidente cauzate de un sofer si va responsabiliza participantii la trafic. In Vest, cei care provoaca accidente platesc mai mult cu aproape 60 la suta fata de pretul de baza al RCA, iar reducerea pentru cei fara accidente este de pâna la 40 la suta. In prezent, asigurarea RCA valabila un an pentru o masina cu o capacitate a motorului de 1,4 litri costa aproximativ 500 de lei pentru persoane fizice. O majorare de 60 la suta ar duce pretul la 800 de lei pe an, in timp ce o reducere cu 40 la suta ar cobori tariful la 300 de lei. In acest fel, diferenta dintre cel mai mic si cel mai mare pret ar fi de la simplu la aproape triplu. In Germania se poate ajunge la o diferenta de zece ori intre primele de asigurare, de la 200 de euro pentru soferii fara daune la 2.000 de euro pentru cei cu multe daune. In România nu au fost stabilite inca procentele de scumpire. Conditiile de aplicare a sistemului bonus-malus urmeaza sa fie elaborate de Comisia de Supraveghere a Asigurarilor.
Toti clientii vor fi verificati in baza de date CEDAM!
Asiguratorii vor aplica scumpirile sau reducerile pe baza informatiilor furnizate de baza de date Cedam, administrata de Comisia de Supraveghere a Asigurarilor. De aproape doi ani, aceasta baza de date este alimentata cu informatii cu privire la posesorii de polite RCA si la daunele provocate de acestia. In prima faza, aplicarea bonusului sau a malusului se va face in baza unui istoric de daune de doi ani. Malusul poate urca si de doua-trei ori prima de asigurare, dar nu anul viitor, pentru ca nu va exista un istoric al daunelor pentru mai multi ani. Pentru a penaliza atât de rau un client, este nevoie de un istoric de cel putin trei ani. Nici bonusurile nu vor fi foarte mari anul viitor, având in vedere ca pentru reduceri semnificative este nevoie de un istoric de cel putin trei ani. In prezent, majoritatea asiguratorilor urmaresc daunele cauzate de clientii lor atât la politele Casco, cât si la RCA, iar la reinnoirea asigurarii clientii sunt penalizati daca in anul anterior au inregistrat daune semnificative. Pentru a scapa de majorarea primei de asigurare, clientii pur si simplu se muta la alte companii care nu le cunosc istoricul de daune! In noile conditii, acestia nu se vor mai putea duce la alt asigurator, unde sa pretinda ca nu au avut daune in anii anteriori si sa li se ofere astfel o prima mai avantajoasa, pentru ca toti asiguratorii vor cunoaste istoricul daunelor. Sistemul bonus-malus ar mai putea reduce presiunea de pe daune, deoarece vor plati mai mult cei care chiar le aduc daune asiguratorilor. Companiile de asigurari vor incasa mai mult de la acesti clienti fara sa fie necesara o majorare in ansamblu a tarifelor. In 2008, companiile de asigurari au incasat aproape 500 milioane euro din vânzarea de polite RCA, daunele platite fiind de peste 335 milioane euro.
Dan MINDIRIGIU