Comisia Europeana(CE) a transmis României o scrisoare de somare în cazul taxei auto, prima etapa a procedurii de încalcare a dreptului comunitar, cerând modificarea legislatiei în domeniu pe considerentul ca sistemul actual creeaza o discriminare si protejeaza industria interna de autovehicule noi.
Comisia Europeana considera ca prevederile legislatiei românesti, conform carora taxa pe poluare se suspenda pentru anumite autovehicule, însa creste pentru anumite masini de ocazie provenite din alte state membre ar putea duce la discriminarea acestor masini de ocazie, protejând industria nationala a autovehiculelor noi. Solicitarea de modificare a legislatiei taxei auto a fost transmisa sub forma unei „scrisori de somare”, prima etapa a procedurii de încalcare a dreptului comunitar, CE avertizând ca, daca nu primeste un raspuns satisfacator în termen de doua luni, poate trece la a doua etapa a procedurii, de emitere a unui aviz motivat, si, în final, poate prezenta cazul în fata Curtii de Justitie. În general, procedura de infringement are trei faze. Prima faza este scrisoarea de notificare oficiala. Dupa o luna se declanseaza a doua faza, respectiv avizul motivat, si alte doua luni sunt puse la dispozitie pentru respectarea conditiilor prevazute de aviz. Daca nici în ragazul de timp din aceasta etapa statul membru nu ofera un raspuns sau acesta nu este satisfacator, se trece la ultimul pas – trimiterea cazului la Curtea Europeana de Justitie. Conform legislatiei actuale, autovehiculele din categoria EURO 4, cu o capacitate cilindrica de cel mult 2.000 cmc, sunt scutite de plata taxei pe poluare daca se înmatriculeaza pentru prima data în orice stat din Uniunea Europeana în perioada 15 decembrie 2008 – 15 decembrie 2009. „Comisia a primit un numar foarte mare de plângeri în urma acestor modificari din legislatia româneasca. Comisia sprijina masurile politice care urmaresc promovarea masinilor mai putin poluante. În calitate de gardian al tratatelor însa, Comisia trebuie sa se asigure ca aceste masuri sunt compatibile cu dreptul comunitar. Din acest punct de vedere, modul în care este formulata legislatia româneasca pare a avea un efect protectionist la nivelul industriei nationale a autovehiculelor noi”, precizeaza Comisia Europeana. În conformitate cu jurisprudenta constanta a Curtii de Justitie Europene, statele membre pot prevedea taxarea diferentiata a unor produse similare, cu conditia ca aceasta sa se bazeze pe criterii obiective si sa nu aiba ca efect protejarea productiei nationale. În opinia Comisiei, criteriul „primei înmatriculari” nu este o cerinta pe deplin obiectiva, deoarece nu tine seama de „calitatea intrinseca” a masinilor, ceea ce poate conduce la discriminarea masinilor de ocazie provenite din alte state membre. APIA si ACAROM, cele mai importante asociatii ale industriei auto din România, a criticat în termeni duri noua interventie a Comisiei Europene (CE) în privinta taxei auto si spun ca o noua modificare ar duce la o catastrofa în industrie si la brambureala legislativa. (D.M.)