Din nou despre proiectul de normare profesionala a cadrului didactic

Dupa noua umilinta la care au fost supusi toti slujitorii scolii de catre ministrul Muncii, Marian Sirbu, care i-a asezat ultimii in noua grila de salarizare, Guvernul le-a mai tras o pleasna intelectualilor de la catedra. Ministerul Educatiei, Cercetarii si Inovarii a lansat in dezbatere publica proiectul de normare a activitatii cadrelor didactice, pornind de la necesitatea stabilirii concrete a continutului celor 8 ore de munca pe zi, in afara orelor de predare efectiva. Propunerile de normare sunt, in linii mari, urmatoarele: Norma A va reprezenta norma de predare (cuprinzând activitatile didactice de predare – invatare, de instruire practica si de evaluare). Norma B va reprezenta numarul de ore necesar pentru: pregatirea orelor (planificari calendaristice, proiectarea unitatilor de invatare, conceperea materialelor didactice, a auxiliarelor curriculare, a echipamentelor si materialelor suport pentru invatare); evaluare (conceperea, aplicarea si corectarea probelor de evaluare, corectarea caietelor, examinare orala, extemporale, teze, probe practice etc.); activitatile de educatie remediala si pentru elevii capabili de performante superioare. Norma A A Norma B pot reprezenta intre 60 la suta si 80 la suta din timpul total de munca, in functie de nivelul de invatamânt si disciplina predata. Norma C va cuprinde celelalte activitati de la nivel de unitate scolara, care pot fi grupate, la rândul lor, in doua subcategorii: C 1 – activitati stabilite la nivel national si alocate unitatii scolare (de exemplu, metodist, sef de catedra/comisie metodica, formator, sef/membru al Comisiei de evaluare si asigurare a calitatii, responsabil cu formarea profesionala continua, sef al comisiei dirigintilor etc.); C 2 – activitati stabilite la nivelul scolii si alocate tot la nivelul scolii (cum ar fi: conceperea si realizarea activitatilor extracurriculare, intocmirea orarului scolii, planificarea serviciului pe scoala, participarea la reuniuni etc). Activitatea de dirigentie poate fi si ea normata, ca activitate suplimentara, pentru care se poate primi, ca si in prezent, un spor de 10 la suta, ceea ce echivaleaza cu 4 ore de munca in plus pe saptamâna, ore care vor cuprinde: ora de dirigentie; consultatiile, sedintele si lectoratele cu parintii; consilierea si orientarea primara a elevilor. Ministerul Educatiei, Cercetarii si Inovarii considera ca acest nou sistem de normare ar avea mai multe avantaje, printre care inlaturarea abuzurilor (atât din partea angajatilor, cât si a angajatorilor), cresterea echitatii in normarea activitatii cadrului didactic, cât si in evaluarea acestuia, cresterea prestigiului cadrului didactic prin inlaturarea prejudecatii ca un cadru didactic nu munceste decât strict in orele predate la clasa. Este clar pentru oricine, si nu de azi de ieri, ca nici presedinele Basescu, nici premierul Boc, nici ministrii din cabinetul sau si nici liota de parlamentari si functionari din cele trei mari palate ale natiunii nu-i pot ierta pe slujitorii scolii românesti ca „s-au facut” educatori, invatatori, profesori si nu tinichigii, vaporeni si mecanici de locomotiva. Cât de mare este rabdarea cadrelor didactice? Ramâne de vazut. (St.O.)

Adauga un comentariu

*