Anul acesta, activităţile organizate şi desfăşurate în cinstea zilei Aviaţiei au început mai înainte de 20 iulie, ziua Sfântului Ilie, patronul aviaţiei militare şi civile. Aceste activităţi au avut loc pe mai multe aerodromuri şi au presupus prezenţa avitorilor militari şi civili, a celor în rezervă şi retragere, a unor persoane din diferite medii pasionate de istoria şi prezentul aviaţiei româneşti, a autorităţilor centrale şi locale şi a multor cetăţeni dornici să cunoască tot mai mult despre simfonia zborului.
Zborul este o simfonie şi o filosofie, este aspiraţia omului spre inalturile cerului şi spre Dumnezeu, este măreţia personalităţii umane duse spre cele mai înalte piscuri ale cunoaşterii. Constantin Brâncuşi spunea că „Trebuie să încerci necontenit să urci foarte sus, dacă vrei să poţi să vezi foarte departe” iar Henri Coandă referindu-se la perspectivele aviaţiei spunea că „Viitorul este suma paşilor pe care-i faceţi, inclusiv a celor mici, ignoraţi sau luaţi în râs…”
Ziua aviaţiei este o zi cu multă consistenţă nu numai pentru aviatorii militari şi civili ci şi pentru tot românul de pretutindeni. De ce spun aviatorii că este o zi aşa de mare? Pentru că ea se sărbătoreşte în cinstea lui AUREL VLAICU, inginer român constructor de avioane, pilot român care a realizat raiduri aviatice care au încântat tot neamul şi reprezentant de seamă al poporului român care a câştigat mai multe concursuri internaţionale cu un avion de construcţie românească.
„Vlaicu – spunea Octavian Goga – e primul sol a unui vis milenar, Întâiul soldat căzut pe câmpul de bătaie, cel dintâi sânge vărsat pentru trecerea Carpaţilor. (………) Pasărea lui nu şi-a oprit numai o clipă aripile, ea va pluti întotdeauna deasupra sufletelor noastre, o uriaşă pasăre albastră a credinţei româneşti.”
Această mare sărbătoare este o zi care ne aminteşte de inginerul român TRAIAN VUIA , primul pilot din lume care în anul 1912, pe câmpul de la Monteson de lângă Paris ,s-a desprins de sol cu un avion pilotat cu mijloace proprii la bord.
Este ziua care ne aduce în memorie pe românul HENRY COANDĂ- constructorul primului avion cu reacţie din lume, descoperitorul „efectului Coandă” efect care stă la baza evoluţiei în zbor a cunoscutelor , de acum, farfurii zburătoare. Dacă tot am amintit de eroi ai aerului se cuvine să evocăm un episod din activitatea şi din viaţa lui Alexandru Şerbănescu, un as al aripilor româneşti.
Alexandru Serbanescu, zburător de superclasă pe IAR-80, dar mai ales pe Messerschmitt Bf 109G, acest veritabil rechin al văzduhului avea să intre în istoria României cea adevărată, drept Asul Aviatiei Române cu 600 misiuni de lupta ,cele mai multe victorii omologate (47) în duelurile aeriene si 8 „sub cuvant de Onoare”, la data căderii lui ,18 august 1944. Daca destinul i-ar fi ingaduit sa lupte incontinuare cu siguranta ar fi avut un numar impresionant de victorii.
A luptat contra ruşilor şi americanilor cu neasemuit curaj şi dispreţ fata de moarte, biruindu-i peste tot pe unde i-a prins în colimatorul mitralierelor sau tunului său de bord. La Stalingrad aviatorul Al. Şerbănescu a dat adevărata măsură a talentului său de luptător aerian, obţinând foarte repede, la excepţional, şi gradul de căpitan.
In luptă cu americanii, Şerbănescu nu se jenează ca să le smulgă câteva pene şi acestora, doborându-le prima „fortăreaţă”, un B-17, la 11 iunie 1944.
Cu numai cateva zile inaintea semnarii Armistitiului de incetare a luptelor, la data de 18 august 1944, sapte mari formatiuni de „Fortarete Zburatoare” americane insotite de aparate de vanatoare „Mustang” si „Lightning” insumand peste 800 de aparate, au intrat in spatiul aerian al tarii noastre indreptandu-se spre Ploiesti. A fost ultimul atac aerian al aviatiei de bombardament americane impotriva Romanie in cel de al Doilea Razboi Mondial.
Impotriva acelei gigantice forte aeriene care lansa „covoare” de bombe si facea prapad la sol au fost trimise 25 avioane romanesti de vanatoare dintre care 21 s-au intors la baza, 3 fiind lovite, dar reusind sa aterizeze fortat, unul singur fiind doborat. Din nefericire acesta era al celui mai de seama pilot al aviatiei noastre de vanatoare, Cpt. Alexandru Serbanescu, comandantul Grupului 9 Vanatoare „omul care polariza in jurul lui toate energiile”, cum il descrie camaradul lui de arme Gen. Ioan Dobran.
In acea lupta inegala Capitanul Serbanescu intentionase sa doboare din consideratii strategice avionul din fruntea formatiei atacatoare care dirija atacul, pentru a deregla astfel inaintarea uriasei forte aeriene inamice. Serbanescu era unul dintre ofiterii nostri de elita, dotat cu calitati fizice si morale deosebite, avand o mare experienta si capacitatate de efort. Poseda brevetul de Cavaler al Ordinului „Mihai Viteazul”, al „Virtutii Aeronautice cu Spade” al „Coroanei Romaniei”, precum si al multor altor Ordine si medalii. Pana la data disparitiei sale efectuase 590 misiuni de lupta sustinand 235 angajamente aeriene in cursul carora doborase 47 de avioane inamice.
Anul acesta sărbătorirea zilei Aviaţiei are o amploare mai mare ca altădată, activităţile care s-au desfăşurat sau urmează să se desfăşoare sunt numeroase. Astfel, pe data de 4 iunie s-a inaugurat la Mărgineni lângă Bacău un monument al eroilor aerului, pe 6 iulie a avut loc Ceremonialul militar şi festivitatea de deschidere a Concursului de Paraşutism Militar „Cupa Aviaţiie Militare” şi „Campionatul Naţional de Paraşutism”ediţia 2009, pe aerodromul Bobocu.
Nu au lipsit nici întrecerile sportive sub genericul „Cupa Aviaţiie Militare”, susţinerea pe 8 iulie, a examenului de brevetare a piloţilor de la Bobocu promoţia 2009, Ceremonialul militar şi religios de dezvelire pe data de 9 iulie a bustului „Căpitan Erou Aviator Alexandru Şerbănescu”şi acordarea numelui eroului, sălii de doctrine din Şcoala de Aplicaţie pentru Forţele Aeriene „ Aurel Vlaicu”. În aceeaşi zi s-a dezvelit bustul inventatorului român Traian Vuia la Şcoala de Maiştri Militari şi subofiţeri a Forţelor Aeriene „Traian Vuia”.
Şi pentru că suntem europeni, de Ziua Aviaţiei, dorim să spunem Europei că în perioada interbelică ROMÂNIA era a cincea putere aviatică a lumii, după Franţa, Anglia, Germania, Statele Unite ale Americii şi înaintea Uniunii Sovietice. Acest loc este dat de marile realizări ale constructorilor de avioane şi ale piloţilor români.
În spiritul acestor tradiţii, aviatorii români organizează în fiecare an mitinguri aviatice. Astfel, şi anul acesta, pe data de 10 iulie la Bobocu s-au prezentat în zbor aeronavele din înzestrarea Şcolii de Aplicaţie pentru Forţele Aeriene iar pe data de 19 iulie va avea loc un miting aviatic la Baza Aeriană „Alexandru Şerbănescu” de la Bacău.
Nu au lipsit, de asemenea, simpozioanele şi sesiunile de comunicări materializate la Bobocu prin simpozionul „Paşi prin Istoria Şcolii Româneşti de Aviaţie”şi la Bacău de o activitate similară desfăşurată de Asociaţia pentru Propaganda şi Istoria Aeronauticii sub bagheta domnului general de flotilă aeriană Petrescu Necolae.
Dacă politicienii noştri vor înţelege că o ţară modernă are nevoie de o armată, dar mai ales de o aviaţie puternică şi treptat ,funcţie de posibilităţi, vor trece la dotarea lor, vor avea al îndemână o reală forţă de descurajare şi vor constata – aşa cum spunea ALEXANDRU ŞERBĂNESCU- faptul că România nu este un sat fără câini.
COMANDOR (r) dr. Vasile FLOREA
Felicitari aviatorilor !
Deosebit respect si piosenie ,din partea tuturor, pentru ASII AVIATIEI ROMANE !
Dar textul este … excelent pentru „Gazeta de perete” de altadata ! ( Nu tot ce zboara se mananca asa cum nu toti cei care sunt sau au fost angajati la Departamentul de aviatie sunt aviatori ! )
Pe 18 martie 1906 (nu in 1912 cum este mentionat in articol) la Montesson, lângă Paris, aparatul Vuia I a zburat pentru prima dată.