S-a dat start la sezonul ţepelor de vacanţă

turism.jpgPerioada de vacanţă a debutat de peste o lună, timp suficient ca să-şi facă loc în program şi ţepele. O agenţie de turism din Capitală şi-a pus lacătul pe uşă după ce a încasat banii pe bilete la câteva zeci de turişti. Proprietarii agentului economic sunt de negăsit, iar clienţii încearcă să-şi recupereze acum măcar o parte din bani de la firma de asigurare, care le-a spus că agenţia a intrat în insolvenţă. Sistemul early-booking (plăteşti acum şi pleci peste mai multe luni) într-un an de criză se anunţa riscant încă de la lansare. În februarie, „Evenimentul zilei” a publicat un material în care menţiona faptul că „Românii îşi iau vacanţe cu risc inclus”, plătind pachetele unor agenţii îngropate deja în datorii fie la stat, fie la furnizorii din piaţă. Reprezentanţii Asociaţiei Naţionale a Agenţiilor de Turism îi sfătuiesc pe clienţii care nu şi-au plătit încă vacanţele să verifice pe cât posibil credibilitatea agentului şi susţin că au luat o serie de măsuri pentru evitarea acestor ţepe. În acelaşi timp, cei de la Protecţia Consumatorilor spun că astfel de cazuri apar în fiecare an, şi singura soluţie pentru ca păgubaşii să-şi recupereze banii este, cel mai adesea, înscrierea pe lista creditorilor.

Concediu plătit, dar inexistent

Şi-au împachetat bagajele, au condus peste 1.600 de kilometri, au ajuns la hotel şi au constatat că rezervarea nu există. Aşa a păţit o familie din Bucureşti, care a fost nevoită să-şi caute cazare în Turcia pe cont propriu. Mihai B., tot din Capitală, a fost ceva mai norocos: el a descoperit cu o lună înainte de plecare că voucherele primite de la agenţia Exponent Travel nu sunt decât simplă maculatură. „Am încheiat contractul în luna mai şi am achitat toţi banii, pentru opt persoane şi doi copii. Trebuia să plecăm în august în Turcia, la hotel
cu ultra all inclusive – 450 de euro/persoană”, povesteşte Mihai. Pentru că prietenii cu care mergea erau clienţi vechi ai agenţiei, nu şi-au pus problema că nu vor mai pleca şi, acum două săptămâni, au plătit biletele pentru alte patru persoane. „Ni s-a părut ciudat că proprietara agenţiei ne-a menţionat că ar avea nişte probleme, aşa că am mers să ridicăm voucherele. Am intrat la bănuieli atunci când am sunat la agenţia din Turcia să întrebăm de rezervări şi ni s-a spus că nu există. Am încercat să aflăm ce se întâmplă, dar nu ni s-a mai răspuns la telefon. Apoi am găsit lacătul pe uşa punctului de lucru”, spune clientul păgubit. În situaţia lui se află mai multe zeci de persoane, pe care asigurătorul RAI le va despăgubi din suma de 50.000 de dolari, pe care o acoperă cotizaţia agenţiei intrate acum în insolvenţă. „În cazul de faţă nu putem vorbi despre ţeapă. Membrul ANAT nu a pus lacătul pe uşă, ci a intrat în procedură de insolvenţă. Până nu se încheie procedurile, nu se poate spune că cineva a fost prejudiciat”, susţine Draşoş Anastasiu, vicepreşedinte ANAT. Mihai nu se aşteaptă însă să mai vadă vreun ban. „Asigurătorul ne-a spus azi că s-a depăşit plafonul, deci nu vedem nimic”, a spus clientul.

Adauga un comentariu

*