Avalansa de noutati la toate nivelele sistemului de invatamânt !
Prezent si ieri la noua runda de negocieri cu ministrul Educatiei, secretarul general al Federatiei Sindicatelor Libere din Invatamânt-F.S.L.I., Liviu Marian Pop, ne-a informat telefonic ca reprezentantii federatiilor sindicale reprezentative din invatamânt si cei ai Ministerului Educatiei, Cercetarii si Inovarii se vor întâlni astazi, 11 august a.c., la Complexul Studentesc Tei, pentru o ultima revizuire a Codului Educatiei, înainte ca acesta sa fie publicat si supus dezbaterii publice, timp de o luna. „Apreciem faptul ca doamna ministru Ecaterina Andronescu a declarat astazi (n.n.: luni, 10 august 2009) ca trebuie institutionalizat dialogul social cu reprezentantii tuturor federatiilor sindicale, dupa cum apreciem si opinia dumneaei ca legile Educatiei nu mai pot fi facute pentru doi -trei ani, ci pe termen mediu si sa fie concepute in asa fel, incât sa dea stabilitate sistemului educational pentru cel putin 12 – 15 ani”, a precizat Liviu Marian Pop. In forma definitivata ieri (forma care ar mai putea suferi unele modificari dupa intâlnirea de astazi, de la Complexul Studentesc Tei), principalele modificari aduse in invatamântul preuniversitar ar fi urmatoarele: * Elevii din ciclul primar vor fi evaluati la sfârsitul clasei a IV-a, pentru ca profesorii din ciclul gimnazial sa cunoasca nivelul copiilor * Trecerea de la gimnaziu la liceu se va face pe baza evaluarilor prin teste de tip international din timpul claselor V – VIII * La finalul liceului, fiecare absolvent va avea un atestat de competente digitale * Examenul de Bacalaureat ar putea fi simplificat prin eliminarea probelor orale, urmând ca – incepând chiar din 2010 – Bacalaureatul sa cuprinda doar trei probe scrise, respectiv la Limba româna – obligatorie pentru toti absolventii de liceu, inclusiv pentru cei din liceele cu predare in limba minoritatilor nationale, la Matematica – obligatorie pentru cei care au absolvit licee cu profil stiintific, sau Istorie – obligatorie pentru cei de la profilul socio-umanist; in functie de profilul candidatilor, cea de-a treia proba va fi la Chimie, Fizica, Informatica sau Biologie (pentru clasele de profil real), respectiv Economie, Geografie, Logica, Filosofie sau Psihologie, pentru candidatii de la profilul socio-umanist; cea de a patra proba, si ultima, va fi la Limba materna, doar pentru absolventii reprezentând minoritatile nationale * Elevii care au absolvit licee de specialitate cu profiluri bine conturate vor primi si certificate pentru competenta profesionala, nivelul 3, pe baza carora se vor putea angaja imediat dupa obtinerea diplomei de bacalaureat. Au intervenit modificari importante si in ceea ce priveste invatamântul universitar. Astfel, studentii care vor urma cursurile universitare cu frecventa redusa sau învatamântul la distanta cu frecventa redusa vor avea un an de studii în plus. Examenul de licenta va consta în doua probe obligatorii: una scrisa, constând într-un examen sumativ, si una în care va fi prezentat proiectul de licenta. Pentru prima data, pe diploma de licenta va fi precizat tipul de învatamânt urmat de student, programul de studii si forma de învatamânt (zi, frecventa redusa sau invatamânt la distanta). Doctoratul va fi organizat în forma de zi si frecventa redusa, fiind desfiintate formele de doctorat la distanta si doctorat la fara frecventa, iar durata studiilor doctorale nu va putea fi mai mica de trei ani, putând fi insa prelungita cu 1 – 2 ani, în functie de complexitatea acestor studii, decizia in acest sens urmând a fi luata de senatul fiecarei universitati. Studentul doctorand va fi asimilat ca fiind asistent de cercetare, putând preda 4 – 6 ore pe saptamâna, fara plata, bursa minima de doctorat fiind, numai la forma zi, echivalenta cu salariul net al asistentului de cercetare. Vom reveni. (St.O.)