Zemes, comuna “prinsa” intre alunecari de teren si drumuri impracticabile

zemes21.jpgDe mai bine de 18 ani, 5.000 de suflete din comuna Zemes, traiesc zi de zi un cosmar greu de imaginat. Zi de zi, ora de ora, 139 de case din comuna precum si toate cele 40 construite în satul Pietrosul, sunt amenintate de alunecarile de teren amplificate ori de topirea zapezilor in primavara ori caderile abundente de precipitatii primavara si vara.

În pericol este si biserica din Zemes, ai carei pereti au început sa crape. Problemele datorate alunecarilor de teren au aparut în vara anului 1992. Efectele s-au simtit, la început, pe dealul Humarie, apoi s-au extins catre zona locuibila. In vara lui 2005 inudatiile au produs mari pagube la Zemes. Zeci de kilometri de drum comunal si judetean, comuna fiind strabatuta de DJ 117, au fost distruse in totalitate. Si, parca nu ar fi fost de ajuns, principala cale de acces in comuna, pe DJ 117, dinspre Moinesti a fost inchisa. Dealul a luat-o la vale, facând impracticabil drumul. S-a ales o solutie de avarie, o ruta ocolitoare, balastata. De atunci, spun autoritatile locale, s-au facut zeci de proiecte, studii de fezabilitate, studii geo dar problema nu a fost rezolvata. Singura schimbare “in peisaj” este o pancarda agatata de crengile unui pom. Aflam ca DJ 117 se afla in administrarea Consiliului Judetean Bacau.

O istorie veche cu un pret exagerat

Silviu Bondor, vicepresedintele Consiliului Judetean Bacau spune ca pentru reabilitarea drumului DJ 117 Moinesti-Zemes-Bolatau ar fi nevoie de vreo 10 milioane de euro. “In bugetul din acest an s-au prins sapte miliarde de lei vechi pentru realizarea studiului de fezabilitate pe tronsonul Moinesti-Zemes-Pod Foale. Urmând ca in 2010 sa se realizeze studiul de fezabilitate si proiectul tehnic de la Pod Foale pâna la Bolatau. Eu zic ca reabilitarea drumului DJ 117, pe o lungime de aproximativ 22-24 kilometri va ajunge undeva la 10 milioane de euro asta daca dorim sa rezolvam problema si sa nu umblam cu peticeli. Sunt de facut consolidari de mal pe zonele unde terenul fuge la vale, canalizare, de reparat podetele si podurile”, afirma Silviu Bondor. Primul pas a fost deja facut. Studiul de fezabilitate pentru primul tronson Moinesti-Zemes-Pod Foale a fost realizat, la fel si proiectul tehnic. Urmeaza gasirea sursei de finantare si licitatia pentru constructor. Pâna atunci, pe DJ 117, in cartierul Lucacesti din Moinesti se lucreaza la acoperirea gaurilor din asfalt. Adica, peticirea de vara. Intentii pentru reablitarea DJ 117 au mai existat si in anii trecuti, lucru recunoscut de Silviu Bondor. “In mandatul trecut, eram consilier judetean stiu ca s-a discutat la nivel guvernamental acest aspect si chiar se vehicula o suma, undeva in jur de 80 de miliarde de lei. Fiind in perioada de precampanie electorala se punea problema de unde sa se inceapa lucrarea: dinspre Moinesti sau dinspre Bolatau. Se pare ca cei care negociau nu s-au inteles si proiectul a picat. Personal, as fi impartit suma in doua si incepeam lucrarea simultan din ambele sensuri. Macar se facea ceva, ca oricum cei care negociau nu au câstigat alegerile nici la Moinesti, nici la Zemes”, spune vicepresedintele Bondor. El mai spune ca s-a incercat si atragerea unei finantari nerambursabile dar ca, proiectul intocmit nu s-a situat sub plafonul maxim de finantare. “Se depasea cu mult valoarea grantului care se putea obtine si proiectul a picat”, puncteaza Bondor. Florin CRETU

Comentarii

  1. bun articol Florin,ma bucur ca nu ne-ai uitat.cit despre drum…… Cit o fi costind o telegondola ca a lui Pinalti???

  2. Surpriza: csj are in buget anul acesta 2 140 000 000 pt dj 117 ,pentru 6 km; pariu ca in 2 luni dispar?
    hai ,presa sau florine, intrebati-l pe Bondor sau pe benea( la asta nu merge b mare de tipar) ce vor sa faca cu ei???

Adauga un comentariu

*