În 2008, 39.000 de oameni au murit în accidente rutiere in Uniunea Europeana. UE a adoptat o serie de norme pentru reducerea numarului accidentelor rutiere, printre acestea numarându-se folosirea noilor tehnologii pentru cresterea sigurantei si eficientei automobilelor, existenta unui singur model de permis în tot spatiul comunitar si transmiterea amenzilor prin posta în cazul infractiunilor transfrontaliere.
In cel de al doilea Program de Actiune pentru Siguranta Rutiera, Comisia Europeana a adoptat în 2003, doua masuri, folosirea centurii de siguranta obligatorie pentru toate persoanele din automobil, iar copiii trebuie sa calatoreasca în scaune speciale, care fac parte fac parte si din cel de al treilea program de acest fel. S-a ajuns la concluzia ca, primn aplicarea acestor masuri, in 2008, numarul mortilor în accidentele rutiere a scazut cu 28 la suta fata de 2001. Tarile în care siguranta rutieră a crescut cel mai mult sunt Franţa, unde numarul deceselor a scazut cu 48 la suta, Portugalia – 48 la suta, sii Spania – 44 la suta. Cu toate acestea, numarul de 39.000 de morti este cu mult peste 27.000, limita impusa potrivit obiectivelor UE, pentru 2010.
Permis de conducere unic
Din 2013, toate permisele de conducere noi sau înlocuite vor avea formatul european, acela al unei carti de credit, noul format înlocuind cele peste 110 modele diferite existente în prezent în statele membre ale UE. Aceasta masura va impiedica, potrivit autoritatilor europene, „turismul pentru permise de conducere”, soferii care au permisul anulat într-o tara a UE nemaiputând sa conduca în celelalte state membre.
Drumuri semnalizate corespunzator
Parlamentul European a adoptat o directiva in 2008, ce promoveaza standarde europene pentru gestionarea infrastructurii de transport. În momentul de fata, standardele pentru siguranta drumurilor si întretinerea indicatoarelor rutiere sunt foarte diferite de la tara la tara. Conform noii directive, statele UE trebuie sa se asigure ca drumurile în lucru sunt semnalate corespunzator. În plus, aceasta contine reguli noi privind parcarile, evaluarile sigurantei rutiere si inspectiile pentru siguranta.
Standarde pentru siguranta automobilelor
Pentru a reduce numarul pietonilor si biciclistilor raniti pe drumurile Europei, Parlamentul European a introdus standarde mai stricte privind siguranta automobilelor, de exemplu prin noile sisteme de frânare si de protecţie frontala. În fiecare an, 8.000 de pietoni si biciclisti mor în accidente rutiere în UE, iar 300.000 sunt raniti. Noua lege va intra în vigoare din noiembrie a acestui an.
Amenzi prin posta
Soferii care comit infractiuni pe teritoriul altui stat membru al UE, viteza excesiva, ebrietate la volan, nefolosirea centurii de siguranta, ignorarea culorii rosii la semafor, primesc prin posta amenzile aferente infractiunilor. Conform studiilor efectuate, ponderea strainilor în accidente rutiere este mai mare decât participarea acestora la traficul national. Directiva adoptata la finele anului trecut rezolva principala problema existenta, respectiv schimbul de date între politisti gratie unui sistem electronic pentru schimbul de informatii între statele membre, prin care se pot transmite spre verificare numarul de înregistrare al masinii si datele personale ale conducatorului auto. În urma verificarii efectuate în statul membru în care autovehiculul este înregistrat, autoritatea nationala competenta poate transmite notificarea de infractiune posesorului autovehiculului, cu solicitarea platii amenzii aferente.
Româina, cea mai mare rata a accidentelor mortale
România este printre statele UE cu cea mai mare rata a accidentelor rutiere mortale, potrivit unui studiu publicat de Consiliul European pentru Securitatea Transporturilor. Anul trecut, 3.063 de persoane si-au pierdut viata în urma unui accident rutier în România, comparativ cu 2007, când 2.794 de persoane au decedat pe soselele tarii. România, Bulgaria, Polonia si Lituania au rata mortalitatii cea mai ridicata din UE, dar înregistreaza si cele mai slabe progrese în a reduce acest fenomen. Raportul mentioneaza, de asemenea, ca România, Italia si Bulgaria înregistreaza cele mai multe masini de lux din Uniunea Europeana. Scaderea la jumatate a numarului mortilor în accidente rutiere până în 2010, în raport cu 2001, ramâne înca departe de acest obiectiv. În acest ritm, UE va avea nevoie de înca sapte ani pentru a-si atinge obiectivul, Franta, Belgia si Spania numarându-se printre statele cu cele mai mari sanse de a-si îndeplini obiectivul. Suedia, Olanda, Marea Britanie si Elvetia(care nu face parte din UE) au sub pragul de 50 de morti la un milion de cetateni. Norvegia si Germania sunt aproape de primele locuri, urmate de Irlanda, Finlanda, Spania, Franta, Danemarca, Luxemburg si Italia. Toate celelalte state depasesc media Europeana, în timp ce Bulgaria, Letonia, Grecia, România, Polonia si Lituania se apropie de pragul de 150 de morti la un milion de locuitori.
Dan MINDIRIGIU