Codul Educatiei, pe felii ( IV )
O finala dura Andronescu – Miclea, arbitrata de premierul Boc

clip2.jpgReluând cu profund respect ideile formulate cu putine zile in urma de presedintele Traian Basescu, premierul Emil Boc a criticat inca o data Codul Educatiei, dar i-a cheamat la masa negocierilor pe Ecaterina Andronescu si pe Mircea Miclea. Dupa ce a studiat timp de o saptamâna Codul Educatiei (dupa cum, singur a marturisit), Emil Boc a ajuns, totusi, la concluzia ca acest Cod are si puncte bune, care ar putea fi promovate, DAR … Ei, si dupa Dar au urmat in serie remarcile critice. „Desi acest proiect de lege are lucruri bune si aici pot sa ma refer de exemplu la stagiatura din învatamântul preuniversitar, la reglementarea învatamântului medical, la reglementarea învatamântului militar, la prinderea în Codul Educatiei a unor normative si acte în vigoare care reglementeaza diverse domenii ale sistemului educational, totusi, proiectul de lege înaintat de Ministerul Educatiei nu respecta unele dintre prevederile programului de guvernare si ale Pactului National pentru Educatie”, a spus Emil Boc, la sfârsitul sedintei de Guvern. Premierul a venit, in premiera, si cu o solutie salvatoare: o comisie comuna, în care fiecare tabara sa vina cu expertii sai. Premierul a dat asigurari ca „nu este partizanul absolut al niciunui pachet de legi”, dar sustine un proiect de lege care sa respecte programul de guvernare si angajamentele din Pactul National pentru Educatie.

Viziuni diferite privitoare la depolitizare si autonomie

Discutiile preliminare dintre Andronescu si Miclea au intrat in impas chiar de la abordarea ideii de depolitizare a sistemului de invatamânt. Si premierul staruise, de fapt, supra acestui aspect, subliniind ca unele propuneri din Codul Educatiei, printre care si depolitizarea invatamântului, nu se încadreaza în programul de guvernare si în Pactul pentru Educatie, semnat de toate partidele parlamentare, de ONG-uri si de sindicate. Miclea si-a sustinut punctul de vedere, conform caruia trebuie neaparat facuta precizarea ca este garantata depolitizarea si profesionalizarea managementului institutiilor de educatie si cercetare, solicitând modificarea, in acest sens, a Codului Educatiei. El a propus sa se acorde o mai mare autonomie scolilor, sa li se dea puterea de a-si angaja atât cadrele didactice, cât si managerul, iar cadrele didactice sa-si poata adapta predarea la caracteristicile elevilor. In replica, Ecaterina Andronescu a precizat ca „politicul a ocupat tot spatiul public” si n-a fost de acord cu respingând în propunerile radicale de transformare a scolii, venite din partea lui Mircea Miclea, motivând ca, deocamdata, situatia reala din sistemul românesc de invatamânt nu permite o transformare totala, peste noapte.

Va fi elaborat, in parteneriat, un nou pachet de legi ?

Mircea Miclea a propus elaborarea, in comun, a unui nou pachet de legi, „care sa aduca intregul sistem de invatamânt cât mai aproape de nivelul Europei Occidentale”. Ecaterina Andronescu s-a dovedit a fi maleabila, acceptând ca, acolo unde va fi cazul, e gata sa faca modificari in Codul Educatiei. „Eu cred ca avem o obligatie fata de aceasta tara, ca toti cei interesati de Educatie sa facem o lege buna. Cred ca trebuie sa avem o abordare tehnica, sa cuprindem în lege cele mai bune solutii, în asa fel încât, într-adevar, sistemul de Educatie sa creasca în performanta. Din discutiile pe care le-am avut cu domnul Miclea, este si punctul de vedere al domniei sale. Vom încerca sa discutam pe solutile cele mai favorabile unei legislatii moderne si pentru performanta sistemului de Educatie. Eu nu tin sa nu las de la mine. Nu înseamna ca nu las de la mine. Dar am un obiectiv, acela de a avea o lege buna. Am dialogat cu sindicatele, studentii, profesorii, universitatile si cu toti cei pentru care aceasta lege se construieste. Nu este o lege ce o facem pentru Guvern, pentru mine sau domnul Miclea sau pentru o alta institutie. O facem pentru sistemul educational. Tintele sunt performanta si modernizarea Învatamântului”, a declarat Ecaterina Andronescu, dupa prima „întâlnire de lucru” cu Miclea.

Andronescu cere 7 la suta din PIB pentru reforma invatamântului

Ministrul Educatiei a precizat, atât in timpul discutiilor cu Mircea Miclea, cât si in declaratiile facute presei imediat dupa aceasta prima reuniune de lucru, ca proiectul Codului Educatiei s-a axat pe modernizarea si eficientizarea sistemului educational, pentru atingerea unor noi parametri de performanta, ceea ce presupune si un procent mai mare din buget pentru invatamânt. „Educatia trebuie sa beneficieze de 7% din PIB, pentru ca reformele au nevoie de resurse financiare. Reformele pentru modernizarea sistemului pe care le propunem nu se pot face si fara resurse financiare. O scoala trebuie modernizata sub toate aspectele”, a declarat Ecaterina Andronescu, mentionând ca in zilele urmatoare vor mai avea loc întâlniri pe marginea celor doua pachete de legi. Ministrul Educatiei a precizat si faptul ca va tine seama si de sugestiile primite pe forum în privinta Codului Educatiei, atunci când va fi elaborata varianta finala.
Stefan OLTEANU

Adauga un comentariu

*