Accidentele CFR, decontul nepăsării

Un nou accident pe calea ferată face victime printre pasageri – patru persoane au fost rănite, dintre care trei transportate la spital- după ce locomotiva care urma să tracteze trenul în care se aflau călătorii a lovit vagoanele cu viteză excesivă.Ciocnirea s-a produs între loca lităţile Fiad şi Romuli, din judeţul Bistriţa-Năsăud, acolo unde acceleratul Timişoara – Sighetu Marmaţiei a rămas blocat din cauza unei defecţiuni tehnice. În ultima perioadă, incidente feroviare au loc cel puţin odată pe săptămână, din cauze diverse, de la greşeli ale personalului, la defecţiuni tehnice sau starea deficitară a infrastructurii. Autorităţile şi lucrătorii din domeniu acuză nepăsarea din ultimii 20 de ani, care a transformat transportul pe calea ferată dintr-o variantă sigură într-una cât se poate de riscantă.
„În cazul de astăzi (ieri – n.r.) este vorba despre eroare umană. Din primele cercetări reiese că me – canicul de locomotivă nu a respectat procedura în astfel de cazuri”, explică secretarul de stat din Ministerul Transporturilor, Gheorghe Popa. În opinia acestuia, o altă problemă majoră este starea tehnică a trenurilor – circa 80% dintre locomotive au fost fabricate în anii ’60-’70, iar jumătate dintre acestea nu au mai fost modernizate. La vagoane, media de vârstă este de 31 de ani, în cazul celor de marfă, şi circa 25 de ani pentru cele de călători. Un alt aspect care pune transportul în pericol este infrastructura nemodernizată: în urma subfinanţării, CFR In frastructură are pierderi de aproximativ 250 de milioane de euro.

Zilnic, peste 20% dintre trenuri întârzie

Sindicaliştii susţin că incidentele cauzate de erorile umane sunt urmare a stresului la care sunt supuşi angajaţii CFR. „Oamenii nu-şi primesc salariile la timp de peste un an, nu au nicio perspectivă, pentru că nu există strategii şi, în plus, sunt stresaţi că în orice moment vor rămâne fără un loc de muncă. Nu-i de mirare că se întâmplă şi astfel de lucruri”, spune Voicu Sala, vicepreşedintele Federaţiei Mecanicilor de Locomotivă. Secretarul general al Asociaţiei Industriei Feroviare din România (AIF), Ştefan Roşeanu, spune că, în condiţiile actuale, fără finanţare şi fără o viziune clară, astfel de evenimente ar mai putea avea loc. „Acesta este rezultatul a 20 de ani de nepăsare – avem o delăsare a personalului, vagoane nemodernizate şi investiţii infime în infrastructură”, afirmă Roşeanu.
Transportul feroviar a început să fie abandonat şi de clienţi. Numai în prima jumătate a anului, CFR Călători a înregistrat o scădere de circa 20% faţă de anul trecut. Unul dintre factorii decisivi – întârzierile. Din cele 1.500 de trenuri care circulă zilnic, aproximativ 20% înregistrează întârzieri cuprinse între 1 şi 200 de minute. 75% dintre acestea vin ca urmare a restricţiilor de viteză.

Adauga un comentariu

*