„Analfabeti functional“(I)

Raportul anual privind starea învăţământului în 2008 realizat de Ministerul Educaţiei, Cercetării şi Inovării (MECI) arată că evaluările interne şi cele internaţionale relevă că elevii au rezultate tot mai slabe la învăţătură. În contextul scăderii rezultatelor la învăţătură, cercetătorii din domeniul lingvistic atrag atenţia că, potrivit statisticilor Uniunii Europene, peste 50% din absolvenţii de gimnaziu din România suferă de „analfabetism funcţional“ şi nu reuşesc să înţeleagă un text, în timp ce, în Finlanda, procentul celor care nu reuşesc să înţeleagă un text este de doar 4-5 la suta. Potrivit raportului, tot mai mulţi copii de grădiniţă au fost şcolarizaţi în ultimii ani. Rata de cuprindere în învăţământul preşcolar a crescut continuu în perioada 2001-2008, de la 67,5 la suta în anul 2001, la 77,8 la suta în anul 2008 – creşterea fiind astfel de peste 10% într-o perioadă de 8 ani. În anul şcolar 2008/2009, se menţine tendinţa ascendentă, valoarea indicatorului fiind superioară cu 0,2 la suta faţă de anul anterior. Concomitent cu această evoluţie pozitivă la nivel general, continuă să se păstreze discrepanţele pe medii de rezidenţă, în defavoarea mediului rural. Ponderea elevilor intraţi pentru prima dată în clasa I, care au frecventat învăţământul preşcolar, a înregistrat, în general, o evoluţie ascendentă în perioada 2001-2008. În anul şcolar 2008/ 2009, valoarea indicatorului a fost de 90,7 la suta. Elevii claselor a VII-a şi a VIII-a au avut rezultate mai slabe în privinţa evaluărilor naţionale în anul şcolar 2008/2009, la tezele cu subiect unic, comparativ cu anul 2007/2008, primul an în care a fost introdus sistemul de evaluare prin teze cu subiect unic, potrivit Raportului naţional privind starea învăţământului. Rezultatele slabe au fost înregistrate în special la disciplinele Limba şi literatura română şi Matematică, la care rata de promovare, adică proporţia elevilor care au obţinut cel puţin nota 5 din totalul elevilor înscrişi în clasa a VII-a, respectiv a VIII-a, a fost cuprinsă între aproximativ 70 şi 80 la suta, conform Agerpres. Totodată a scăzut şi rata de promovare la examenul de bacalaureat, calculată din numărul elevilor prezentaţi la examen, de la aproape 94 la suta la aproximativ 90 la suta. În ceea ce priveşte rezultatele la evaluările internaţionale, analiza informaţiilor disponibile, suplimentar faţă de raportul din 2008, evidenţiază faptul că la evaluarea TIMSS din 2007, ale cărei rezultate au fost făcute publice la finalului anului 2008, s-a înregistrat o scădere semnificativă, comparativ cu evaluările precedente (1995, 1999, 2003) în ceea ce priveşte achiziţiile elevilor români, atât la matematică, cât şi la ştiinţe. Tinerii din grupa de vârstă 15-24 ani continuă să se confrunte cu cele mai mari dificultăţi de inserţie profesională în totalul populaţiei active, totuşi rata şomajului a scăzut cu 1% în comparaţie cu anul precedent, ajungând la cea mai mică valoare după anul 2002, susţine Raportul privind starea învăţământului realizat de Ministerul Educaţiei, Cercetării şi Inovării (MECI). „Această situaţie a fost înregistrată în ultimul trimestru al anului 2008, de atunci efectele negative ale crizei economice au afectat în mod semnificativ piaţa muncii“, precizează raportul. În comparaţie cu anul anterior, rata şomajului a înregistrat o creştere mai importantă în cazul tinerilor cu studii gimnaziale (5 la suta) şi a celor cu studii universitare (3 la suta). Cea mai importantă scădere se observă la tinerii cu studii profesionale (aproximativ 6 la suta).
.

Comentarii

  1. Inca stam bine.Daca se continua aceasta politica in ceea ce priveste finantarea invatamantului peste putini ani o sa trebuiasca sa ne comparam cu state din lumea a patra nu cu Finlanda,unde se stie ca este unul din cele mai performante sisteme educationale.

Adauga un comentariu

*