Moartea unui maestru

Lumea muzicii onestene si românesti este mai saraca acum, când marele compozitor Eugen Bertea nu se mai afla printre noi. Marele maestru devenise o legenda, atât la Onesti, cât si in tara, dupa ce el si-a dedicat muzicii intreaga lui viata, in care a pregatit vedete precum Loredana Groza, Carmen Radulescu, Cristina Spatar sau Alexandra Ungureanu, a facut turnee muzicale impreuna cu Stefan Banica senior, Corina Chiriac, Cornel Constantiniu sau Vasilica Tastaman, a obtinut sute pe premii cu melodiile compuse de el, a cunoscut sefi de state si de guverne, a condus zeci de fanfare, orchestre sau coruri, a compus piese pentru Gabriel Dorobantu, Alexandru Jula sau Marina Florea si a lucrat cu mii de instrumentisi si solisti vocali, dintre care cei mai multi au fost copii. Despre succesele lui Eugen Bertea, care au fost atât de multe, incât nici el nu le mai tinea minte pe toate, se pot scrie volume intregi, insa despre omul din spatele maestrului s-au spus foarte putine lucruri. Despre momentele critice din viata lui, despre greutatile pe care le-a intâmpinat de-a lungul carierei, despre ofurile lui si despre multe altele nu prea s-a vorbit. Si asta se datoreaza chiar maestrului, care avea o fire atât de optimista, incât nu aducea niciodata vorba despre greutati si despre necazuri, pe care le tinea sub tacere. Atunci când discutai cu el sau te aflai in preajma lui, te cuprindea un sentiment de incredere, de siguranta. Vorbea calm si avea figura relaxata, chiar zâmbitoare. Te privea cu atentie si avea darul de a te incuraja din priviri, chiar daca nu erai elevul lui. Poate de asta s-a inteles atât de bine cu micii artisti, pentru ca avea darul de a comunica si fara cuvinte. Insa, atunci când venea vorba despre el si despre greutatile cu care se confrunta, cu greu accepta sa vorbeasca, dupa insistente repetate. Cel mai mult il deranjau dificultatile financiare si faptul ca nu beneficia nici macar de un spatiu adecvat pentru a putea face performanta, ci avea doar o mica incapere la parterul Casei de Cultura, pentru care reusea cu greu sa plateasca chiria. Il mai necajea si lipsa de interes a tineretului fata de preocuparile artistice si faptul ca tinerii sunt atrasi mai mult de subcultura sau chiar de droguri. Mai era deranjat si de lipsa de sprijin pe plan national fata de muzica, de arta si de cultura, in general. Venit la Onesti la mijlocul anilor ’70, Eugen Bertea s-a indragostit de acest oras si de locuitorii lui si a fost impresionat de entuziasmul cu care onestenii se implicau in activitatea cultural-artistica si de sprijinul pe care sefii de partid il acordau muzicii. Acel sprijin si acel entuziasm au disparut dupa Revolutie, fapt care l-a intristat foarte mult pe maestrul Bertea, care venea dintr-o alta epoca, in care multe valori erau clar conturate. Maestrul Bertea s-a straduit sa transmita acele valori si elevilor lui, chiar daca s-au schimbat conditiile, iar climatul artistic a devenit vitreg. Legendarul maestru, care a compus melodii pentru ingerasii de copii, va compune acum si pentru ingerii adevarati, printre care a ajuns deja.

Florin TANASE

Adauga un comentariu

*