Mafia naşilor, gaura neagră din bugetul CFR

mafia.jpg„Naşii” de pe tren închid ochii şi îşi deschid buzunarele atunci când îi întâlnesc pe cei care călătoresc fără bilet. Reporterii EVZ au reuşit să demonstreze prejudiciul considerabil pe care-l aduc în fiecare zi bugetului statului angajaţii CFR, celebrii „naşi” de pe tren.Reporterii noştri au călătorit o zi întreagă pe mai multe rute din jurul Bucureştiului, urmărind cu atenţie activitatea controlorilor din trenuri. Sistemul „naşilor”, perfecţionat de-a lungul anilor, este greu de atacat, însă am descoperit o fisură. Am numărat, pur şi simplu, toţi călătorii din tren între anumite staţii şi apoi am comparat numărul acestora cu numărul de bilete vândute de CFR. Diferenţa rezultată este sesizabilă, iar fiecare „naş” îşi poate „rotunji” salariul lunar cu minimum 1.000 de euro, potrivit calculelor noastre, la estimările cele mai mici posibile. Deşi şi noi, şi „naşii” am găsit sute de persoane fără bilete, nu s-a dat nici măcar o singură amendă. Supracontrolorii, cei care supraveghează „naşii”, pe care i-am întâlnit pe o rută, nu au avut nicio reacţie, dovedind că fac parte din acelaşi sistem uriaş de spoliat banii publici. Aveţi întreg „filmul” investigaţiei în rândurile care urmează.

Negociere între vagoane

Cel mai bun loc pentru a te târgui cu „naşul” este în spaţiul dintre vagoane, „la dos” de eventualele priviri indiscrete. În trenul de dimineaţă spre Timişoara, spaţiul era ocupat de două persoane ce urmăreau atente orice mişcare a controlorilor, care verificau biletele în vagonul din faţă.„Hai, plecaţi de aici, vă rog. Am şi eu o treabă de rezolvat şi nu vreau să mă refuze dacă vede atâta lume”, s-a răstit unul dintre ei, deranjaţi de faptul că stăteam în apropiere. N-a fost nevoie să plecăm, pentru că, între timp, spre enervarea bărbatului, alături de el au mai venit doi tineri, care aveau aceeaşi „problemă”.

Blatiştii sunt direcţionaţi spre primul vagon

Când au ajuns în dreptul lor, după o scurtă negociere, „naşii” au spus răspicat: „Mergeţi către primul vagon”. Nervoşi, bărbatul şi cei doi tineri s-au conformat. „O ţară plină numai de hoţi şi bandiţi”, spune unul printre dinţi. La alt capăt de vagon, trei tineri îi aşteptau şi ei pe controlori. „Rezolvăm repede. Şi aşa mergem doar două staţii”, spunea unul dintre ei. Când au venit „naşii”, au primit acelaşi instrucţiuni, fără prea multe comentarii au fost în – drumaţi către primul vagon. Rând pe rând, toţi blatiştii dintre vagoane au fost adunaţi în partea din faţă a trenului, unde probabil le era mai uşor „naşilor” să încaseze „taxa” şi să-i aibă sub supraveghere la încheierea controlului biletelor în întreg trenul. Până să ajungem la prima staţie, Videle, am numărat călătorii. Pentru a nu risca vreo eroare, am făcut numărătoarea de câte două ori în fiecare vagon. Când am ajuns la primul vagon, blatiştii menţionaţi mai devreme stăteau liniştiţi pe scaune, bucurându-se de călătorie sub protecţia „naşilor”.

Jumătate de tren, fără bilet

Rezultatele numărătorii călătorilor au fost surprinzătoare, mult peste ceea ce ne aşteptam. Astfel, în trenul Intercity care ducea spre Timişoara, între Bucureşti şi Videle, reporterii au numărat 183 de persoane. Potrivit datelor oficiale pe care le-am primit de la CFR, „în data de 21.10.2009, trenul Intercity 591, pe relaţia Bucureşti Nord – Videle a avut 99 de călători”, iar dintre aceştia unul singur şi-a cumpărat oficial bilet din tren.Diferenţa dintre numărătoarea reporterilor EVZ şi legitimaţiile de călătorie înregistrate la CFR este de 84 de călătorii. Astfel, dacă evaluăm costurile biletelor necumpărate, ajungem la o pierdere pentru CFR de 1.848 de lei. Calculul a fost făcut pe baza preţului unui bilet la clasa a II-a pe distanţa respectivă. Însă nu toţi blatiştii au coborât la prima staţie.

Contabilitatea CFR: nici o amendă, toţi călătorii au bilet

Discrepanţa dintre numărătoarea noastră şi evidenţa CFR s-a menţinut şi între următoarele două staţii. Astfel, între Videle şi Roşiorii de Nord, în timp ce reporterii a numărat 149 de persoane, datele CFR arată că au fost 98 de călători. Din nou o diferenţă foarte mare, 51 de bilete. Şi aici ar fi o pierdere minimă de 494 de lei. La întoarcerea spre Bucureşti, am luat trenul accelerat care venea dinspre Târgu-Jiu. Locurile erau ocupate sporadic. Pentru că trenul fusese deja controlat, „naşii” doar străbăteau vagoanele repede pentru a vedea cine a mai urcat de la ultima staţie. La un capăt de vagon, o femeie în vârstă stătea pe scări fără să schiţeze niciun gest la îndemnul controlorilor: „Legitimaţia dumneavoastră de călătorie”. După câteva secunde, femeia răspunde încet. „N-am bilet, nu sunt bani”, îi spune aceasta scurt controlorului. „Măcar stai şi matale mai spre primul vagon, mai în faţă”, îi spune „naşul” şi pleacă mai departe.Un alt călător, un bărbat trecut de 50 de ani, vorbea tare: „Nu ştiu cât e biletul, nu dau niciun leu, n-am bani”, spune acesta pe ton de răzvrătire. Controlorul insistă. „Nici măcar un leu n-ai?”, îl întreabă, însă fără să primească vreun răspuns. Înainte să ajungă trenul în Videle, am început numărarea că lătorilor. În total erau 283 de persoane. Potrivit CFR Călători, între Roşiori Nord – Videle, au fost 276 de călători. Diferenţă de 7 călători şi nu s-a dat nicio amendă. Potrivit calculului bazat pe preţul unui bilet pe distanţa respectivă, CFR a avut o pierdere de 80 de lei.

Comentarii

  1. Mama mea e pensionara si a calatorit cu personalul din Bacau catre Pascani si a intampinat aceeasi situatie similara cu cea din articol. Singura diferenta e ca, nasul nici n-a mai trimis „blatistii” la vagonul 1, a luat „spaga” de fata cu toti calatorii, iar mama mea a luat atitudine si a comentat ca de aceea nu vom avea conditii civilizate intr-o calatorie cu trenul. Si stiti care a fost atitudinea nasului si a „blatistilor”? Sa-si vada de treaba ca o poate pati, ca e pensionara si sa stea acasa, sa nu mai umble pe drumuri. Efectiv a fost amenintata. De aceea nu merge si nu va merge nimic in tara noastra, in tara lui Papura Voda. Toleram astfel de acte si toleram pe banii nostri si pe confortul nostru.

Adauga un comentariu

*