Anul trecut, in apropiere de New York, angajatul unui supermarket a fost omorit dupa ce a fost calcat in picioare de multimea disperata sa cumpere ceva la pret redus. Reducerile practicate ajung si la jumatate fata de pretul obisnuit
Cozile de pe vremuri la lapte si mizel au corespondent in America secolului 21. In perioada comunista, pentru a avea o sana, untul de pe felia de piine sau o bucata de salam romanii se trezeau la patru dimineata si se calcau in piciare la cozi ca sa ajunga la tejghea si sa apuce una dintre delicatese. Chiar si in ziua de azi, americanii fac exact acelasi lucru, insa din motive cu totul diferite. “Vinerea neagra” sau “Black Friday”, cum e numita in SUA, este cea mai asteptata zi din an atunci cind vine vorba de cumparaturi. In ziua imediat urmatoare de dupa Ziua Recunostintei, aniversata in ultima joi din noiembrie, in obiceiul de consum al locuitorilor din Statele Unite ale Americii s-a intiparit ideea ca vor avea parte de cele mai bune deal-uri cind vine vorba de noi achizitii, in special la electronice. Presa si marile lanturi de magazine incep sa promoveze reducerile practicate de “Black Friday” cu mai bine de o luna inainte iar reactia este cea scontata. Oamenii se trezesc cu noaptea in cap si se aseaza la cozi interminabile, citeodata lungi si de citeva strazi, pentru a cumara ceva care este la reducere. Aproape ca nu mai conteaza ce. Indiferent ca este frig, ploua, ninge sau la coada, in jurul orei patru dimineata, sunt deja 200 de oameni, clientii disperati sa cumpere ceva isi iau locul in linie. Asta chiar daca inainte ca magazinul sa isi deschida usile pentru public habar nu au daca produsul pe care il vor va fi la reducere sau nu si daca a meritat imbulzeala.
Popularitatea de care se bucura “Vinerea neagra” este motivata de banii pe care cumparatorii ii pot salva stind la traditionalele cozi de Thanksgiving Day. Fie ca este vorba de imbracaminte, incaltaminte, mobila, produse pentru casa sau electronice, reducerile practicate in aceasta zi sint semnificative. Citeodata merg si pina la 50 la suta, iar din diversitatea ofertei este imposibil sa nu gasesti ceva de care sa ai nevoie in casa. Spre exemplu, un televizor Samsumg LED cu diagonala de 46”, ultima generatie in materie de televizoare, ar putea fi achizitionat in aceasta zi cu circa 1750 de dolari, cu circa 500 de dolari mai putin decit pretul practicat in mod obisnuit, de peste 2200 de dolari. Fiecare vrea sa ajunga printre primii, pentru ca oferta nu dureaza decit citeva ore, pina cind stocurile cu bunurile aflate la pret redus se epuizeaza.
Isteria care ii apuca pe americani cind vine vorba de cumparaturi si reduceri nu are limite. Cea mai buna dovada este incidentul inregistrat anul trecut la un supermarrket din apropiere de New York. Dupa citeva ore de stat la coada, in asteptatea deschiderii mall-ului, multimea dezlantiuta a dat rupt usile si a dat buzna in magazin, calcind in picioare si omorind un angajat de la securitate pus sa asigure paza. Evenimentul a determinat guvernatorul statului New York sa ceara companiilor sa instituie masuri speciale pentru a preveni astfel de accidente.
Ingramadeala de la magazile din “Vinerea Neagra” este o dovada cit se poate de elocventa ca societatea americana este o societate de consum si ca americanii nu se dau inapoi de la placerea de a cumpara, chiar daca produsele pe care le achizitioneaza le sint necesare sau nu prea. Nici chiar in perioada de recesiune, cind bugetul de cheltuieli este semnificativ redus din cauza instabilitatii financiare a multora dintre familii.
Pentru „Observator de Bacau” – Costinela Breahna, New York