Inspectoratul de Poliţie Judeţean Bacau s-a autosesizat şi a demarat o serie de verificari cu privire la situaţia prezentata unui post local de televiziune, de parintele unui elev de clasa a IV-a, al unei şcoli generale din municipiul Bacau. Mama minorului de 10 ani arata faptul ca in ultima perioada, un coleg de clasa al fiului ei ii solicita acestuia sume de bani.
In urma verificarilor efectuate s-a stabilit ca A. Camelia, de 34 de ani, a observat, in urma cu 2 saptamani, ca fiul ei de 10 ani are asupra sa sume mai mari de bani decat cele obi?nuite zilnic.Ulterior aceasta a constatat ca fiul sau ii sustragea sume mici de bani, motivand ca trebuie sa-i dea unui coleg de clasa, care l-a ameninţat. Din discuţiile purtate de poliţişti cu conducerea şcolii şi cu personalul didactic nu au rezultat aspecte legate de ameninţari, solicitari de bani sau altercaţii intre elevii şcolii. Din verificari poliţiştii au stabilit ca minorul care ar fi pretins bani a avut divergen?e şi cu alt coleg de clasa. Divergenţele au pornit de la un schimb de bunuri care a avut loc intre cei trei minori. Parinţii minorilor au fost avertizaţi de poliţişti cu privire la supravegherea copiilor.
Poliţiştii de proximitate au desfaşurat cu elevii clasei respective o activitate de prevenire a delincvenţei juvenile şi victimizarii minorilor, activitate la care au participat şi parinţi.
Comportamente predelicvente ale minorilor
Ce ii determina pe copii sa adopte comportamente predelincvente? Ideea de libertate; aderarea, din teribilism, la grupuri conduse de lideri mai mari ca varsta; respingerea unui anumit tip de educaţie primita in familie; desele conflicte familiale, violenţa domestica. Care sunt consecinţele? Eşecul şcolar; limitarea şanselor de dezvoltare psiho-sociala armonioasa; dese conflicte cu parinţii;
adoptarea unui mod de viata stradal; intrarea in contradicţie cu legea prin comiterea de furturi, acte de vandalism consum de alcool sau de droguri. Ce se poate face?
Fiecare copil trebuie inţeles şi personalitatea lui respectata.
Fiţi fermi cu copilul, dar nu agresivi; violenţa nu este nicidecum o modalitate de soluţionare a problemelor ci mai degraba le amplifica. Interesaţi-va permanent de situaţia şcolara a copilului dumneavoastra. Incercaţi sa-i cunoaşteţi şi sa va apropiaţi de prietenii copiilor dumneavoastra. Asiguraţi in familie un climat afectiv de buna inţelegere. Distribuiţi copiilor sarcini clare in desfaşurarea vieţii de familie care sa le dezvolte simţul responsabilitaţii şi utilitaţii; nu exageraţi insa. Atunci cand observaţi o schimbare negativa in comportamentul copilului dumneavoastra, motivaţi-l pentru rezolvarea in comun a problemei cu care se confrunta.
Alegeţi comunicarea: lipsa dialogului creeaza bariere greu de trecut in relaţia copil-parinţi. Cand situaţia pare a scapa de sub control, adresaţi-va celor care va pot fi de ajutor (profesori, Poliţie, organizaţii neguvernamentale, asociaţii de tineret), care va pot sfatui şi sprijini in rezolvarea problemelor. (D.M.)