Conflictul cu o instituţie bancară nu trebuie să ajungă întotdeauna în instanţă pentru a primi o soluţionare. O dispută între un client şi o bancă se poate rezolva pe cale amiabilă dacă părţile apelează la un mediator bancar.
Medierea este o procedură care permite prevenirea şi rezolvarea certurilor, disputelor, conflictelor şi litigiilor cu rapiditate, utilizând ajutorul profesioniştilor pregătiţi şi specializaţi care, păstrându-şi neutralitatea, ajută pe cei în cauză să reuşească încheierea unui acord avantajos, conform deciziei părţilor.
Aşa îşi descrie activitatea Uniunea Mediatorilor Bancari din România, instituţie care îşi propune să înlocuiească utilizarea procedurilor de litigiu cu medierea, o metodă alternativă considerată mai eficientă, ce nu implică instanţa în soluţionarea cauzelor.
MEDIATORII AUTORIZATI, MEMBRI AI UNIUNII MEDIATORILOR BANCARI, SUNT SINGURII MEDIATORI ABILITATI SA MEDIEZE CONFLICTELE DINTRE INSTITUTIILE FINANCIAR – BANCARE SI CLIENTII ACESTORA
Uniunea Mediatorilor Bancari este unica asociatie profesionala a mediatorilor autorizati, specializata in medierea conflictelor dintre banci si clientii acestora, precum si a medierii conflictelor dintre societatile de leasing, asigurari si clientii lor, urmand si respectand Standardele Europene ale medierii elaborate de Institutul International de Mediere (IMI) cu sediul in Irlanda.
Mediatorii autorizati, membri ai Uniunii Mediatorilor Bancari au pregatirea necesara medierii conflictelor in domeniul financiar – bancar, fiind de profesie juristi si specialisti finante banci, precum si absolventi ai unor cursuri de pregatire suplimentara, in medierea conflictelor financiar – bancare, efectuate in tara si Comunitatea Europeana.
Atunci cand bancile, societatile de leasing, asigurari si clientii acestora, doresc solutionarea pe cale amiabila, nejudiciara, a conflictelor dintre ei, tinand cont de multiplele avantaje ale medierii, evidentiate de cateva decenii de aplicare in statele occidentale dezvoltate, ii sfatuim sa consulte lista cu mediatorii autorizati, membrii ai Uniunii Mediatorilor Bancari, afisata pe site-ul uniunii, http://www.mediatorbancar.ro, sectiunea,,Membri UMB”.
De asemenea, sfatuim institutiile financiar – bancare, solicitate prin invitatie scrisa de catre un mediator autorizat sa se prezinte la sediul sau, pentru incheierea ,,Contractului de mediere” la solicitarea unei persoane fizice sau juridice, mai intai de a da curs invitatiei, sa verifice daca mediatorul care i-a adresat invitatia, este membru sau nu al Uniunii Mediatorilor Bancari, dupa care sa decida daca da curs sau nu invitatiei.
In cazul in care, o persoana fizica sau juridica doreste declansarea unui proces de mediere cu o banca creditoare, avand in vedere faptul ca, centralele bancilor sunt concentrate in Bucuresti, cu exceptia Banci Transilvania care isi are sediul in Cluj, iar medierea litigiilor in toate cazurile se efectueaza prin centrala bancii, ii sfatuim sa contacteze telefonic, conducerea Uniunii Mediatorilor Bancari la unul din numerele de telefon afisate pe site-ul uniunii, in sectiunea,,Contact”, pentru ai repartiza cererea la unul dintre membrii UMB, iar in judetele in care nu avem membrii, la un mediator colaborator, a carei pregatire profesionala a fost testata de catre conducerea UMB in prealabil si exista un contract de colaborare intre Uniunea Mediatorilor Bancari si acesta.
Membrii Uniunii Mediatorilor Bancari, pot efectua servicii de medierea anumitor tipuri de conflicte care intervin intre banca si clienti: dobanzi calculate gresit, marirea nejustificata a dobanzilor ,,fixe” pe perioada derularii intregului contract, comisioane nejustificate, erori in procesarea tranzactiilor cu carduri, erori in procesarea tranzactiilor efectuate de clienti prin online banking, ori informatii incomplete sau neclare, operatiuni neautorizate in conturi, fraude bancare, inregistrari nejustificate ca rau platnic in cadrul Centralei Riscurilor Bancare(CRB) si Biroul de Credit, introducerea in contractele de credit a unor clauze abuzive, necomunicarea majorarii ratei dobanzii, modificarea clauzelor conventiei fara consultarea si acordul partilor contractante si neconsemnarea prin act aditional” semnat de ambele parti, prelucrarea cu intarziere a ordinelor de plata care aduc prejudicii clientilor.
De asemenea mediatorii autorizati, membri ai Uniunii Mediatorilor Bancari mai pot oferi servicii de medierea conflictelor intervenite intre clienti si banca, cum ar fi: neplata cu rea credinta de catre clientii debitori a datoriilor banesti ori de alta natura catre banca creditoare, plata repetata cu intarziere de catre clientii debitori peste data scadenta a datoriei, restabilirea situatiei anterioare declansarii procedurii insolventei de catre clientii debitori, refuzul platii nejusustificate din partea clientilor debitori bancii creditoare a dobanzilor si penalitatilor calculate legal, amenintarea, insultarea, calomnierea sau lovirea de catre clientii debitori a angajatilor bancilor creditoare, denigrarea bancilor in mass – media de catre clienti, depunerea de reclamatii nejustificate la ANPC si BNR in detrimentul bancilor etc.
Asiguram pe toti clientii nostrii, persoane fizice si persoane juridice ca, Uniunea Mediatorilor Bancari nu va precupeti nici un efort pentru ca mediatorii autorizati – membri ai Uniunii Mediatorilor Bancari, prin intermediul formelor de exercitare a profesiei, sa asigure servicii de mediere la standarde ridicate cu respectarea principiilor fundamentale ale medierii.
In curand, conducerea Uniunii Mediatorilor Bancari va elabora o procedura standard, privind medierea conflictelor bancare, care va fi afisata pe site-ul uniunii si transmisa tuturor centralelor bancilor impreuna cu tabelul mediatorilor autorizati, membrii ai UMB.
Presedinte UMB
Tudor Tatu
0744750036
http://www.mediatorbancar.ro