Masurile pastorale ce starnesc controverse

Patriarhia Romana a facut publica de curand, o hotarare a Sinodului BOR privitoare la preotii divortati si recasatoriti. Decizia Sinodului a stanit aprigi controverse in randul preotimii.

Hotararea a fost luata la intrunirea Sinodului din 11 februarie si prevede sanctionarea preotilor recasatoriti. Ea face, insa, diferenta intre preotii care se afla in aceasta situatie in momentul de fata si cei care vor divorta pe viitor.

Conform hotararii Sinodului, in prezent, in Patriarhia Romana exista 570 de preoti divortati si recasatoriti, ceea ce reprezinta 3,5 la suta din totalul de peste 16.000 de preoti de mir. Se pare insa ca, in realitate, numarul preotilor aflati in aceasta situatie depaseste o mie! Pentru acestia, sanctiunea este ca sa nu poata ocupa functii de conducere in Biserica si sa nu se poata transfera de la o parohie la alta. Pentru cei care vor divorta de acum inainte, sanctiunea este mai aspra si anume, caterisirea, adica depunerea din treapta preoteasca.

Se fac unele precizari

Sfantul Sinod al Bisericii Ortodoxe Romane a luat o hotarare importanta, asupra careia a pastrat insa discretia. O decizie care urmareste sa reglementeze situatia preotilor divortati, divortati si recasatoriti, vaduvi si recasatoriti. Asa cum era si de asteptat, aceasta hotarare a starnit nemultumiri si proteste in randul preotimii, pentru ca taie in carne vie. Insa, de ce sa n-o spunem, lasa si loc de negociere ierarhilor.

Masurile au caracter unitar si obligatoriu si se aplica in toate eparhiile BOR unde exista preoti divortati sau recasatoriti. Hotararea Sinodului BOR are ca scop „intarirea institutiei familiei preotului ortodox, sporirea disciplinei si moralitatii in randul preotilor de mir si diminuarea cazurilor care influenteaza negativ viata si activitatea bisericeasca”.

In acelasi timp, pentru a pastra, potrivit indatoririlor sale, „unitatea dogmatica, liturgica si canonica, precum si comuniunea cu intreaga Biserica Ortodoxa”(art.14 lit.a, din Statut) si fidelitatea fata de disciplina Bisericii Ortodoxe Universale, Sfantul Sinod a hotarat ca, la nivelul eparhiilor Inaltpreasfintitii si Preasfintitii Chiriarhi sa respecte cu strictete prevederile canonice, statutare si regulamentare bisericesti, care nu admit recasatorirea clericilor, sanctionand, potrivit prevederilor regulamentare, clericii aflati in aceasta situatie. Astfel, potrivit deciziei Sinodului, clericii divortat si recasatoriti nu pot ocupa posturi de conducere in administratia bisericeasca, nici postul de preot paroh, nu pot promova in alte parohii, nu pot fi propusi si nu pot primi ranguri bisericesti si nici nu pot preda in invatamantul teologic preuniversitar sau universitar. Preotii care divorteaza sau se recasatoresc vor fi sanctionati cu pedeapsa depunerii din treapta preotiei.

Pedepse nuantate pentru cei parasiti de sotie

Exista insa si nuantari, cum ar fi cele in cazul preotilor parasiti de sotie. Daca au rezultate pastorale deosebite, daca dovedesc calitati misionar-pastorale si comportament bisericesc, au relatii bune cu credinciosii, pregatire teologica deosebita sau au copii in intretinere, ei nu vor fi indepartati din cadrul bisericii, chiar daca nu mai slujesc la altar. Potrivit deciziei Sinodului, vor fi identificate modalitati de folosire a unor astfel de preoti, de la caz la caz, in administratia bisericeasca, in activitati filantropice, in invatamantul de stat sau in posturi neclericale de cantareti bisericesti. Intr-un document al Sinodului se arata ca, dupa 1990, numarul preotilor divortati, divortati si recasatoriti, vaduvi si recasatoriti a crescut, dar ca acestia nu au fost tratati unitar pe cuprinsul Patriarhiei Romane, fiecare episcop actionand dupa voia si judecata sa.

Decizii importante care pot schimba destinele preotilor

Tinand cont de canoanele, regulamentele si legiuirile bisericesti, Sinodul a decis sa-i cateriseasca pe preotii care vor divorta de-acum inainte si sa le interzica preotilor care erau pana la data hotararii divortati, divortati si recasatoriti, vaduvi si recasatoriti sa mai ocupe functii in administratia bisericeasca, inclusiv functia de paroh,  exceptie facand preotii de la tara din parohii cu o situatie speciala, sa fie promovati in alte parohii, sa primeasca ranguri bisericesti, sa predea in invatamantul bisericesc si sa oficieze singuri Taina Cununiei, ci numai in sobor cu alti preoti, exceptia operand tot in mediul rural unde nu poate fi intrunita aceasta conditie.

La mana Episcopului

Totusi, Sinodul lasa o portita deschisa. Episcopul locului, dupa examinarea atenta a unui caz, de preot divortat inainte de hotararea Sinodului, poate hotari sa-l foloseasca pe preotul respectiv in invatamant sau administratie. Nu este insa ingaduita chiriarului vreo forma de pogoramant in cazul celor care divorteaza acum. Prin urmare, preotii care divorteaza de azi inainte, vor fi caterisiti. Sinodul asteapta ca, pana la urmatoarea sa intrunire, sa aiba o situatie exacta a numarului de preoti divortati, divortati si recasatoriti, vaduvi si recasatoriti. Acelasi lucru se intampla si la Bacau. „In momentul de fata se lucreaza la intocmirea listelor cu preotii aflati in aceasta situatie. In functie de rezultate, se vor lua masurile indicate de Sfantul Sinod”, a declarat preotul Constantin Gherasim, purtator de cuvant al Arhiepiscopiei Romanului si Bacaului. Dupa unele date neoficiale, in judetul Bacau s-ar afla in aceasta situatie peste 20 de preoti.

S-o luam de la Adam si Eva

Prima porunca data de Dumnezeu a fost aceea ca „nu este bine ca omul sa fie singur pe pamant”. Si de aceea, a si creat femeia. In Vechiul Testasment erau acceptate bigamia si poligamia. Insa, timpul a schimbat regulile. Pana la venirea Mantuitorului, exista chiar o porunca sa nu se casatoreasca oameniii decat numai cu cei din neamul lor. In Noul Testament, dupa venirea Mantuitorului, aceste lucruri s-au modificat. Iisus Christos a spus ca nu numai adulterul trebuie condamnat, ci si gandul pacatos. El a lasat invataturile Sale celor 12 Apostoli, iar intre acestia, nu de putine ori, au aparut disensiuni in ceea ce priveste propovaduirea Evangheliei. In anul 50, s-au adunat Apostolii la Ierusalim, unde au tinut Sinodul Apostolic. Si aici au avut loc discutii contradictorii. Astazi, episcopii, preotii, diaconii, sunt urmasii apostolilor. Conform invataturilor lasate de acestia, „preotul trebuie sa fie barbat al unei singure femei, cu toate calitatile morale ale acesteia”. Acesta este singurul text din Noul Testament care face referire la modul cum trebuie sa fie preotul atunci cand se casatoreste. Adica sa nu fie bigam sau poligam. La inceput, Episcopii erau obligati sa se casatoreasca, aratandu-se ca cine isi va lasa sotia din motiv de evlavie sa se cateriseasca. Mai apoi, s-a hotarat de diferite Sinoade ca Episcopii sa nu mai fie obligati sa se casatoreasca. Adevaratul motiv care a stat la baza acestor decizii a fost acela de a se pastra averea Episcopiilor, de a nu fi impartita mostenitorilor Episcopilor. Trebuie facuta o deosebire intre canoanele sfintilor parinti ai bisericii si dogme. Dogmele nu pot fi schimbate, sunt invataturi de credinta ale bisericii, in timp ce canoanele sunt niste norme crestine valabile pentru perioada cand au fost ele date. Fiecare Sinod a dat canoane care au schimbat regulile. Hotararea Sinodului data in februarie pune accent pe canoanele Sfantului Vasile cel Mare, precum si ale altor Sfinti care au dat canoane mai riguroase. Numai ca altfel era stilul de viata pe timpul lui Vasile cel Mare si altul este acum. Canoanele Sfantului Vasile cel Mare trebuie luate ca reper, insa nu pot fi aplicate in totalitate. Nimeni nu spune ca nu trebuie sa intarim spiritul epocii primare, dar trebuie sa traim in realitate. Un singur exemplu. Pe vremuri, Episcopii se adunau la Sinoduri mergand pe jos, desculti, dadeau de pomana la saraci, chiar si hainele de pe ei, nu se fereau de leprosi. In zilele noastre, Episcopii vin la sedintele Sinodului in Dodge sau Cadillac! Daca se va proceda in acest fel, exista pericolul reinvierii inchizitiei. Si inca un lucru. Sfanta scriptura, precum si toate canoanele nu admit ca sotia preotului sa dea divort. Niciodata nu s-a pus in discutie posibilitatea ca o femeie sa dea divort, pentru ca, in casa preotului si nu numai, femeia n-avea dreptul sa deschida gura, sa spuna ceva. Numai barbatii puteau da divort si numai daca femeia era prinsa in adulter. Atunci a dat Sfantul Vasile cel Mare canonul ca preotul care divorteaza sa se depuna din treapta preotiei.  Pai, daca femeia nu deschidea gura, nu dadea divort, atunci preotul care dadea divort, de ce ce trebuia sa se depuna din preotie? Nicaieri nu se vorbeste despre pretul de care  se dovorteaza, nu exista nici un canon in acest sens, se vorbeste numai despre preotul care divorteaza! Numai acela este atins de canon! In situatia in care se vor aplica cu rigurozitate hotararile Sfantului Sinod din februarie, preotul de care divorteaza sotia devine o victima si el trebuie ajutat. Si ajungem la prima porunca a lui Dumnezeu, de la care am si inceput discutia: „nu trebuie sa fim singuri pe pamant”!

Epilog

Presiunea pusa de decizia Sfantului Sinod asupra preotimii este una de bun augur. Intr-o deruta accentuata a vietii morale din Romania, intoarcerea spre familie este mai mult decat binefacatoare. Si pentru preoti, si pentru enoriasi.

Nu se stie cum se va aplica aceasta hotarare. Cine va verifica daca preotul este autorul unui adulter? Sau preoteasa? Si daca preotii si sotiile lor, pentru a evita o pierdere importanta pentru amandoi, ascund neintelegerea si hotarasc sa traiasca fiecare pe cont propriu, fara sa divoreze insa? N-ar fi exclus ca aceasta hotarare sa dezvolte arta prefacatoriei si convietuirea de ochii lumii!

Dan MINDIRIGIU

Adauga un comentariu

*