Radarele superperformante

De la 1 martie, pe strazile si soselele din Romania si-au facut aparitia noile radare ale Politiei Romane, pentru care s-au platit intre 35.000 – 70.000 euro buccata. Poate ca era mai bine ca, din acesti bani, sa se acopere gropile din sosele, macar cele din judetul Bacau. Dar noi, cei care le platim salariile politistilor de pe aceste radare, suntem amendati pentru ca circulam prin gropi. Noile radare pot inregistra viteza, fara probleme, chiar de la 1.200 de metri, inclusiv noaptea, si nu pot fi detectate.

Zece masini de poliţie echipate cu radare mobile nou noute  actioneaza si pe soselele judetului Bacau. Ele fac parte dintr-un lot de 2.000 de autovehicule cu care Ministerul de Interne vrea sa dea o adevarata lovitura de imagine. Achizitionate cu fonduri europene la preturi, probabil, mult peste cei 70.000 de euro platiti pe actualele Loganuri de un fost guvern, noile masini au in dotare aparate ce pretind a face parte din ultimele generatii utilizate de politie in Europa.

Loganuri break cu… aer conditionat!

Toate maşinile pe care sunt montate aceste radare sunt  Dacii Logan break, cu motoare 1,5 dci, de 85 CP, dotate insa cu geamuri electrice, ABS si… aer conditionat, pentru ca politistii care stau vara la panda sa nu mai dispere de cald in masini! Blocurile optice de pe capota, echipate cu sirena, girofar si proiectoare, includ si difuzoare de 100 W, astfel incat soferii din trafic sa nu mai poata sustine ca n-au auzit cand au fost somati sa traga pe dreapta. Fiecare astfel de masina are in dotare etilotest, statie de emisie-receptie fixa si mobila, astfel incat un membru al echipajului sa poata sa discute cu colegul sau din masina(!), dar si un set de cauciucuri de vara si altul de iarna.

Camere video mai performante

Noutatea absoluta o constituie insa dispozitivele radar. Fabricate in Marea Britanie, acestea au camere video mult mai performante, ce au incorporate nu doar antena radar, ci si un dispozitiv GPS care mentioneaza precis unde actiona aparatul. Soferii vitezomani nu mai pot sa sustina ca viteza inregistrata de aparat era a masinii de pe celalalt sens, pentru ca noile camere au posibilitatea de a urmari separat fiecare sens de circulatie. Camerele video au nu doar o optica performanta (26x, fata de numai 18x, cat au cele actuale), dar sunt dotate si cu sistem de filmare in intuneric (cu infrarosii), astfel ca politistii nu mai au nevoie sa actioneze noaptea doar in zone bine iluminate, pentru a putea observa numerele de inmatriculare ale masinilor filmate. Noile radare folosite functioneaza in banda K si sunt model Bee III, produs de firma „Traffic Safety Systems”, din Marea Britanie.

Detectoarele devin inutile

Noile aparate radar actioneaza in regim de stand-by. Mai precis, camera video merge tot timpul, fara a emite unde radar. Atunci cand politistul observa o masina care pare sa ruleze cu viteza peste limita legala, apasa butonul care porneste emitatorul radar, stabilind instantaneu viteza masinii privite pe monitor. Pentru soferul vizat, e deja prea tarziu sa calce frana in momentul in care aude semnalul detectorului de radar. A fost deja prins. E cam la fel cum procedau si pana acum politistii, cu vechile radare. Le tineau nepornite si le dadeau drumul instantaneu, numai ca era nevoie de mai multe miscari. Acum, apasa pe un buton! Computerul aparatului inregistreaza pe hard-disk nu doar inregistrarea video din perioada in care politistul a tinut actionat butonul radarului, ci si 30 de secunde inainte de actionare si 30 de secunde dupa ce politistul a luat mana de pe buton! Functia „Instant On” face ca detectarea vitezei sa fie foarte rapida din momentui in care radarul este pornit.

Functia „POP” emite rafale scurte ce nu pot fi detectate de detectoarele „americane”, aceste rafale scurte intorc catre radar un set de viteze care nu sunt foarte precise, dar care,  daca depasesc viteza setata de politie, se activeaza radarul in mod automat si va emite normal pentru a detecta viteza corecta. Aceste doua functii sunt cu emisii scurte, iar in cazul „POP” si cu erori mari, asa ca recomandarea producatorului este totusi modul normal. Aceasta functie POP se pare ca ar fi dezafectata in cazul aparatelor livrate pentru Romania. Functionarea in cele doua moduri este detectata de detectoare, dar este tarziu daca esti primul in coloana de masini. In Japonia, aceste caracteristici sunt vechi de ani de zile si poarta alte denumiri, de „New H” si „Stealth”, caracteristici prezente pe toate detectoarele de la „Yupiteru”.

Noi, dar vechi!

Modelul de radar prezent la noi pe Logan-urile Break este aparut de prin 2000, in 2003 introducand aceasta noua functie „POP on”, sau „instant ON”, care face ca radarul sa nu poata fi detectat de variatele detectoare mai vechi existente pe piata. Astfel, orice detector mai nou cu functie de „POP on” („instant ON”) o sa detecteze „noile” radare ale politiei romane in timp util. Se pare ca „noua” functie „Pop on”, cu care sunt echipate radarele politiei, nici nu este prea legala. Este vorba despre legislatia americana de la acea vreme, 2004, dar s-ar putea sa avem surpriza sa nu fie legale nici in Romania lui 2010.

Ce trebuie sa stie soferii

Daca pe strada sau sosea ruleaza mai multe masini, niciun radar nu este capabil sa arate care este viteza uneia dintre ele!!!! Nu exista nicio legatura intre filmarea aparatului si inregistrarea vitezei, atata timp cat pe strada se misca mai multe masini in acelasi sens!!! Singurele radare capabile sa identifice si sa afiseze viteza fiecarui obiect sunt cele de dirijare trafic aerian, deoarece avioanele sunt dotate cu emitatoare cu codul avionului si atunci viteza este atasata codului respectiv. De asemenea, nu prea poate fi contestata viteza, daca nu sunt alti participanti la trafic in acelasi sens cu dumneavoastra, radarele noi avand posibilitatea sa separe vitezele de dupa directie. In paralel vor exista si radarele din generatia anterioara, „Python II”.

Recomandari pentru posesorii de detectoare „SuperCat”

Nu depasiti viteza legala daca sunteti singuri pe strada!

Orice alerta a detectorului poate fi data si de emisia scurta a radarului, de aceea se recomanda ca, in momentul in care apare o alerta, sa fie interpretata ca o posibila prezenta a radarului si sa se incetineasca pana se considera ca s-a trecut de pozitia posibila a radarului. Cautati sa nu va aflati in fata unei coloane de masini. Daca depasiti viteza, cautati sa aveti in mod constant pe cea a masinii din fata dvs. Astfel, prezenta radarului va putea fi detectata fara a va inregistra pe dvs. Daca, totusi, va opreste pe dvs, iar detectorul v-a sesizat prezenta lui si in momentul in care v-a sesizat, in sensul in care va deplasati se mai deplasau si alte masini in spatele dvs si, de asemenea, in fata dar pana in radar, contestati ceea ce vor spune, nu au cum sa „lege” masina dvs. de viteza inregistrata, aparatul de radar neputand sa spuna cu ce viteza mergeati dvs., deoarece el afiseaza viteza obiectelelor din fata, dar nu poate exista corelatie intre viteze si masini, mai bine spus care masina si cu ce viteza se deplasa, deoarece emisia aparatului nu este directionata cu exactitate in zona de filmare, aparatul putand vedea viteze ale obiectelor din spate.

Unde este diferenta dintre 1970 si 2010?

Acum aproape 40 de ani, pentru ca masinile erau atat de performante cat erau ele, un drum pana la Bucuresti il parcurgeai cam in cinci, sase ore. Socrul meu lucra pe un „Molotov”. Facea pana la Bucuresti mai bine de sase ore. Si atentie, radarele, ca si masinile, erau mai putine. Poate si soseaua un pic mai buna. In 2010 se circula cu super masini pe aceste sosele pline de gropi ale Romaniei. In mod normal, cu un autoturism modern, nu faci mai mult de trei ore pana la Bucuresti. Sau ar trebui.  Acum, cu puzderia de radare montate la tot pasul in toate judetele strabatute de E 85, daca respecti viteza legala, ajungi de la Bacau la Bucuresti in cinci sau sase ore. Ca in 1970! Avem super masini, avem super radare, dar nu avem sosele si autostrazi. Si, spre satisfactia si bucuria lor, cei care isi iau salariile din banii nostri, ne amendeaza la greu, motivand ca incearca sa reduca numarul accidentelor. Poate vor muri mai putini oameni pe sosele, dar scopul adevarat al introducerii acestor radare este sa sporeasca bugetul de stat. Va veni insa o vreme cand cei care vor fi cei mai suparati pentru folosirea acestor radare noi vor fi chiar politistii. Intuiti din ce cauza. Cauze „tehnice”!

Dan MINDIRIGIU

Comentarii

  1. sa vedem cum o sa mearga de acum buhai de fi ai lui mindirigiu cine ii mai scoate

  2. VEDETI CA DACA E UN POLITIST SI UN JANDARM PE RADAR NU AU VOIE SA VA DEA AMENDA LA RADAR
    TREBUIE SA FIE 2 GABORII

  3. PT CRISTI a zis:

    AI DREPTATE JANDARMII SUNT PT ORDINE PUBLICA .PUTEM CONTESTA

  4. Am macar o satisfactie, si anume ca folosirea acestor scule noi provoaca operatorilor dupa doar un an de zile… impotenta totala. Mai vorbim peste cateva luni, cand baietii se vor inchina la dansele ca la icoane, cine va mai dori sa opereze pe radarele-minune.

  5. antiradare performante sunt

Adauga un comentariu

*