Cu trenul, avionul sau vaporul, aproximativ 80% dintre cetatenii europeni intentioneaza, in pofida crizei economice, sa mearga in concediu, iar pentru acestia CE readuce in atentie drepturile calatorilor.
Legislatia Uniunii Europene sprijina cetatenii europeni in momentele mai putin placute, cand le sunt incalcate drepturile de calatorie. Acest lucru ar putea sa se intample chiar in momentele de bucurie din concediu, astfel ca Executivul european le reaminteste pasagerilor care circula cu avionul, trenul, autocarul sau vaporul drepturile de care beneficiaza. In ceea ce priveste cursele aeriene, calatorilor care sunt nevoiti sa astepte mai mult de doua ore o cursa companiile sunt obligate sa le ofere mese si bauturi gratuite. In cazul in care intarzierea depaseste cinci ore sau zborul este anulat, pasagerii pot alege intre a li se rambursa costul biletului in termen de sapte zile, a zbura gratuit catre aeroportul de origine sau a fi transferati catre locul de destinatie cu un alt mijloc de transport. De asemenea, daca zborul este amanat pentru a doua zi, compania aeriana trebuie sa asigure cazarea pasagerilor. Europenii care se deplaseaza cu trenul beneficiaza de aceleasi drepturi, precum primirea informatiilor despre preturile cele mai avantajoase, despre cele mai rapide rute si despre cele mai bune corespondente, ca si despre modalitatile de acces in gari si vagoane. In cazul in care trenul inregistreaza o intarziere de pana la doua ore, biletul este rambursat in proportie de 25%, in timp ce pentru intarzieri mai mari, procentul de rambursare este de 50% din pretul biletului.
In situatia in care compania aeriana sau de cai ferate pierde sau deterioreaza bagajele, va fi obligata sa despagubeasca calatorii cu pana la 1.220 de euro, in cazul zborurilor, si pana la 1.300 de euro, in cazul calatoriilor cu trenul. Pasagerii care calatoresc pe mare sau pe caile navigabile interioare, in special cei cu dizabilitati sau cu mobilitate redusa se vor bucura, incepand cu anul 2012, de noi drepturi care ii vor proteja in calatoriile lor pe teritoriul UE. Noile drepturi includ, printre altele, garantarea rambursarii pretului calatoriei sau oferirea unei rute alternative in cazul anularii cursei sau al intarzierii plecarii cu mai mult de 90 de minute, asistenta corespunzatoare (precum gustari, mese, bauturi racoritoare si, daca este necesar, asigurarea cazarii pentru maximum trei nopti, la o valoare de pana la 80 de euro/noapte) in cazul anularii cursei sau al intarzierii plecarii cu mai mult de 90 de minute, precum si despagubiri, in valoare de 25%-50% din pretul biletului, in caz de intarziere la sosire sau de anulare a calatoriilor.