Siguranta copiilor n-a contat nici in acest an scolar
Toate microbuzele scolare din comunele judetului Bacau circula fara licenta! Mai mult, foarte multi dintre soferii care conduc aceste microbuze nu au atestate profesionale de conducator auto si nu isi scot licentele.
Din 2001, de cand circula microbuzele pentru transportul elevilor, aceste vehicule o fac fara niciun fel de autorizatie. Conform legii, orice microbuz care desfasoara activitati de transport ale persoanelor trebuie sa detina licenta care se elibereaza de Autoritatea Rutiera Romana(ARR). Documentul atesta ca autovehiculul prezinta siguranta atat pentru pasageri, cat si pentru restul masinilor din trafic. Din cele 30 de microbuze cate sunt acum in judetul Bacau, niciunul nu are eliberata licenta de transport. Conform unei situatii primite de la Inspectoratul Scolar Judetean, in comunele Caiuti, Casin, Manastirea Casin, Orbeni, Urechesti, Brusturoasa, Ghimes Faget, Darmanesti, Pancesti, Cleja, Traian, Vultureni, Motoseni, Letea Veche, Filipesti, Rosiori, Garleni, Scorteni, Saucesti, Targu Trotus, Hemeius si Cotofanesti exista cate un singur microbuz scolar, in comunele Sascut si Rachitoasa cate doua, doua fiind si la Bacau, iar cate unul in orasul Comanesti si municipiul Onesti. Costica Trofar, din cadrul Autoritatii Rutiere Romane Bacau, cel care se ocupa cu licentierea acestor mijloace de transport ne-a declarat: „Pentru a obtine licenta de transport, soferii trebuie sa aiba atestate profesionale si de asigurare pentru calator. Nu este de joaca, pentru ca beneficiarii acestor microbuze sunt copiii, elevii. Din punctul de vedere al ARR, este foarte important ca aceste transporturi sa aiba toate componentele legale in regula”.
Treaba Consiliilor Locale?
Din punct de vedere legal, consiliile locale sunt cele care trebuie sa se ocupe de acest aspect, deoarece sunt proprietarii autovehiculelor. Dar, din cate se pare, Consiliile Locale sau Primariile nu pot obtine licentele de transport, acest lucru ar trebui sa-l faca scolile, pentru ca ele le folosesc. Insa nu sunt proprietatea lor! „Pentru aceasta ilegalitate, primariile comunelor in care elevii sunt adusi la scoala cu microbuzele ar trebui sa plateasca amenzi in valoare de peste patru miliarde de lei”, spun cei de la ARR. Exista percolul ca, in cazul in care autoritatile locale nu rezolva aceasta problema grava, sa se solicite Ministerul Edcatiei retragerea microbuzele scolare care circula ilegal. Dupa cum se poate constata, siguranta elevilor este pusa in pericol cu girul primariilor!
Edili ignoranti
Unii edili par a nu pricepe care ar fi rostul licentei. „Si ce daca nu avem licenta pentru microbuzul scolar? Se circula cu el doar in comuna, nu iese din tara!”. Altii nu cred ca licenta sporeste in vreun fel sau altul siguranta elevilor! Oricum, primarii spun ca nu au bani pentru a o obtine. Unii au ajuns pana acolo sa declare ca, daca vor primi ordin de restructurari de personal, prima persoana pe care o vor concedia va fi soferul microbuzului! Daca ar fi rasfoit insa legislatia, ar fi aflat ca documentul pe care nu pun niciun pret atesta, de fapt, ca sunt indeplinite conditiile de onorabilitate, capacitate financiara si competenta profesionala, garantand transportul elevilor in siguranta.
Au scapat, totusi, de amenzi!
In conformitate cu legea, daca microbuzele sunt gasite in trafic fara licenta de transport, institutiile care le administreaza risca amenzi de 20.000 lei, pe care ar trebui sa le plateasca primariile, institutiile care le au in custodie. „Soferul nostru are atestat, dar nu avem licenta de transport pentru microbuz. Acest lucrui presupune multa bataie de cap, si multi bani. De unde sa platim noi 200 de milioane de lei amenda?! Nu avem atatia bani sa rezolvam problemele comunei“, spune Iulian Durlan, primarul comunei Caiuti. Alti primari spun ca, daca vor fi amendati si ISJ nu va rezolva problemele, nu vor mai lasa masinile sa circule! Reprezentantii ARR au inchis ochii pana acum, poate si gandindu-se la faptul ca este vorba despre copii, dar spun ca s-a intalnit cu reprezentantii ISJ pentru gasirea de solutii, insa nu s-a ajuns la nicio concluzie. „Daca legea ar fi aplicata, copiii n-ar mai avea cu ce sa ajunga la scoala”, spun inspectorii ARR.
Controverse
„Noi eliberam licente de transport numai celor care au in statut si transportul de persoane. Scolile nu au aceasta activitate iar din acest motiv masinile nu pot fi autorizate. E un vid legislativ”, spune inspectorul ARR, Costica Tofar. Directorii de scoli dau vina pe lipsa banilor sau pe faptul ca nu li s-a spus nimic despre licente cand li s-au dat in primire microbuzele, in timp ce reprezentatii Autoritatii Rutiere ii considera raspunzatori de aceasta situatie pe cei care au aprobat inmatricularea masinilor. De la Serviciul Inmatriculari ni s-a spus insa ca pentru a inmatricula o masina trebuie doar actul de proprietate, fara a fi nevoie de licenta! „In cazul in care vor fi gasite circuland pe sosele, se pot da amenzi intre 10.000 si 20.000 lei. Daca se produce un accident, raspunzatori vor fi soferii si directorii scolilor”, spun reprezentantii ARR .
Dilema parintilor
Parintii s-au declarat surprinsi cad au aflat ca si-au trimius zilnic, copiii la scoala, cu masini care nu au toate actele necesare si nu garanteaza siguranta elevilor. „N-am stiut, acum am aflat. Vom merge la primar sa-i spunem sa intre in legalitate”, ne-a declarat unul dintre parintii copiilor din comuna Traian, care fac naveta cu microbuzul scolar.
Masuri care intarzie sa apara
Cert este ca, lipsa acestor licente de transport demonstreaza riscul la care sunt expusi, zilnic, scolarii, iar la mentinerea acestui pericol contribuie, mai multe autoritati. Inspectoratul Solar paseaza responsabilitatea pe umerii administratiilor locale. Edilii comunelor nu vor sa auda de acte atat timp cat lucrurile merg si fara atestarea conditiilor in care sunt transportati elevii. Reprezentantii Autoritatii Rutiere Romane se zgarcesc in a oferi informatii pe aceasta tema si spun ca se feresc sa imparta amenzi pentru utilizarea microbuzelor scolare fara licenta. Sanctiunile prevazute de lege, in astfel de cazuri, ajung pana la 20.000 de lei, suma care ar motiva, cu siguranta, inceperea demersurilor pentru obtinerea documentelor de transport. Lipsa acestor masuri incurajeaza o situatie care pune, an de an, in pericol siguranta a sute de copii.
Dan MINDIRIGIU